در نشست كنسرت آتلاس از كشور دانمارك

فوزیه مجد: از گوش دادن به آثارم هراس دارم

فوزیه مجد: از گوش دادن به آثارم هراس دارم به گزارش هنر شهر فوزیه مجد ـ آهنگساز و موسیقیدان ـ می گوید برای ساخت یك قطعه برنامه ریزی قبلی ندارد و ادامه می دهد: «گاهی پشت پیانو می نشینم، بی هدف صداهایی را از آن خارج می كنم و در آن بین می بینم كه آنچه می نوازم می تواند ادامه پیدا كند و در نهایت به یك اثر تبدیل گردد. بنابراین ایده ای كه در لحظه به من الهام می شود را دنبال می كنم و به یك اثر می رسم.»


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، نشست خبری كنسرت آتلاس از كشور دانمارك دوشنبه ـ ۲۷ آبان ماه ـ با حضور آهنگسازانی همچون فوزیه مجد، امیر مهیار تفرشی پور و امیر بكان در موسسه ریشه در خاك برگزار گردید.
این كنسرت با همراهی كوارتت زهی آتلاس پنجشنبه ساعت ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود. در انتهای این كنسرت هم از آلبوم «فراقی» كه با آهنگسازی تفرشی پور و مجد ساخته شده است، رونمایی می شود.
در این جلسه همینطور یسپا لوتزهوفت، مدیر هنری اركستر آتلاس در ابتدا اظهار داشت: این اركستر ۳۰ سال پیش به وجود آمد و موسیقی معاصر را اجرا می كند. سال قبل با هفت نفر در جشنواره فجر در ایران شش قطعه را اجرا كردیم. این دفعه دوم است كه در ایران اجرا می نماییم. امسال چهار قطعه موسیقی را از سه آهنگساز ایرانی همچون آقای تفرشی پور، خانم مجد، آقای بكان و كارنیلسن آهنگساز دانماركی اجرا خواهیم كرد. این اركستر طی سال ها توانسته به موفقیت برسد و گاهی شاید برای یك اجرا ۲۰۰۰ نفر هم مخاطب داشته باشد. به نظرم رسیدن به موفقیت زمان بر است.
او افزود: دو سال پیش با آقای تفرشی پور آشنا شدم. دوست داشتم وضعیت موسیقی كلاسیك معاصر را در كشورهای خاورمیانه همچون ایران بدانم. امیدوارم كه این همكاری ادامه پیدا كند. همینطور برای نخستین بار است كه با خانم مجد آشنا شدم و موسیقی او را واقعا دوست دارم. بعضی می گویند دوره سختی است و دنیا در حال كوچك تر شدن است ولی به نظر من این طور نیست چون ارتباط با دیگر فرهنگ ها هنوز كار سختی است؛ حتی در خود اروپا هم وضعیت به همین گونه است و امكان دارد كسی كه از نژاد خود آنها نباشد را قبول نداشته باشند.
لوتزهوفت با اشاره به كنسرت آتلاس، تصریح كرد: این كنسرت سیاسی نیست و یك دیدگاه انسانی دارد؛ می خواهیم به مرور آهنگسازان ایرانی بیشتری را بشناسیم و آثار آنها را اجرا نماییم.
مدیر هنری این آنسامبل(گروه كوچك موسیقی) درباره سختی اجرای قطعه «فراقی» از فوزیه مجد در این كنسرت توضیح داد: این اركستر نوازندگی خوبی دارد و پیشتر قطعات خیلی سخت تری را هم اجرا كرده ایم. البته مقداری نواختن این قطعات سخت بود ولی این سختی بیشتر به لحاظ درك احساس موجود در كار بود.




در ادامه امیر مهیار تفرشی پور درباره آلبوم «فراقی» كه اخیرا آنرا منتشر نموده اند، اظهار داشت: تابستان گذشته دو قطعه از آثار خانم مجد به نام «رویا زمین» و «فراقی» را به همراه دو اثر از خودم در لندن ضبط كردیم كه بازخوردهای مثبتی داشت. در نهایت این كوارتت را برای سازهای زهی به ضبط رساندیم. خیلی خوشحالم كه با خانم مجد كار كردیم. یكی از دغدغه هایم این بود كه با او كاری بسازم. حالا هم بعد از ساخت آلبوم، تصمیم گرفتم كنسرتی را برای این آلبوم در ایران برگزار كنم. دلیل اینكه آلبوم را در انگلیس ضبط كردیم این بود كه بتوانیم به راحتی آنرا در دیگر كشورهای دنیا هم منتشر نماییم. یك ماه دیگر آلبومی را با همراهی هرمز فرهت خواهیم ساخت. برای ساخت آلبوم «فراقی» از آنسامبل استفاده كردیم كه شاید بهترین نوازندگان انگلیس در آن حضور داشتند.
تفرشی پور درباره این دو اثر مجد اظهار نمود: تحقیقات خانم مجد در موسیقی خراسان یا بلوچستان بی تأثیر روی این كوارتت نبوده و به نظر من از لحاظ سبك نزدیك ترین اثر به آنچه كه خودشان دوست داشته، بوده است. كوارتت «فراقی» هم یك اثر ملی است و هم جهانی.
او درباره همكاری با هرمز فرهت (آهنگساز و موسیقی شناس ایرانی مقیم ایرلند) هم اظهار داشت: در آن زمان دو سال طول كشید تا آقای فرهت را راضی كنم به ایران بیاید. هیچكس نمی پرسید كه او كجاست؟ و دانشگاه تهران هم به آثار او توجه خاصی نمی كرد؛ گرچه او یكی از بنیانگذاران تأسیس دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران است.



فوزیه مجد: برای ساخت آثارم برنامه ریزی قبلی ندارم
بعد از آن فوزیه مجد درباره آثار خود در آلبوم «فراقی» اظهار داشت: من به اینكه آهنگساز درباره كار خود صحبت كند اعتقاد ندارم. ما یك نوع آگاهی داریم كه از هوش ما تراوش می كند. این نوع آگاهی كمك می نماید ایده خویش را روی كاغذ بیاورید و اجرا كنید. آگاهی دیگری هم داریم كه شاید فراآگاهی باشد و شما خیلی نمی دانید دارید چه می كنید. من نمی دانم در این كوارتت چه اتفاقی افتاده و احساس كردم كه باید آنرا بنویسم چون امكان آن برایم فراهم بود. گاهی اوقات پشت پیانو می نشینم و نتی را مرور می كنم و ایده ها به ذهنم می آیند. مهم این است كه آدم بداند چگونه به یك ملیت فكر كند و بگوید كه من به ملیتی تعلق دارم كه امكاناتی را به من می دهد. ما یك تصویر درونی و بیرونی از موسیقی داریم. من بیشتر مایلم درباره تجربه درونی صحبت كنم كه بیان آن خیلی راحت نیست. من این كوارتت را اول روی پیانو امتحان كردم و در نهایت دیدم در مجموعه اصوات آنچه كه می خواهم مطلوب است و به یك ایده برای من تبدیل شد و با همان شروع كردم و توانستم باقی آنرا ادامه دهم.
او افزود: وقتی كه شما كاری را می نویسید در هر اجرا به طرز متفاوتی برگزار می گردد. به نظرم كنسرت پیش رو اجرای خوبی خواهد بود. من همیشه تا حدی از گوش دادن به اجراها هراس دارم و خودم را درگیر نمی كنم. در ایران نوازندگان خوبی داریم و مطمئنا یك روز می توان با نوازنده های ایرانی هم این كار را كرد. باید ارتباط بیشتری بین آهنگسازان ایرانی به وجود بیاید.
امیر بكان هم در انتها اظهار داشت: آقای تفرشی پور از من درخواست نمود كه من هم یك قطعه در این اركستر داشته باشم و سبب افتخار بود كه در كنار استاد مجد باشیم. اینكه استاد تفرشی پور درباره آثار خود صحبت نمی كند یك فرهنگ است و معتقد هستند كه كار باید خویش را عرضه نماید.



1398/08/28
08:50:31
5.0 / 5
9
تگهای خبر: آهنگ , برنامه , پیانو , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است