تصویر سیاسی جامعه توسط سینما به روایت فكوهی

تصویر سیاسی جامعه توسط سینما به روایت فكوهی هنر شهر: ناصر فكوهی از مشابهت های شخصیت ها و موقعیت های فیلم «دكتر استرنجلاو» با شخصیت ها و موقعیت های امروز در دنیای سیاسی جهان سخن گفت.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، سیزدهمین شنبه ی سینما و فرهنگ در موسسه بهاران برگزار گردید.
در این جلسه، فیلم «دكتر استرنجلاو» (1964) ساخته ی استنلی كوبریك به نمایش درآمد و بعد از آن ناصر فكوهی به ادامه ی مباحث مربوط به عرضه ی تصویر سیاسی جامعه توسط سینما پرداخت.
در این جلسه، بعد از پخش فیلم، ابتدا «پویا عاقلی زاده» دبیر شنبه های سینما و فرهنگ، به تحلیل جنبه های سینمایی فیلم پرداخت.
او در مورد چگونگی تولید فیلم «دكتر استرنجلاو» اظهار داشت كه بر مبنای قرارداد پیتر سلرز برای اجرای چهار نقش در این فیلم بوده است اما به علت تاكید كوبریك روی لهجه ی صحیح تگزاسی نقش فرمانده ی جنگنده ی هوایی از او گرفته شده است.
عاقلی زاده در ادامه به توضیح سه محل اصلی فیلم و تاثیرپذیری كوبریك از دو ژانر فیلم آمریكایی در آنها پرداخت؛ او اتاق جنگ را نماینده ی فیلم نوآر و دار و دسته ی خلافكارانی كه به برنامه ریزی در مورد زندگی مردم شهر (یا كشور) مشغولند دانست.
هواپیما را نماینده ی ژانر وسترن معرفی نمود كه در آخر هم فرمانده ی آن به حالت اسب سواری روی موشك پرواز می كند و فضای موجود در اتاق كار استرلینگ هیدن(ژنرال ریپر) را برآمده از شخصیت ولگرد وی در فیلم های نوآر مانند «جنگل آسفالت» دانست كه كوبریك در این فیلم، این ولگرد را در قالب یك كمدی تلخ، عامل جنگی بزرگ معرفی كرده است.
عاقلی زاده به تاثیر نگاه كوبریك در مورد استفاده از موسیقی مفرح روی تصاویر ترسناك بشری بخصوص در صحنه ی پایانی فیلم اشاره نمود كه بعنوان عنصری مهم در ادامه ی مسیر كوبریك در سینما شناخته شده است.
سپس ناصر فكوهی به تفصیل موقعیت فیلم را مورد بررسی قرار داد. او كه پیش از این در سه فیلم «زندگی دیگران»، «جعبه موسیقی» و «میدان های كشتار»به بررسی فاشیسم و جنگ های معاصر پرداخته بود، در تحلیل "دكتر استرنجلاو" به مشابهت های شخصیت ها و موقعیت های فیلم با شخصیت ها و موقعیت های امروز در دنیای سیاسی جهان پرداخت.
فكوهی بعد از مطرح كردن سوالاتی در مورد تكنولوژی های معرفی شده در فیلم های كوبریك بخصوص در «2001: یك اودیسه فضایی»به بررسی منشا الهام كوبریك در مورد این تكنولوژی های امروزی كه بیش از چهل سال پیش در فیلم های كوبریك قابل مشاهده بوده است پرداخت.
او وجود دستگاه ها و سیستم هایی چون «ماشین رستاخیز» در فیلم «دكتر استرنجلاو» را برآمده از واقعیت تسلیحاتی آن زمان دانست و بیان كرد كه تمامی این موارد مطرح شده در دنیای امروز هم حضور دارند و دوران جنگ بعدی هیچگاه به شكل گذشته و با نبرد روبرو نخواهد بود. بلكه نقش اصلی جنگ احتمالی آینده از نوع فشار بیش از اندازه بر مردم خواهد بود كه بنا بر پیش بینی دانشمندی صاحب نام، صاحبان و استفاده كنندگان از تسلیحات هسته ای و اتمی پیروز آن هستند. دكتر فكوهی در انتها جلسه توجه حاضرین را به كسب دانش روز سیاسی با استفاده از منابع واقعی جلب كرد.



1396/10/24
19:37:49
5.0 / 5
4322
تگهای خبر: سینما , فیلم , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است