آن روی دلبرانه ی كرونا!!

آن روی دلبرانه ی كرونا!! هنر شهر: سمنان كروناویروس یا كووید19، این روزها، كم داغ روی دل ما نگذاشته، سرعت خبرها و گاه خبرهای تلخ مرگ چنان سریع تر از همیشه است كه گاه كمتر شده به مرگ بعضی از چهره های شاخص بپردازیم چهره هایی كه در شرایط عادی رسانه ها هفته ها به آنها می پرداختند مرگ چهره هایی همچون فریبرز رئیس دانا، سیدهادی خسروشاهی، بعضی از مسوولانی كه برخی منشاء خدمات شایانی بودند و یا بعضی از پزشكان و پرستارانی كه برای نجات دیگری آگاهانه به استقبال مرگ شتافتند. همه اینها در كنار مرگ بی صدای برخی ازمردم چه در ایران و چه در دیگر كشورها روزهای تلخی را رقم زده است.


با توجه به این تلخی ها كروناویروس، روی دیگری هم دارد كه بااینكه گه گاه به آن نیز پرداخته شده اما زوایای پنهان دیگری نیز می توان در این روی دلبرانه كرونا جست وجو كرد.
نخست؛
چند روز پیش یك پیامك دریافت كردم با این مظمون كه كتاب سفارشی شما به این كتابفروشی رسیده لطفا برای دریافت آن بازگشت كنید.
بیش از دو ماه از سفارش خرید" اسفار كاتبان" اثر ابوتراب خسروی كه تابحال سه بار آنرا خوانده ام می گذشت این خوانش سه باره هم شوق من از خرید این كتاب را كم نكرده در نخستین فرصت به كتابفروشی سوشیانس سمنان رفتم مثل همیشه چرخی در میان قفسه های پر از كتاب زدم و مثل دفعات قبل و به عادت خبرنگاران از وضعیت بازار كتاب پرسیدم بااینكه جواب این پرسش سال ها است كه همیشه با ناامیدی همراه بوده است.
این بار اما مدیر فروش كتابفروشی حرف تازه ای داشت. می گفت این چند روزه وضعیت فروش بهتر شده است.
فروشنده كتابفروشی سوشیانس سمنان با اشاره به اینكه خانه نشینی مردم سبب شده كه تعداد بیشتری به كتاب روی بیاورند افزود: در این چند روز فروش كتاب های ما بهتر شده است.
وی در پاسخ به اینكه چه كتبی این روزها مورد توجه بیشتری قرار گرفته اضافه كرد: جالب است كه در این چند روز برخلاف گذشته كه مردم معمولا به كتاب های كم حجم علاقه نشان می دادند توجه به كتاب های قطور و پرحجم نیز بیشتر شده است.
وی از ادبیات و خصوصا ادبیات داستانی و رمان بعنوان پرفروش ترین كتب این روزهای كرونایی نام برد و اظهار داشت: بنظر می رسد جدا از ادبیات و رمان، توجه به برخی موضوعات نیز بیشتر شده است.
وی از كتب تاریخی بعنوان یك بخش مورد توجه نام برد و اشاره كرد: البته تاریخ همیشه مخاطبان خاص خودرا داشته و افراد خاصی به این حوزه ها علاقمند هستند.
این كتابفروش با اشاره به مشكلات حوزه كتابخوانی در طول سال اظهار داشت: متاسفانه در شرایط اقتصادی فعلی توجه به كتاب و كتابخوانی خود به خود كمتر می شود چونكه خانوارها در این شرایط بیشتر به فكر تامین كالاهای اساسی هستند ضمن آنكه قیمت كتاب نیز در این چند سال افزایش یافته بااینكه هنوز هم كتاب در مقایسه با خیلی از كالاها، یك كالای ارزان بشمار می رود.
وی با اشاره به اینكه شهری مثل سمنان چند كتابفروشی بیشتر ندارد افزود: قسمتی از این كتابفروشی ها نیز بیشتر با فروش لوازم التحریر و... به حیات خود ادامه می دهند، البته كتاب در مجموع یك طیف مخاطب خاص دارد كه این طیف در هر شرایطی قسمتی از درآمد خودرا به خرید كتاب اختصاص می دهند.
دیگر؛

این روزها كه كروناویروس در هر كنجی مترصد این است كه پشت قفسه های سینه آدم ها لانه كند، قوه قضاییه نه تنها 83 هزار زندانی را به مرخصی فرستاد تا در این روزهای سخت در كنار خانواده خود باشند بلكه با موافقت رهبری انقلاب عفو عمومی اعلام و بنظر می رسد تعداد زیادی از زندانیان همزمان با تازه شدن سال و بهار طبیعت، زندگی باردیگر ای در هوای آزادی داشته باشند.
دو دیگر
كروناویروس شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری دل های هموطنان را به هم نزدیك كرده و این همدلی را در پویش های مختلفی كه در جای جای ایران عزیز به راه افتاده می توان دید.
پویش هایی از تامین نیازهای بهداشتی نیازمندان تا بخشش سه ماهه اجاره منزل و اجاره مغازه های صاحبان مشاغل لطمه دیده از كرونا.
تجلی سخاوت و مهربانی هموطنان در این روزهای خانه نشینی صاحبان خیلی از مشاغل كه سال را به امید رونق نوروز و بازار پر زرق و برق آن به اختتام می رسانند حقیقتی است كه نمی توان بسادگی از كنار آن گذشت.
این روزها با دیدن هر كدام از این جلوه های مهربانی می توان در همان كنج خانه به لطف دنیای مجازی در گوشه ای نشست و به ایرانی بودن خود افتخار كرد.
در همین بیمارستان كوثر سمنان زوج پرستار غیربومی است كه شبانه روز خودرا وقف بیماران كرده اند و تنها فرزندان شان را مدت ها است از دور می بینند، پرستارانی هم هستند كه مراسم ازدواج شان را به تاخیر انداخته اند تا در این رزمگاه در جبهه انسانیت سنگر گرفته باشند، پزشكانی هستند كه با وجود سن نسبتا بالا و خطر كروناویروس، بی محابا به رویارویی با كووید 2019 می روند تا همه دیگربار بیاد بیاوریم كه همیشه انسان های ایثارگری هستند كه برای دیگری از خویش هم می گذرند، كسانی هستند كه به سوگندشان وفادارند و در این میدان نبرد با سینه ای فراخ و گشوده به مقابله با مرگ می پردازند.
سه دیگر
دولت نیز در این روزها به قدر وسع گام های ارزشمندی را برداشته گام هایی كه بااینكه می توانست بلندتر از این ها باشد اما با در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه، بازار جهانی بی رونق نفت، درگیری همه جانبه دولت با شیوع كروناویروس و هزینه های بالای تحمیلی آن به دولت و... همین گام ها نیز ستودنی است.
بسته های حمایتی برای اقشار كم درآمد و چند دهك پایین جامعه، به تعویق افتادن اقساط برخی تسهیلات، تاخیر در دریافت هزینه برخی خدمات شركت های دولتی، پشتیبانی از كاركنان ادارات، حمایت اعتباری از وزارت بهداشت بعنوان طلایه دار مقابله با كروناویروس، كمك به مددجویان و نیازمندان و... همچون اقدامات دولت در رابطه با این روزهای كرونایی بود.
جدا از این ها برخی از كشورهای دنیا نیز در این روزها ما ایرانیها را تنها نگذاشتند، ارسال كمك های برخی كشورهای دور و نزدیك و نهیب بعضی از آنها بر سر امریكا كه سیاست غیرانسانی و تحریم های ظالمانه را به چالش می كشند نقاط روشن دیگری در این روزهای مه آلود است، نقاط روشنی كه نه تنها ما ایرانیان را به هم نزدیك تر كرد كه انسان ایرانی را به مثابه شهروندی جهانی به مردمان دیگر ملل نزدیك تر كرد.
به هر روی كروناویروس بااینكه جان های عزیزی در ایران و خارج از آن گرفت اما روی دیگر این دردها، چهره دلبرانه ای هم داشت، چهره ای كه می توان در آن خیره شد و اشك های فراق و تنهایی را با اشك شوق مهربانی درهم آمیخت و به زیستن در این گوشه جهان و در جغرافیای این "گربه دلتنگ" فخر فروخت.
كروناویروس حالا تنها یك ویروس و بیماری مشترك و نوپدید نیست بلكه كرونا حالا یك "میزان" و "سنگ محك" است كه با آن می توان عیار مهربانی و دوستی را نیز سنجید، سنگ محكی است كه می توان عیار زر ناب "انسایت" و منش نه تنها انسان سربلند ایرانی كه انسان را فارغ از جغرافیا و رنگ و زبان و دین و جنسیت اش سنجید.
تویی آن گوهر ِ پاكیزه كه در عالَم ِ قدس
ذكر ِ خیر ِ تو بوَد حاصل ِ تسبیح ِ مَلك
در خلوص ِ مَنت ار هست شكی تجربه كن،
كس عیار ِ زر ِ خالص نشناسد چو محك...

گزارش از هوشنگ حبیبی بسطامی-ایسنا



منبع:

1398/12/28
23:20:22
5.0 / 5
2880
تگهای خبر: خدمات , سایت , شركت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است