در نشستی برای علاقه مندان تشریح شد؛

وظیفه صدابردار در پروسه ساخت فیلم چیست؟

وظیفه صدابردار در پروسه ساخت فیلم چیست؟ هنر شهر: آرش قاسمی و مسیح سراج در قالب یک نشست آموزشی در حاشیه جشنواره فیلم های کودک و نوجوان به تشریح نقش صدابرداری در پروسه تولید یک فیلم پرداختند.



به گزارش هنر شهر به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، کارگاه «یافتن بهترین میزانسن برای مفهوم سکانس» با حضور آرش قاسمی و مسیح سراج شنبه ۱۵ مهر در کتابخانه مرکزی اصفهان برای دانشجویان و دانش آموزان مشتاق فیلمسازی در خلال سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بصورت رایگان برگزار ‎شد.
سراج در آغاز این کارگاه اظهار داشت: اگر شما فیلمی بسازید که تصویر خوبی داشته باشد اما از نظر صدا، کیفیت مناسبی نداشته باشد، مخاطب فکر می کند که فیلمساز از ابتدا قرار نبوده است، فیلم خوبی بسازد چونکه بخش زیادی از اطلاعات فیلم از صدا می آید. ممکنست که بسیاری از فیلمسازان در همان ابتدا خیلی جدی درباره ی اهمیت صدا نکاتی را یادآور شوند اما باید تجربه نماییم تا بدانیم اهمیت این مساله چگونه خواهد بود. در مرحله اول صدابرداری، وقتی می خواهیم لوازم صدا را تهیه نماییم، اتصال دستگاهها بسیار اهمیت دارد و باید آنها را چک نماییم تا بتوانیم صدای درستی ضبط نماییم و در نهایت خسارتی پرداخت نکنیم.
وی افزود: میکروفون ها برمبنای زاویه، جنس صدا و قدرت شبیه سازی شان دسته بندی می شوند که این مسایل در قیمت آنها نیز موثر است. میکروفون هایی که بصورت فابریک در هاشف ها قرار دارند، حساسیت و زاویه بالاتری و در برخی از شرایط قدرت خوانش بازسازی پایین تری دارند. در آثار مستند و تلویزیونی میکروفون هایی که صدای تیزی داشته باشند، اشکالی ندارد. گاهی وقت ها نیاز است که بدانیم توان میکروفونی که داریم، چیست تا بتوانیم آنرا مدیریت نماییم.
این صدابردار اشاره کرد: میکروفون های مینی گان، زاویه های بازتری دارند و می توانند میدان وسیع تری را تحت پوشش قرار دهند، صداهای نرم تری دارند و برای صداهای حجم بالاتر قابل استفاده هستند. در فیلم های مستند به میکروفونی احتیاج داریم که زاویه بازتر و حساسیت مطلوبی دارند. داستان انتخاب میکروفون ها برای انواع فیلم بسیار متفاوت می باشد.
سراج اضافه کرد: میکروفون های شات گان زاویه بازتری دارند و صداهای قسمتی از اطراف را می توانند دریافت نمایند پس اگر در جایی قرار داشتیم که صدای اطراف زیاد است و ما تنها صدای محدوده موردنظرمان را مد نظر داریم باید از اینطور میکروفون ها استفاده نمائیم. وقتی اینطور میکروفون ها را برای صدابرداری انتخاب می نماییم باید شخصی آنرا حمل کند که مهارت بالاتری هم داشته باشد. از جانب دیگر میکروفون های وی اچ اف برد بیشتر و پهنای باند کم تری دارند، هرچه برد دستگاهها بالاتر باشد، تداخل و امنیت کم تری دارند. در فیلم ها چون ممکنست به دستگاه های فرستنده و گیرنده زیادی نیاز داشته باشیم، بهترین باند فرکانسی که می توانیم با آن کار نماییم و اقتصادی باشد، یو اچ اف است.
وی در ادامه صحبت هایش درباره ی تفاوت هاشف و زون اشاره کرد: HFها فرستنده و گیرنده میکروفون و زون ها ریکوردر آن هستند. بوسیله هاشف، صدا را ارسال و دریافت می نماییم اما نمی توانیم آنرا ضبط نماییم، این خاصیت وظیفه زون هاست. اگر قرار باشد سوژه تکان بخورد و ما صدای او را ضبط نماییم، میکروفون های بی سیم مورد توجه خواهند بود.
این صدابردار در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی وظایف صدابردار بیان کرد: کارهایی که ما به عنوان صدابردار وظیفه داریم که انجام دهیم؛ صدا را به گونه ای ضبط نماییم که محدوده پایین ترین صدای گوینده و بالاترین آنرا خوب بشنویم، به اصطلاح به آن می گویند رعایت کردن میزان صدایی که شخص دارد و به خوبی باید آنرا ضبط نماییم. از جانب دیگر حفظ جنس صدای گوینده بسیار اهمیت دارد، باید به بازیگر یادآوری نماییم که صدایش چه حس و چه جنسی داشته است.
در ادامه آرش قاسمی درباره ی انواع صداهایی که صدابردار ضبط می کند، اظهار داشت: صدای صحنه؛ صدایی که بدون آلودگی صوتی و صدای مزاحم، توسط میکروفون مناسب و فاصله درست میکروفون از منبع صوت ضبط و برای صداگذاری استفاده می شود. صدای آف؛ بعد از آن که صدابرداری انجام شد و بهر دلیلی نتوانستیم صدای خوبی ضبط نماییم، صدابردار، باردیگر را با شرایط مناسب باردیگر ضبط می کند، از آنجا که دوربینی در ضبط صدای باردیگر وجود ندارد، به آن آف می گوییم. صدای شاهد یعنی ما شرایط ایده آل برای صدابرداری فراهم ننموده ایم و صدای ما دارای آلودگی های صوتی ست.
سراج اشاره کرد: فیلمسازان جوان باید بدانند، اگر می خواهیم فیلم خوبی بسازیم باید باتوجه به شرایط اثر، میکروفون های مورد نظرمان را فراهم نماییم، نباید برای پایین آوردن هزینه ها تعدادی از مسائل حذف شوند چونکه کیفیت خروجی اثر را پایین می آورد. به عنوان یک فیلمساز مطالبه گر باشید و تمام شرایط را در نظر بگیرید تا خروجی بهتری داشته باشید.
این صدابردار مطرح کرد: معمار اصلی صدا در فیلم، طراح صداست، ممکنست شما در وضعیت سختی، صداهایی را ضبط کنید اما صداگذار از صداهای ضبط شده استفاده نکند و بجای آنها از موسیقی و نریشن استفاده نماید. صداگذار حتما نباید از تمام صداهایی که ضبط کرده ایم، استفاده نماید، بلکه تدوینگر تعیین می کند که در کدام صحنه به چه چیزی احتیاج داریم و صداگذار می تواند با انتخابات خود به روح فیلم کمک نماید. باید بدانیم چه چیزی در نتیجه به صداگذار کمک می نماید و اثر خوبی را به وجود می آورد.
وی اشاره کرد: برای صدابردار، کار کردن در فیلم هایی که دیالوگ های کم تری دارند، مشکل تر و طراحی صدای بیشتری مورد نیاز است. وظیفه من به عنوان صدابردار در اینطور فیلم ها ضبط حس و حال و صداهای درونی موجود در صحنه است، تفکیک اجزای صوتی کاری است که باید انجام دهیم تا طراح صداگذار در اختتام به انتخاب میان آنها بپردازد.
آرش قاسمی در بخش دیگر این کارگاه اظهار داشت: وظیفه صدابردار در درجه اول ضبط دیالوگ های فیلم و در درجه دوم ضبط افکت هاست. ممکنست صداگذار در ‌بایگانی خود برخی صداها را داشته باشد اما صدایی که فیلمبردار در صحنه مورد نظر ضبط می کند، مناسب تر است.
وی افزود: ما سه مدل صداگذاری داریم؛ صداگذاری داخل قاب یعنی هر صدایی را که در قاب فیلمبردار می بینیم، به بهترین شکل ممکن جاگذاری می نماییم تا توجه بیننده را نسبت به اجزای صدای فیلم جلب نماییم. صداگذاری پیرامون قاب نوع دیگر صداگذاری است بطورمثال خیابان را می بینیم پس صدای آنرا در فیلم قرار می دهیم. می خواهیم مفهوم سازی نماییم یعنی کاری نماییم که بیننده با گوش تصویرسازی کند که در پیرامون سوژه چه اتفاقی می افتد. صداگذاری درون ذهنی نوع سوم این کار است که ما به عنوان صداگذار خودمان را جای بازیگر می گذاریم که ببینیم وقتی کاری انجام می دهد، صداهای اطراف خود را به چه صورت می شوند و چه حسی دارد.
قاسمی در آخر درباره ی نکاتی که صداگذار باید بداند، اشاره کرد: اگر می خواهید افکت گذاری کنید از افکت های روزمره و تکراری استفاده نکنید چونکه شنونده وقتی صدای تکراری می شوند، برایش جذابیتی ندارد، در صداگذاری جسارت داشته باشید، صداگذار شما طراح صدا نیست بلکه نویسنده این وظیفه را برعهده دارد، صدابردار می تواند مشاور صوتی شما در فضای فیلمبرداری باشد. صدابردار باید به جنس و حس صداهای موجود در فیلم توجه داشته باشد تا پیام بازی را به درستی بیان کند.


منبع:

1402/07/16
17:45:16
0.0 / 5
250
تگهای خبر: آموزش , بازیگر , تصویر , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است