هفت روز سیما در مهر؛

احسان علیخانی واقعا مقصر بود؟

احسان علیخانی واقعا مقصر بود؟ به گزارش هنر شهر دورخیز رامبد جوان برای برنامه سازی همزمان در شبکه خانگی و تلویزیون، قضاوت های مجازی درباره احسان علیخانی بابت سرنوشت میهمان ماه عسل و تغییر ترکیب سریال های خانگی از اهم اخبار این هفته بود.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در انتها هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی
بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۸ دیماه می توانید با شصت و هشتمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ رامبد جوان
از غیبت «خندوانه» و رامبد جوان در تلویزیون بیشتر از یک سال می گذرد و طی این ماه ها بارها بازپخش «خندوانه» روی آنتن رفت. چند ماه پیش خیلی جدی گفته شد که رامبد جوان پس از محرم و صفر «خندوانه» را به تلویزیون می آورد با این وجود فرایند پیش تولید این تاکشو شبانه تلویزیونی خیلی دیرتر شروع شد.
در همین ماه ها که گفته می شد رامبد در تدارک فصل جدید برنامه است نام او به لیست کارگردانانی که قصد ورود به شبکه خانگی را داشتند تا از این فرصت تازه سود برند عنوان شد.

حالا هم ساخت «خندوانه» و بازگشت آن و هم ساخت این سریال خانگی با نام «مردم معمولی» قوت بیشتری پیدا کرده ست و روزنامه فرهیختگان این هفته در چارچوب گزارشی جزئیات جدیدی از تولیدات تازه رامبد جوان بیان نمود.
خود رامبد هم پیش از این اطلاع داده بود که مرحله تولید و ضبط «خندوانه» و «مردم معمولی» با هم و در یک زمان صورت می گیرد و حالا طبق جزئیات اعلام شده جدید هر دو اینها در مرحله پیش تولید هستند.
این روزنامه در گزارشی درباره مجموعه «مردم معمولی» و جزئیات آن هم که نخستین سریال رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است، آورده است: «در مردم معمولی با کار شلوغ و پر بازیگری مواجه هستیم که فقط یکی از کاراکترهای آن یک زوج افغان هستند که برخلاف نمایشی که تابحال از افغان ها در تلویزیون و سینمای ما شده، این زوج در مقام یک روشنفکر در یک کافه گالری حضور دارند و کلی اتفاق های جالب و بامزه برای انها و افرادی که به این مکان رجوع می کنند رخ می دهد که چاشنی این برنامه خواهد بود»
پیش از این هم در خبرهایی مطرح شده بود که مقرر است رامبد جوان سریال «شاخ» را بسازد که به ماجرای شکل گیری یک گروه موسیقی جوان می پردازد و بعضی از خوانندگان هم در این سریال حضور دارند.
باید دید دو پروژه همزمان در کیفیت کار رامبد جوان در فصل جدید «خندوانه» تاثیری دارد یا خیر. بخصوص که «خندوانه» همیشه جزو مهمترین برندهای تلویزیونی بوده است که در رقابت با «دورهمی» و «عصر جدید» توانسته اند مخاطبان تلویزیون را افزایش و یا در نبودشان کاهش دهند و حتی بازپخش های این برنامه در شبکه نسیم بارها جزو ۱۰ برنامه پربیننده تلویزیون قرار گرفته بود.
اتفاق هفته؛ آخر «آقازاده» و یک خانه تکانی
سریال «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی فردا جمعه ۱۹ دیماه با پخش ۲۹ قسمت تمام می شود. «آقازاده» جدی ترین سریال این سالهای شبکه نمایش خانگی بود که تصویری از فساد اقتصادی یک آقازاده و در نگاهی کلان تر همراهی و مدیریت این فساد اقتصادی را توسط یکی از شاه مهره های اصلی قوه قضائیه نمایش داد.
این سریال در زمان پخش با انتقاداتی نسبت به نحوه روایت و خط کشی نسبت به آقازاده خوب و بد و تصویر آقازاده پرایدسوار و دیگر بخش های اثر مواجه بود. با این وجود با سوژه جسورانه و به روزی که نسبت به پرونده های سیاسی و اقتصادی جامعه برگزید نه تنها توانست مخاطب زیادی را به خود جذب نماید بلکه یک سر و گردن از ۹۰ درصد تولیدات شبکه خانگی و حتی تلویزیونی هم خویش را بالاتر کشید و مخاطب زیادی هم جذب کرد.

شاید در پرداخت بخش هایی از قصه سریال، شیطنت هایی هم برای جذب مخاطب بیشتر و در صدر قراردادن این سریال در بحث های رسانه ای و واکنش های مردمی شبکه های اجتماعی قرار گرفت که مهمترین آن داستان «آش و شکلات» بود با این وجود بیشترین تلاش سریال حرکت کردن در مدار سوژه های روز بود که سریال را در زمان و مکان ملموس این روزها و جغرافیای حال حاضر کشور قرار داد و از همان قسمت اول با پرداخت به مبحث آثار جعلی و میلیاردی در حراج تهران تا قسمت های بعدی مثل روایت قتل همسر یک چهره سیاسی و انحراف بعضی از مسؤلان کلیدی در دستگاههای طراز اول کشور، صرفا سراغ قصه هایی بی مسئله و بدون دغدغه نرفته باشد.
این میان نمی توان از بازی های درخشان جمشید هاشم پور، امیر آقایی و مهدی سلطانی در سریال چشم پوشید که هر یک تراز دیگری به نقش های خود در کارنامه شان افزودند.
سینا مهراد بازیگر نقش اول این سریال که کیفیت نقش آفرینی اش همچون تجربه های قبلی همچنان محل نقدهای جدی است هم امشب میهمان «دورهمی» خواهد شد تا با مهران مدیری و درباره حضورش در سینما و تلویزیون گفتگو کند.
حالا پس از ۲۸ قسمت این سریال تمام می شود و با آخر «آقازاده» شبکه نمایش خانگی این روزها گرفتار یک خانه تکانی هم شده است. سریال «قورباغه» که تا پیش از پخش با حواشی مختلفی رو به رو بود تابحال سه قسمت عرضه کرده است و با واکنش های مختلفی هم روبرو شده است.
همچنین شب گذشته قسمت اول سریال «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی زاده در شبکه خانگی ارائه شد و طی یکی دو ماه آینده سریال «گیسو» هم وارد شبکه خانگی خواهد شد که باید دید کدام یک در میدان جدید رقابت هم از حیث محتوا و ساختار و هم جذب مخاطب، گوی رقابت را از بقیه خواهد ربود.
نکته هفته؛ احسان علیخانی آخرین میهمان «دورهمی» و یک حاشیه مجازی
احسان علیخانی آخرین میهمان «دورهمی» شده است تا با مهران مدیری گپ بزند و احتمالاً درباره «عصر جدید» و «ماه عسل» که دو برند مهم تلویزیون با اجرا و کارگردانی خودش هستند گفتگوهایی داشته باشد؛ برنامه ای که مقرر است بعنوان آخرین قسمت از «دورهمی» به پخش برسد و هنوز تاریخ دقیقی برای آن عنوان نشده است.
علیخانی حالا دیگر جزو مجریان مولف تلویزیون است که برنامه هایش با واکنش های تند و تیز و طرفداران پر و پا قرصی هم همراه بوده است. یکی دو سالهای پایانی «ماه عسل» با واکنش های انتقادی زیادی مواجه گردید و البته توقف آن و تکثیرش در دیگر برنامه های تلویزیون در جایی که اصل برنامه دیگر پخش نشد هم انتقادات دیگری را به همراه داشت.

شروع «عصر جدید» هم باآنکه علیخانی را به علت کپی از یک ساختار پربیننده آمریکایی در سیبل هجمه های انتقادی رسانه ای و منتقدان قرار دارد با این وجود، او به کار خود ادامه داد و این برنامه را در همان فصل اول به یکی از مهمترین برندهای تلویزیونی تبدیل کرد.
علیخانی جز مجریانی است که هر از گاهی به علت برنامه ها و اتفاقاتی که رقم زده است در صدر حاشیه های رسانه ای قرار گرفته است. این چند روز هم با خودکشی کودک کاری که زمانی میهمان «ماه عسل» بود یک مرتبه دیگر نوک پیکان بعضی از این انتقادات قرار گرفت.
انتقاداتی که شاید در وهله اول خود تلویزیون را نشانه رود که در بعضی از برنامه ها، بدون نظام مشخص و هدفمند و در جهت یک نمایش رسانه ای حتی با هدف خیر، مردمی از طبقه پایین جامعه را به علت درد و فقر و بدبختی هایش سوژه خود می کند و بدون در نظر گرفتن پیامدها و عواقب بعدی برای آن اشخاص امکان دارد در کوتاه مدت و در حداقلی ترین حالت شماره کارتی هم برای واریز کمک های خیرین و یا جلب توجه مردمی به سوژه داشته باشد.
هرچند علیخانی این میان نشان داده است که با راه اندازی کمپین های مختلف و هماهنگی با نهادها، دغدغه های بیشتری را پیگیری کرده است و حتی با حجم تلخی هایی که بعد از این خودکشی بوجود آمد درپی پاسخ هم برآمد و در جملاتی از تلاش هایی که برای چنین بچه هایی فراتر از یک برنامه تلویزیونی بود نوشت: «رضا ۷ سال پیش میهمان «ماه عسل» شد. وقتی قرار شد مبحث کودکان کار برای نخستین بار در تلویزیون مطرح شود، رفقای جمعیت امام علی که در زمینه بچه های کار فعالیت می کردند و دنبال تحصیل و آموزش آنها بودند، گروه ما را با برخی از این بچه ها آشنا کردند، مستندی ساخته شد و بچه های جمعیت، با کسب اجازه از خانواده ها، برخی از بچه ها را به برنامه آوردند تا همه -تاکید می کنم همه- دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم؛ چه کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسان هایی که از دستشان کاری برمی آید.»
احسان محمدی روزنامه نگاری که روزنوشت های خویش را در شبکه های اجتماعی در باب موضوعات مختلف به اشتراک می گذارد هم در جملاتی به انتقادات مردم واکنش نشان داد و نوشت: «ما مختاریم از علیخانی خوشمان بیاید یا نیاید اما حق نداریم انصاف را زیر پا بگذاریم. او نه مصلح اجتماعی است و نه مثل سارقان رای، به مردم قول داده مشکلات شان را حل کند. اساسا کارنامه اش قابل نقد است اما چه در ماه عسل و چه عصر جدید مردم به او اعتماد کرده اند و میلیاردها تومان جمع کرده و دست نیازمندان رسانده. چیزی که وظیفه حرفه ای اش بعنوان مجری نیست.»
سینما در سیما؛ تلویزیون، دورتر از همیشه از ویترین «فجر»
اگرچه این آیتم به بازتاب سینما در سیما و در قاب تلویزیون مربوط می شود اما این دفعه مقرر است این گزاره را معکوس دیده و از نقش سیما در سینما بگوییم که زمانی بعنوان تهیه کننده و مالک مهمترین عناوین فیلمهای سینمایی به شمار می آمد.
تلویزیون طی سالهای ابتدایی بعد از انقلاب سهم ویژه ای در تولیدات سینمایی داشته است و سینمای ایران بازتابی از محصولاتی بود که تهیه کننده اش صداوسیما محسوب می شد اما این روند به تدریج کاهش پیدا کرد و این روزها به صفر رسیده است.

این هفته اسامی فیلم هایی که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند رسانه ای شد یکی از این فیلمها که امور استان های صداوسیما تهیه کننده اش بود جلب توجه کرد. فیلمی که زنده یاد سیدضیاء الدین دری کارگردانش بود درحالیکه خود دری در مردادماه ۹۷ درگذشته است و بیشتر از دو سال از فوت وی می گذرد و سپس در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام گردید که فرزندش فرم را پر کرده است!
با این حال صداوسیمای ایران نقش ویژه ای طی دهه های قبل در تولیدات سینمایی داشته است بخصوص بخش عمده ای از تولیداتی که در حوزه کودک ساخته می شد و فیلمسازان مختلفی تولیداتشان را با همکاری صداوسیما به جشنواره های ملی و خارجی بردند. ابوالفضل جلیلی همچون این سینماگران است که فیلمهای دغدغه مندی را هم مثل «گال» در حوزه نوجوانان ساخت و یا احمدرضا معتمدی با فیلمی همچون «دیوانه ای از قفس پرید» که محصول شبکه یک سیما بود، توانست سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را در زمان خود دریافت کند. از دیگر محصولات تولیدی شبکه یک سیما می توان به «حاجی واشنگتن» از مهمترین آثار سینمایی علی حاتمی با بازی درخشان عزت الله انتظامی اشاره نمود.
فیلم های زیادی البته طی دهه ۶۰ و ۷۰ از سوی صداوسیما ساخته شد که بعضی از آنها شاخص هستند اما صداوسیما در این سال ها کمتر محصولی را برای اکران سینمایی تولید کرده است و زمانی به تولید تله فیلمهای سطحی روی آورد.
پیشنهاد هفته؛ تماشای بازی های ایرانی
فصل جدید مسابقه «ایرانیش» روی آنتن رفته است؛ مسابقه ای که با اجرای پوریا پورسرخ و احسان ارغوانی چند ماهی است فصل اول آن روی آنتن رفته است و اتفاقاً برخلاف خیلی از مسابقاتی که با حاشیه های مختلف روی آنتن می روند نه در اجرا و نه در ساختار واکنش های انتقادی نداشت.

و البته یک نکته نسبت به آن می توان ساعت پخش نامناسبش باشد که در تداخل با دیگر برنامه های شبانه تلویزیون قرار گرفته است و حتی در بازه زمانی دیرتر از آنها پخش می شود و شاید همین هم دلیلی است که سبب شده است کمتر این مسابقه به چشم بیاید.
«ایرانیش» در عین حال کوشیده است از ظرفیت بازی های ایرانی بهره بگیرد؛ از اسم و فامیل گرفته تا بازی «یک قل دو قل»، «خروس جنگی» و بازی هایی چون ادابازی که تهیه کننده اعتقاد دارد پیشینه همین بازی هم به خود ایران بازمی گردد و تمرکز خویش را بیشتر روی مسابقه ای عملی و بازی گونه قرار داده است.
«ایرانیش» باآنکه بازه زمانی گاه طولانی هم دارد اما تلاش کرده است با طراحی آیتم های مختلف مخاطبش را خسته نکند. آیتم هایی که از بازی تا کتاب خوانی را در بر می گیرد و شاید جزو معدود برنامه هایی باشد که شاهنامه خوانی را بعنوان بخشی از یک مسابقه تدارک دیده و به آن توجه داشته است.
این مسابقه هر هفته دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۳: ۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می رود.

1399/10/19
13:03:53
0.0 / 5
768
تگهای خبر: آموزش , آنتن , بازیگر , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است