تبلیغ گرانی جدید در آژانس های هواپیمایی و مسافرتی

تبلیغ گرانی جدید در آژانس های هواپیمایی و مسافرتی هنر شهر: درحالی كه قیمت ارز در دو هفته اخیر روند افزایشی شدیدی داشته و قیمت هر یورو مسافرتی به ۱۷ هزار تومان رسیده است، شركت های هواپیمایی و مسافرتی موج جدیدی از تبلیغ گرانی را راه انداخته اند.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شركت های هواپیمایی - حدود یك ماه قبل از تداوم كاهش سفرهایی هوایی آگاهی داده و اظهار داشته بود: «در تعطیلات نوروز پروازهای داخلی ۲۰ درصد و پروازهای خارجی ۵۰ درصد كاهش داشته است.» پیش بینی آژانس های گردشگری باز بر این است كه كاهش تقاضا برای سفرهای هوایی خصوصاً به خارج از كشور همچنان ادامه داشته باشد.
برخی آژانس ها باز به دنبال این گرانی ها و افزایش هزینه سفر، در یك سال قبل اعلام ورشكستگی و تعلیق خودخواسته كرده اند. با این وجود بعضی شركت ها و آژانس های هواپیمایی و سامانه های رزرواسیون گردشگری، از گرانی جدیدی در سفرهای هوایی آگاهی داده اند.
در پیام های تبلیغاتی این آژانس های مسافرتی و هواپیمایی كه همزمان با بیان مواضع جدید ایران در سوژه برجام نشر داده شده به مردم اطلاع داده شده است كه «با توجه به احتمال افزایش قیمت ارز، سفارش می شود برای تهیه پرواز و هتل خارجی تعجیل كنید.»
اگرچه این گرانی به افزایش نرخ ارز ارتباط داده شده اما این شكل تبلیغ كردن و به تعجیل انداختن مردم بالقطع نظم بازار را بر هم خواهد زد؛ تكرار تجربه ای كه قبل تر در خرید و فروش خودرو، مواد غذایی و حتی خود ارز، شاهد بوده ایم.
حرمت الله رفیعی - رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران - اما این اقدام آژانس ها و سامانه های رزرواسیون را به حساب ماندگاری مشتری می گذارد، هرچند كه این روش تبلیغ را تأیید نمی كند و در ادامه به ایسنا می گوید: بااینكه قیمت ارز درحال افزایش است و باید سریع تر كنترل شود اما باید تصریح كرد كه قیمت بلیت هواپیما برمبنای نرخ تبدیل ارز (ROE) تعیین می شود كه تا همین اواخر، پایه محاسبه آن روی بیشتر از ۸ هزار تومان بود و حالا به بالای ۱۰ هزار تومان رسیده است. طبیعی است افزایش نرخ ارز، ROE را بالا ببرد اما تبلیغ و به تعجیل انداختن مردم برای خرید بلیت هواپیما نمی تواند ROE (نرخ تبدیل ارز به ریال) را تغییر دهد. به عبارتی چنین تبلیغاتی روی گران شدن قیمت بلیت هواپیما، آن قدری كه ارز تأثیر دارد، اثر ندارد.
وی اظهار می كند: شركت ها و آژانس هایی كه دست به چنین تبلیغاتی زده اند احتمالاً نگران وضعیت فروش خود هستند و به ماندگاری مشتری هایشان فكر می كنند و این فرصت را در اختیار آنها قرار می دهند تا بلیت و هتل مورد نیاز را تا گران تر نشده، بخرند كه اساساً نباید این كار را انجام دهند.
رفیعی توضیح می دهد: در این ماجرا آنچه مورد تأیید نیست، به ولع انداختن مردم یا ایجاد حس نیاز در آنها برای خرید است كه در نهایت شاید اصلاً نرخ پایه ارز در محاسبه قیمت بلیت تغییر هم نكند اما مردم را به عجله انداخته ایم كه بلیت بفروشیم.




منبع:

1398/02/18
22:59:35
5.0 / 5
3906
تگهای خبر: تبلیغات , خدمات , دبیر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است