فیلم بازی نوروزی-۸؛

زیبایی شناسی گرگ شدن یك انسان

زیبایی شناسی گرگ شدن یك انسان هنر شهر: داستان های افسانه وار تام مور در فضایی رازآلود و گمشده در تاریخ می گذرد، مکان هایی که هم می توان و هم نمی توان آنرا در تاریخ یافت، اما با این وجود مربوط به گذشته مفروض می شود.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- سید سعید هاشم زاده: تام مور، اگر نگوییم بهترین انیماتور حال حاضر اروپاست، بی گمان یکی از بهترین آن هاست. «راز کلز» و «ترانه دریا» هر دو اعتباری بزرگ برای تام مور به دست آوردند و یک انیماتور صاحب سبک را به دنیای انیمیشن معرفی کردند.
زیبایی شناسی و گرافیک خاص تام مور همچون تکنیک های یک مولف حالا در «گرگ بانان» قوام یافته و آخرین اثر تام مور که به همراه راس استوارت ساخته است، امتداد همان نگاه موضوعی تام راس در نقد جامعه بسته با نگاهی به دوران های تاریخی، خصوصاً قرون وسطی و رنسانس است.
تحلیل و نقد
اگر پیکسار از جهان واقعی، یک فانتزی می سازد، تام مور اما یک جهان رازآلود و کاملاً فانتزی را با تاکید بر قوانین خودش شکل می دهد. گرافیک تام مور نیز وابسته به جهانی است که می سازد و در دل تاریخ هنر اهمیتی تاریخی دارد؛ هم پرسپکتیوش و هم نگاه و دیدی که بر داستان حاکم است.
همین خاصیت است که می تواند «گرگ بانان» را از دیگر انیمیشن های امسال جدا کند. زیبایی شناسی منحصر به فرد؛ از طراحی کاراکتر تا ترکیب بندی های نقاشانه و ارائه پرسپکتیو و طراحی های فاقد پرسپکتیو در بک گراند. همه اینهاست که اثر تام مور را بهادار و حائز اهمیت می کند.

تام مور اما از حیث موضوع و داستان نیز نگاهی به مثابه یک مولف دارد. مولفی که «آزادی» تم اصلی اش است، همان تم به خصوص یک فانتزی در مسئله ژانر، اما فقط این نیست. داستان های افسانه وار تام مور در فضایی رازآلود و گمشده در تاریخ می گذرد، مکان هایی که هم می توان و هم نمی توان آنرا در تاریخ یافت، اما با این وجود مربوط به گذشته مفروض می شود.
شخصیت های تام مور در بین جهل و سنت و نیز فهم و تجدد خواهی قرار می گیرند. این فهم و تجدد می تواند یک ادراک باشد یا یک مقابله، همانطور که مث کاراکتر اصلی «گرگ بانان» در می یابد که خودش یک «انسان-گرگ» است و دیگران از فهم این دوگانه در زندگی اش عاجزند.
مث در حقیقت همان نگاه افسانه ای / استعاری است که امتداد نگاه تام مور به دوران معاصر را می رساند. نخست مسئله ای است که تام مور درباره طبیعت به ما یادآوری می کند، یادآوری نابودی طبیعت و دوری انسان از آن. و سپس و در وهله دوم وجه حیوانی انسان است که بر پایه روانشناسی هر انسان وجه حیوانی مشخص دارد و گرگ در نسبت با زن اسیر در سنت، یعنی مث موضوعی قابل بحث است که او را به رهایی و آزادی دعوت می کند.
بهترین سکانس
سکانسی که مث تبدیل به گرگ می شود و به پیش رابین می رود و با خاصیت های گرگ خود آشنا می شود، بهترین سکانس فیلم است. گرافیک اثر از دید مث تغییر می کند و موضوع بویایی و لامسه تاثیری به سزا در رنگ پردازی و صحنه پردازی می گذارند.
این سکانس حتی شاید یکی از بهترین سکانس های سینمای جهان در سالی که گذشت باشد.
چرا خوب… چرا بد…
خوب است؛ چون تام مور مولف است و منحصر به فرد، به دلایلی که آنرا در طور بالا برشمردیم. خوب و البته نادیده گرفته شده، در مقابل روح پیکسار که سلطه اش در جهان تجاری شده انیمیشن بیش از پیش مشخص است، این اثر یک انیمیشن داستانگو با فضاسازی بی همتاست.


منبع:

1400/01/10
11:35:08
0.0 / 5
974
تگهای خبر: انیمیشن , زیبایی , سینما , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است