گیتی فر شفائی ـ برنامه ساز قدیمی كودك:

امیدوارم رئیس صداوسیما به تماشای این عروسک ها بیاید

امیدوارم رئیس صداوسیما به تماشای این عروسک ها بیاید به گزارش هنر شهر، گیتی فر شفائی با چهار دهه سابقه کار در حوزه برنامه سازی کودک و نوجوان و تهیه کنندگی برنامه هایی نظیر «النگ و دولنگ»، «گنجشکک اشی مشی» و «بیکار نمی توان نشستن»، می گوید حفظ سرمایه های سازمان صداوسیما، همیشه برایش دغدغه بوده و در این خصوص همیشه نگران سرنوشت عروسک هایی بوده است که در تلویزیون ساخته می شوند. او با همین دغدغه ها طرح موزه عروسکی را هم مطرح و اجرا کرده است.


گیتی فر شفائی ـ تهیه کننده برنامه های خردسال، کودک و نوجوان ـ که از اوایل دهه ۶۰ فعالیت هنری خودش را بعنوان مجری و تهیه کننده در این عرصه آغاز کرده، در گفت وگویی با ایسنا در رابطه با عوامل موثر بر موفقیت یک مجموعه عروسکی و هم شرایط این روزهای برنامه های کودک و عروسکی صحبت کرده است.
وی همینطور در این گفتگو در رابطه با موزه عروسکی که در شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی ساخته شده هم توضیحاتی عرضه کرده است.
شفائی در رابطه با عوامل موثر بر موفقیت یک مجموعه عروسکی اظهار داشت: اگر برنامه عروسکی با محتوا باشد، متن خوبی داشته باشد، عروسک های برنامه مخاطب هدف را جذب کرده باشد، برنامه پربیننده خواهد بود و امکان دارد بیننده ترجیح دهد برنامه دیگری را نبیند و منتظر شروع آن برنامه باشد.
ویژگی هایی که یک عروسک را جذاب می کند
وی در پاسخ به این که چرا تولیدات تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان در سالهای اخیر آنچنان که باید و شاید رضایت بخش نبوده است؟ اظهار داشت: گاهی برای موفق شدن یک برنامه عروسکی هزینه زیادی برای ساخت عروسک های زیبا می شود، اما باید گفت یکی از علل مهمی که اثر ساخته شده را برای مخاطب جذاب می کند، متن برنامه عروسکی است که می تواند تأثیر بسیاری در تولید یک برنامه خوب و اثرگذار عروسکی داشته باشد. ساخت عروسک های متناسب با مبحث هم بسیار مهم است؛ البته فقط زیبایی عروسک کافی نیست، گاهی یک عروسک ساده، با صدای مناسب و دلنشین صداپیشه و جان بخشیدن حرفه ای بازیگردان عروسک از علل محبوبیت یک عروسک است.
گیتی فر شفائی در واکنش به ادعای بعضی از سازندگان حال حاضر کارهای عروسکی در خصوص در دسترس نبودن امکانات ساخت عروسک در ایران، با رد این ادعا اظهار داشت: با احترام به نظر دوستان، اینطور نیست؛ اتفاقا در جریان ساخت موزه عروسکی با افرادی آشنا شدم که سازنده ی فرم ها و تکنیک های جدیدی برای ساخت عروسک های ماندگاراند، اما این افراد ناشناخته هستند و باید شناسایی شوند. خود من برای کاری که در پیش دارم از این افراد استفاده خواهم کرد. با پیشرفت علم، تکنیک های جدیدی در همه حوزه ها پدید می آید و بهتر است بگوییم برای تولید عروسک مواد و امکانات وجود دارد، اما متاسفانه هزینه ساخت عروسک به علت گرانی مواد و وسایل مورد نیاز بالا رفته است و مقصر سازندگان کارهای عروسکی نیستند.
همیشه نگران سرنوشت عروسک ها بودم
این تهیه کننده باتجربه برنامه های عروسکی تلویزیونی، در رابطه با ایده ساخت موزه عروسکی در «شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی» توضیح داد: از همان سال ۶۰ که آغاز به ساخت کار عروسکی کردم و «گنجشکک اشی مشی» نخستین کارم بود، دغدغه فکری ام این بود که سرنوشت این عروسک ها پس از تولید برنامه چه می شود؟ در چه مکانی و چگونه نگهداری می شوند؟
همیشه به درست استفاده کردن از امکانات و تجهیزات سازمان فکر می کردم. حتی وقتی ضبط برنامه تمام می شد پس از جمع آوری، دکور را در انبار نگهداری می کردیم تا برای برنامه های دیگر از همان دکور با تغییر کاربری استفاده کنم. تلاش می کردم با مصرف درست در هزینه های برنامه صرفه جویی کنم که این به نفع سازمان صداوسیما هم بود.
موزه عروسکی ـ شهرک غزالی

1401/06/05
08:52:08
0.0 / 5
382
تگهای خبر: بازیگر , برنامه , تهیه كننده , دكور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است