خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار – ۷۳؛

تیتراژی که در خانه متولد شد!

تیتراژی که در خانه متولد شد! هنر شهر: موسیقی تیتراژ سریال فاصله ها با صدای علی لهراسبی به زعم او یکی از بزرگترین اتفاقات موجود در زمینه فعالیت هایش بوده که توانسته با استقبال خوب مردم هم مواجه شود.


دریافت 7 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی که بعد از شروع و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در هفتاد و دومین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «فاصله ها» با خوانندگی علی لهراسبی رفتیم که به گمان خیلی از مخاطبان سریال های تلویزیونی سیما یکی از مهم ترین و پرشنونده ترین موسیقی تیتراژهای سریال های در رابطه با اواخر دهه هشتاد رسانه ملی بوده که توانسته در حافظه شنیداری بینندگان باقی بماند. یک تیتراژ عاشقانه که توانست توفیقات زیادی را برای علی لهراسبی به عنوان یکی از پرکارترین تیتراژ خوان های سریال های تلویزیونی به همراه آورد و محبوبیت او را دو چندان کند.

سریال «فاصله ها» نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی حسین سهیلی زاده است که سال ۱۳۸۹ از شبکه سوم سیما به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی پخش و بعد از آن نیز در نوبت های مکرر از دیگر شبکه های سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت. بطوریکه اکنون نیز جزو سریال های درحال پخش شبکه آی فیلم است و همچنان بینندگان زیادی را هم به سمت و سوی این سریال ها می کشاند.
داستان این سریال هم از این مقرر است که محسن کریمی فردی مذهبی است، متوجه اختلافات و فاصله میان نگاه خود با پسرش سعید می شود. مدتی بعد، سعید در تصادفی به همراه دختری ناشناس و دوستش ساسان حضور دارد. این مساله اختلافات میان پدر و پسر را بیشتر می کند. در ضمن پدر سعید با لیلا مشیر که سابقاً با نامزد بود برخورد می کند و تلاش می نماید تا مشکلات زندگی وی را حل کند.
دانیال حکیمی، شاهرخ استخری، ارسلان قاسمی، مریم کاویانی، رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، بهاره افشاری، فاطمه گودرزی، سوگل طهماسبی، پنداراکبری، حسن جوهرچی، حمید شریف زاده، الناز حبیب زاده، شهرام عبدلی، آزاده مهدی زاده، مریم معصومی، روشنگ گرامی، محمد حمزه ای، فریبا طالبی، پروین ملکی هنرمندانی بودند که در این مجموعه به عنوان بازیگر حضور داشتند.

علی لهراسبی همچون خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ ایران در دهه هشتاد است که در همان سال ها بواسطه تولید آثاری چون «دلنوازان»، «خداحافظ»، «ماه قشنگم»، «قفس» و «چه شبایی» توانست میان مخاطبان ایرانی این حوزه طرفداران زیادی را برای خود به دست بیاورد. محبوبیتی که بعدها منجر به تولید آثار مختلفی در زمینه تیتراژ خوانی شد که همچنان از وی به عنوان یکی از پرکارترین ها یاد می شود. کارهایی که لهراسبی: وقتی من برای نخستین بار «فاصله ها» را می خواندم به هیچ چیزی جز احساس فکر نمی کردم چونکه بر این باور بودم تمام این کار احساس است و من فکر می کردم باید آنرا با تمام احساسم بخوانم بااینکه می تواند در زمینه های در رابطه با کارشناسی و نقد مورد واکاوی و بررسی بیشتری قرار دارد اما نشات گرفته از پشتوانه ای دارد که با اتکا به نوازندگی پیانو، فعالیت در موسیقی کودک و ساخت سرود برای صدا و سیما و کارهای این چنین سرانجام لهراسبی را به مرحله ای از بلوغ رساند که در همان ابتدا منجر به تولید آثار پرطرفداری چون «اونی که مدعی بود» شد و در نهایت وارد مقوله ای شد که اگر پرهیز و تغییر مسیر خودخواسته اش نبود، اکنون جزو رکوردداران خوانش موسیقی تیتراژها به لحاظ کمی به حساب می آمد. کما این که پس از خوانش موسیقی تیتراژهای سریال هایی چون «فاصله ها» و «دلنوازان» بود که به او پیشنهادهای زیادی شد اما وی در جایی گفته بود که دوست ندارد این چنین وارد مافیای تیتراژ شود.
لهراسبی که همیشه از علاقه مندی های خود به ساخت موسیقی روی تصویر صحبت کرده، در یکی از گفتگوهای تلویزیونی اش بود که وقتی از او درباره ی موسیقی تیتراژ سریال «فاصله ها» با ترانه حدیث دهقان، آهنگسازی فواد غفاری و تنظیم شهاب اکبری می پرسند، از این پروسه به عنوان بزرگترین اتفاق زندگی خود یاد می کند و درباره ی آن می گوید: برای ساخت موسیقی تیتراژ سریال «فاصله ها» چهار ترانه و ملودی تولید شده بود و دوستان مشغول این مساله بودند که کدامیک از این آثار برای تیتراژ سریال بهتر است. اما سرانجام بواسطه کوشش های فواد غفاری و بررسی هایی که دراین زمینه شد، ترانه حدیث تهرانی برای موسیقی تیتراژ انتخاب شد، منتها سختی کار زمانی بود که نمی توانستیم به آن موسیقی دلخواه مورد نظرمان دست پیدا نماییم. اما با تلاش و زحمات فراوانی شخصِ فواد غفاری بصورت شبانه روزی انجام داد بالاخره آن اتفاقی که مورد نظرمان بود افتاد و وقتی فواد ماکت کار را برای من ارسال کرد خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.

وی اضافه کرد: این تاثیر هم به حدی بود که من تصمیم گرفتم پس از تمرین فوتبال که هیچ گاه پس از آن تا چند روز توان خواندن نداشتم، اتود کار را بزنم. بلافاصله به منزل فواد رفتم و آنجا بدون میکروفن انچنانی و تجهیزات خیلی پیشرفته کار را خواندم. کاری که به اعتقاد من بهترین ورژن آن در خانه فواد صورت گرفت و همانی شد که شنونده با تنظیم آنرا در موسیقی تیتراژ سریال می شنود. نکته دیگر این که شهاب اکبری زحمت زیادی برای تنظیم کار کشید اما آن نتیجه ای که می خواستیم نمی رسیدم. حتی با محسن چاووشی تصمیم گرفتیم کار را در استودیوی او تنظیم نماییم و این کار را هم کردیم. مهم تر این که سریال هم قرار بود فردای همان شبی که ما مشغولیم پخش شود. اما من اصرار داشتم که خوانندگی باید همانی باشد که در خانه فواد انجام دادم. خلاصه این که نزدیک بامداد که هوا روشن شد کار به پایان رسید و نتیجه همانی شد که گروه چند نفره ما آنرا به مخاطب ارائه داد و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت.
این خواننده موسیقی پاپ بیان کرد: شاید به لحاظ فنی این قطعه آنچنان که باید دارای کیفیت نباشد اما از نظر من همان ضبطی که در خانه فواد غفاری انجام دادیم دربرگیرنده بهترین کیفیت بود. وقتی من برای نخستین بار «فاصله ها» را می خواندم به هیچ چیزی جز احساس فکر نمی کردم چونکه بر این باور بودم تمام این کار احساس است و من فکر می کردم باید آنرا با تمام احساسم بخوانم. حتی اگر دقت کنید محدوده صدایی این کار بسیار بالاست و این می تواند برای یک خواننده کار سختی باشد. اتفاقاً به همین جهت است که احساس می کنم ماندگاری این کار طولانی است و اساساً هم بر این باورم وقتی یک کاری مورد توجه قرار می گیرد حتما یکی از عوامل ساخت اثر در لحظه ساخت اثر از خود انرژی ساطع کرده که به اعتقاد من یک انرژی ماورایی است و می تواند سبب شکوفایی یک اثر شود.

لهراسبی در برنامه تلویزیونی «امضا» بود که به حضورش در موسیقی تیتراژهای سریال ها و برنامه های مختلف تلویزیون اشاره کرده و گفته است: من یکی از خوانندگانی هستم که دوست دارم در موسیقی تیتراژها حضور داشته باشم و همیشه دراین زمینه هم کَل کَل داشتم اما بطور قطع این به مفهوم ورود به مافیای وحشتناک تیتراژها نیست. به همین خاطر تلاش کردم در عین علاقه مندی ام به این حوزه حضورم را کنترل کنم که با کمترین تعداد بالاترین میزان تاثیر گذاری را داشته باشم.


منبع:

1401/09/25
11:57:04
0.0 / 5
392
تگهای خبر: آهنگ , بازیگر , برنامه , پیانو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است