در نشست خبری مطرح شد؛

رونمایی از مصحف واضح

رونمایی از مصحف واضح هنر شهر: وحید عزیزی نژاد بنیانگذار طرح مصحف شریف به قلم واضح اعتقاد دارد این پروژه كاری تجاری و تبلیغاتی نیست و مقرر است نیازی را از مردم رفع كند.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، نشست خبری معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور وحید عزیزی نژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، رضا بختیاری فرد و امید امامیان طراحان قلم واضح بامداد سه شنبه ۲۱ مردادماه در گالری لاله برگزار گردید.
وحید عزیزی نژاد بنیانگذار طرح مصحف به قلم واضح درباره این قرآن توضیح داد: چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هر کدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر می نماییم نیازی از مردم رفع نماییم. کار من تولید سرویسهای اینترنتی است و با روش ها و راهکار جدید و نوآورانه سروکار دارم.
وی درباره شکل گیری این طرح بیان نمود: در حوزه های فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در چارچوب های سنتی است، بنابراین درصدد برآمدیم تا با روشی مدرن تر این نیاز را به روز نماییم. در پروژه واضح ما از تمام ظرفیت های مجازی و مدرن و گوشیهای هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامه ها سازگار باشد.
محسن سلیمانی مدیر هنری طرح قرآن واضح اظهار داشت: طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از راه اینها برطرف شده است. بسیاری از این فونت ها را دیده اید و می شناسید و هر روز با ان سروکار دارید. به جرأت می توانم بگویم رضا بختیاری فرد و امید امامیان از پیشروهای طراحی فونت هستند.
رضا بختیاری فرد طراح قلم و فونت واضح درباره تایپ فیس اظهار داشت: واقعیت این است طراحان تایپ خیلی دیده نمی شوند اما حضورشان در جامعه جدی است و یکی از مهمترین بخش های نوشتاری سطح شهر و … به حساب می آیند.
وی بیان نمود: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و تنها انجام دادن آن دشوار می باشد چه برسد به اینکه در این عرصه کار تیمی انجام دهیم. ما این خطر را کردیم تا به کیفیت بالایی برسیم.
امید امامیان دیگر طراح فونت واضح هم اظهار داشت: من و رضا بختیاری فرد پس از اتمام دانشگاه و پس از سربازی، به این فکر افتادیم که آیا می شود کار طراحی فونت را به صورت گروهی انجام دهیم. در سال ۹۶ آقای عزیزنژاد پیشنهاد طراحی تایپ فیس قرآنی متناسب با صفحات وب و موبایل را به ما داد و ما هم قبول کردیم. پیش از شروع کار، به موزه قرآن کریم و آستان قدس رضوی رفتیم و به بررسی فونت ها پرداختیم و بعد از آن فونت واضح را طراحی کردیم.
وی بیان نمود: خرداد ۹۶ پس از هشت ماه، ورژن اولیه قلم واضح را رونمایی کردیم و مدتی آنرا آزمایش کردیم و نتایج دیگری را بررسی کردیم تا به اینجا رسیدیم.
سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به نخستین قرآن های گردآوری شده، اظهار داشت: هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تاثیر داشته اند. اما قرآن سازی و کتاب سازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد همین ماندگاری این هنر است.
وی بیان نمود: در این کتاب تلاش کردیم از این اصالت استفاده نماییم و از تکنولوژی هم بهره گرفتیم تا طراحی جدیدی را به نمایش بگذاریم و ریشه ها در گذشته در حال زندگی نماییم و نگاهی به آینده هم داشته باشیم و این همان تعریف هنرهای سنتی است.
این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: در این قرآن تلاش کردیم از شیوه های مدرنی استفاده نماییم که ریشه هایش در گذشته و سنت باشد و صفحه آرایی های آن شبیه به اشکال گذشته است. ازاین رو تلاش کردیم طراحی با نگاه مینی مال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب بخصوص جوانان جذب شوند. این مصحف جلدسازی خاص و تفکیک شده با عطف ویژه دارد. از حروف کوفی برای تزئین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک هم در کنار فونت واضح برای تزئین مصحف استفاده شد.
سلیمانی تصریح کرد: در طراحی گرافیک سفارش دهنده بسیار مهم می باشد و خوش ذوق بودن آقای عزیزی نژاد بسیار در این حوزه به ما کمک کرد.
رضا بختیاری فرد همینطور اظهار داشت: وقتی سیر تکامل خوشنویسی را می بینیم متوجه می شویم که دستگاه های خطی برای یک نیاز طراحی شدند اما الان به جایی که رسیدیم که با خط نسخ قرآن نگارش می شد اما در این پروژه، طراحی فونت و خط بر مبنای نیاز روز جامعه طراحی شده است. خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.
عزیزی نژاد اظهار داشت: هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردی تر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن هم بود که رابطه ها را متحول کند اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیت های مختلف داشته باشیم. بخش های دیگر این پروژه شامل ایجاد تحول در مکانیسم های کتاب است. وقتی بخش خصوصی وارد کار می شود ملاحظات تفاوت می کند و کار با راندمان بهتری انجام می شود؛ بنابراین بعضی از موانع موجود سر راه را پشت سر گذاشتیم.
وی همینطور درباره تفاوت این خط با خط عثمان طه که مناسب قاریان قرآنی است، بیان نمود: اینکه چرا عثمان طه فراگیر است موضوعی جدا است؛ جنبه های خوب و عالی که در فونت عثمان طه است در خط ما هم رعایت شده است. اینکه چه هنر و نبوغی بوده که در ۶۰۰ صفحه این خط را به صورت دستی تدوین کند، بحثی جدا است اما قرآنی که مقرر است ما رونمایی نماییم تمام نکات لازم برای قاریان و حافظان قرآن را هم در بردارد. لازم است تاکید کنم در شکل کتابت قرآن وارد نشدیم و بنابراین می تواند از نظر رسم الخط در خارج ایران هم منتشر شود.
«مصحف شریف به قلم واضح» روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ساعت ۱۰ بامداد در سالن سعدی برج میلاد تهران رونمایی خواهد شد.


منبع:

1399/05/21
14:20:25
5.0 / 5
1337
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است