در گفت وگو با هنر شهر مطرح شد؛

بامداد اعدام بازی های درخشانی دارد

بامداد اعدام بازی های درخشانی دارد به گزارش هنر شهر، علی شیرمحمدی تهیه کننده فیلم بامداد اعدام ضمن اشاره به حضور بازیگران کمتر شناخته شده در این فیلم سینمایی عنوان نمود که این هنرمندان در فیلم بازی های درخشانی دارند.


به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، امروز در سانس اول برج میلاد فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی به نمایش درمی آید. بهروز افخمی در سخنان کوتاهی به خبرنگار مهر در رابطه با ایده اولیه این فیلم گفته بود که ایده اولیه از ساخت یک سریال در رابطه با یکی از شخصیت ها بیرون آمده است و بعد در این سال ها کوشیده است که فیلمی در رابطه با یک گزارش خبرنگار کیهان در رابطه با تیرباران طیب حاج رضایی بسازد. این کارگردان در رابطه با این که چرا سراغ زندگی طیب حاج رضایی نرفته است، توضیح داد: آن فیلم دیگری می شد که بیوگرافی را شخصیت ها را در برمی گرفت ولی این فیلم به نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی می پردازد. افخمی همیشه چهره ساز بوده است همینطور علی شیرمحمدی تهیه کننده فیلم «صبح اعدام» در پاسخ به این که آیا اگر از بازیگران چهره استفاده می شد فیلم در گیشه می توانست موفقیت بیشتری کسب کنند به خبرنگار مهر بیان نمود: ابدا قایل نبودیم که حتما از چهره ها استفاده نمائیم تا فیلم بهتر دیده شود. گذشته آقای افخمی را هم ببینید متوجه می شوید که در فیلمهای دیگر هم این گونه بوده است. وی افزود: او «عروس» تا «سن پطرزبورگ» وی در کنار استفاده از حضور چهره ها، چهره ساز هم بوده است. «سن پترزبورگ» جزو نخستین فیلمهای محسن تنابنده بود اینجا هم ارسطو خوش رزم را داریم. البته آن فیلمها داستانی بود و «صبح اعدام» فضایی مستندداستانی دارد و ما به ازاهای بیرونی را به تصویر می کشد ازاین رو آدم ها در رابطه با شخصیت های این واقعه ذهنیت دارند بنا بر این با این شخصیت ها هم ذات پنداری می کنند. پس باید مثل بازیگران درجه یکی که از آنها بهره گرفتیم سراغ کسانی می رفتیم که بتوان با آنها ارتباط گرفت اگر از بازیگر چهره استفاده می کردیم هیچگاه این اتفاق رخ نمی داد. این تهیه کننده خاطرنشان کرد: اما همین افراد هم بازی های درخشانی در این اثر داشتند. بهروز افخمی در این که از چنین بازیگرانی بازی بگیرد و در پرورش استعدادهای نهفته و به عرصه آوردنشان استاد است. شیرمحمدی در رابطه با مقطعی که از زندگی سوژه های فیلم به معرض نمایش گذاشته می شود، بیان نمود: ما نود دقیقه پایانی زندگی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی را می بینیم که از زمان بردنشان برای اعدام تا دقیقه پایانی تیرباران به تصویر کشیده می شود. وی که طراحی صحنه فیلم را هم بر عهده دارد در رابطه با لوکیشن های کار بیان نمود: فیلم تک لوکیشن نیست و در چند لوکیشن می گذرد اما شاید بخش بیشتری از آن در زندان باشد. تهیه کننده «صبح اعدام» در رابطه با چالش های تولید این فیلم اظهار نمود: کارهای تاریخی عمدتا کار سختی است به خصوص تاریخی که آدم ها هنوز در قید حیات هستند. وقتی در رابطه با دهه ۶۰ و ۴۰ اثری می سازید آدم ها هنوز هستند و آن تاریخ را به یاد دارند و به لحاظ رعایت قواعد طراحی صحنه و لباس باید مراقبت کنید تا طراحی ها بتواند به حقیقت و حقیقت زمان خود تنه بزنند. شیرمحمدی در پاسخ به این که با خانواده طیب حاج رضایی ارتباطی داشته اند یا خیر؟ توضیح داد: در زمان ساخت فیلم کسی را نتوانستیم پیدا نماییم و فرزند ایشان خارج از کشور بود اما ارتباطی با بستگان حاج اسماعیل رضایی برقرار کردیم و حتی خواهر یا دامادشان چند بار سر صحنه فیلم آمدند. شیرمحمدی در رابطه با فضای تولیدی این اثر که برپایه یک گزارش بوده و فراتر نرفته اند، بیان نمود: قصه برپایه گزارشی از روزنامه کیهان است که سال ها ذهن بهروز افخمی را درگیر کرده بود و بنا بر این ما وارد زندگی خصوصی و شخصی این موضوع ها نشدیم و همان گزارش بستر اصلی قصه ما شد. اهمیت یک برهه تاریخی وی در رابطه با این که تصویر کردن این گزارش چه جذابیتی برای افخمی دارد، اظهار داشت: به هر حال این برشی از تاریخ است و اجحافی که دستگاه پهلوی نسبت به سوژه ها داشته است برای آقای افخمی جذاب بود. تهمتی به عده ای زده می شد و بعد آنها اعدام می شدند؛ این ماجرا در ذات خود دراماتیک است. شیرمحمدی در پاسخ به این که به نظرش افخمی در ساخت فیلم سیاسی موفق تر است یا طنز و درام بیان نمود: افخمی نشان داده است در همه ورژن های فیلمسازی و ژانرهای مختلف موفق است. وی در رابطه با انتقادها به برخی آثار وی اظهار نمود: خود من فقط یک فیلم افخمی را دوست نداشتم که فیلم «روباه» بود ولی خودش می گوید آن بهترین فیلمش است که من متوجهش نشده ام. شیرمحمدی در رابطه با این که رفتن افخمی به «هفت» با توجه به این که خودش در جشنواره فیلم دارد شائبه تبعیض به وجود می آورد یا خیر؟ بیان نمود: به هر حال ما هم فیلمی داریم که در کنار دیگر فیلمها دیده می شود البته شاید هم آقای افخمی ما را به برنامه اش دعوت نکند. با این وجود به نظرم منافاتی ندارد. او یک برنامه تخصصی سینمایی دارد و همه دوستانی که در فجر فیلم دارند دعوت می شوند. سوال خیلی ها هم است ولی من متوجهش نمی شوم. در عین حال این را هم بگویم هر حرفی هم در این تریبن ها زده شود به نفع فیلم نیست چون مردم خیلی باهوش هستند و اگر کسی تریبون داشته باشد هم نمی تواند بگوید بروید فیلم مرا ببینید یا این که بخواهد دراین زمینه تأثیر بیشتری بگذارد. این تهیه کننده در انتها در رابطه با صحنه یا سکانسی که در فیلم تکان دهنده است، اظهار داشت: آن لحظه ای که این ۲ نفر تیرباران می شوند به نظرم صحنه تکان دهنده ای است بخصوص که حاج اسماعیل رضایی فرد عجیبی بود و وقتی در رابطه با او و حتی حاج طیب می خوانید متوجه می شوید که خیلی به مردم خدمت کرده اند. حاج اسماعیل از کودکی بدون پدر بوده است و خرج خود و مادر و خانواده اش را داده است. او به بهترین شکل ممکن رشد کرد و اینقدر صالح بود که همه به او اعتماد می کردند. معروف هم بود که خیلی در تجارت خوش شانس است. صحنه تیرباران این ۲ عزیز به نظرم صحنه تکان دهنده فیلم است.


منبع:

1402/11/14
11:49:15
0.0 / 5
268
تگهای خبر: بازیگر , برنامه , تصویر , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است