در سایه كرونا آغاز شد؛

روز نخست اكران فیلمهای جشنواره سی و نهم فجر در گیلان با 2 فیلم

روز نخست اكران فیلمهای جشنواره سی و نهم فجر در گیلان با 2 فیلم اکران همزمان فیلمهای سی و نهمین جشنواره فجر در رشت با نمایش دو اثر روشن و روزی روزگاری، آبادان در سایه کرونا در سینما ۲۲ بهمن رشت شروع شد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: طی چند سال قبل در این ایام شاهد برگزاری مهم ترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور بودیم که شور و هیجان خاصی در بین اهالی سینما و علاقه مندان به هنر هفتم ایجاد می کرد. اما سال جاری به واسطه شیوع یک میهمان ناخوانده برگزاری این جشنواره تا همین چند هفته پیش در هاله ای از ابهام بود و برای برگزاری آن در سطح استان ها هم اما و اگرهایی بیان می شد.
صنعت سینما و کلاً حوزه هنر بخصوص سینما و موسیقی در یک سال قبل بر اثر شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت ها محتمل صدمه ها و خسارت های مالی فراوانی شده و برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شاید بتواند تا حدودی صنعت به کما رفته سینمای ایران را احیا کند.
بعد از موافقت مشروط ستاد ملی کرونا با برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ستاد برگزاری این جشنواره تصمیم گرفت با ابلاغ شیوه نامه و دستور العمل های ستاد ملی کرونا برای چگونگی برگزاری این جشنواره برای استان ها هم سال جاری هم همانند سالهای اخیر شاهد همزمانی اکران فیلمهای بخش سوادی سیمرغ این جشنواره باشد بر همین مبنا فیلمهای این جشنواره در ۳۰ استان کشور با رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای علاقه مندان سینما به معرض نمایش گذاشته شود.
در این میان گیلان به واسطه سابقه درخشان و غنی در بخش های مختلف هنر بخصوص سینما و تئاتر و معرفی چهره های برتر در سطح ملی در برگزاری چنین جشنواره هایی پیشقدم و پیشگام بود و در سالهای اخیر شاهد بودیم که برگزاری این جشنواره با استقبال خوب و پرشور هنرمندان و علاقه مندان به سینما در این استان همراه شده و بنابراین سال جاری با وجود شرایط سخت کرونایی و کمبود برخی امکانات، متولیان امر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و بخصوص معاونت هنری و امور سینمایی این اداره کل به احترام شهروندان گیلانی تلاش کردند تا بهترین شرایط را برای اکران فیلمهای جشنواره سی و نهم فراهم نمایند.
با تلاشهای انجام شده ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ برای نمایش در استان گیلان انتخاب و اکران آن امروز ۱۵ بهمن ماه در شهر رشت آغاز و تا شاید در بین خبرهای بد کرونایی و مرگ یک ساله سینماها، حیات باردیگر به این صنعت بازگردد. امروز بر مبنای جدول اعلام شده دو فیلم «روشن» ساخته سید روح الله حجازی و «روزی روزگاری آبادان» اثر حمیدرضا آذرنگ بر پرده نقره سینما ۲۲ بهمن رشت به نمایش درآمد.

سینما ۲۲ بهمن رشت میزبان اکران ۱۶ فیلم جشنواره فجر
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه هیچ چیزی برای ما بعنوان متولیان امر مهم تر از سلامت شهروندان و هنرمندان گیلانی است، اظهار نمود: سعی کردیم تا با وجود همه مشکلات و کمبودها بهترین شرایط را برای اکران فیلمها فراهم نماییم.
سید امیر مصباح با اشاره به اینکه به واسطه شیوع کرونا سال جاری نمی توانیم برای اکران همزمانی فیلمهای جشنواره سی و نهم همانند سالهای گذشته میزبان اهالی هنر و علاقه مندان به سینما باشیم، اضافه کرد: دست اندرکاران برگزاری این جشنواره در استان تمام تلاش خویش را انجام داده اند تا بهترین شرایط را برای اکران فیلم و حضور تماشاگران و رعایت دستور العمل ها فراهم نمایند.
وی ضمن اشاره به اینکه سال جاری برخلاف سالهای گذشته که اکران فیلمهای جشنواره در سینما میرزا کوچک رشت انجام می شد، سینما ۲۲ بهمن رشت میزبان پرواز سیمرغ های جشنواره است، اظهار داشت: با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و نهم برای اکران در استان گیلان انتخاب شدند.
مصباح با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین تفاوت های برگزاری همزمانی سال جاری با سالهای گذشته عدم فروش بلیت در گیشه سینما ۲۲ بهمن است، افزود: علاقه مندان بلیت فیلمها را باید از سامانه های اینترنتی ایران تیک، سینما تیکت و گیشه ۷ تهیه کنند.
حداکثر پذیرش ۲۵۰ تماشاگر در هر سانس نمایش فیلم
وی در ادامه به مبحث ظرفیت پذیرش تماشاگر با عنایت به شیوه نامه های ابلاغی از جانب ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره و بیان نمود: بر طبق این شیوه نامه ها تنها می توانیم از ۳۰ درصد ظرفیت سالن بلیت فروشی داشته باشیم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان ضمن اشاره به ظرفیت ۸۴۰ نفری سینما ۲۲ بهمن رشت، افزود: با عنایت به بهره گیری از ظرفیت ۳۰ درصدی تنها می توانیم برای اکران و نمایش هر فیلم میزبان ۲۵۰ نفر از علاقه مندان باشیم.
وی همینطور به مبحث کاهش سانس های نمایش فیلمها در جشنواره سال جاری هم اشاره نمود و اضافه کرد: در سالهای گذشته برای هر روز سه سانس در نظر گرفته می شد که سال جاری با عنایت به شرایط کرونایی این تعداد به دو سانس و ساعتهای ۱۵ و ۱۶ عصر کاهش یافته است. در سالهای گذشته برای هر روز سه سانس در نظر گرفته می شد که سال جاری با عنایت به شرایط کرونایی این تعداد به دو سانس و ساعتهای ۱۵ و ۱۶ عصر کاهش یافته است.
مصباح با اشاره به اینکه با عنایت به محدودیت منع تردد در ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح سعی شده تا نمایش فیلمها تا پیش از ساعت تعیین شده تمام شود، اظهار داشت: در میان سانس ها هم سالن سینما و صندلی ها توسط عوامل دست اندرکار ضد عفونی می شود.
وی ضمن اشاره به آغاز بلیت فروش از شب گذشته، افزود: هم اکنون تنها بلیت فیلمهای اکرانی در سه روز نخست برای فروش در سامانه بارگذاری شده و علاقه مندان می تواند این بلیت ها را با بهای ۲۰ هزار تومان برای هر فیلم تهیه کنند.

استفاده از ماسک در طول تماشای فیلم الزامی است
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان، «روشن» به کارگردانی سیدروح اله حجازی)، «روزی روزگاری، آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار) را فیلمهای سه روز نخست پیشبینی شده برای اکران در استان گیلان اعلام نمود.
وی «تک تیرانداز» علی نظری، «مصلحت» حسین دارابی، «بی همه چیز» محسن قرایی، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی، «یدو» مهدی جعفری، «رمانتسم عماد و طوبا» کاوه صباغ زاده، «منصور» سیاوش سرمدی، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «گیج گاه» عادل تبریزی، «تی تی» آیدا پناهنده را از دیگر فیلمهای جدول اکران در سینما ۲۲ بهمن رشت عنوان نمود.
مصباح با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در طول تماشای فیلم از جانب تماشاگران و عوامل حاضر در سینما الزامی است، اظهار داشت: ضدعفونی سالن سینما، پایش و تب سنجی تماشاگران در هنگام ورود به سالن توسط عوامل بهداشتی در سینما هم در اکران تمام فیلمهای جشنواره جز برنامه ها است.
وی در ادامه از شهروندان علاقمند به سینما که تمایل به تماشای فیلمهای جشنواره دارند خواست تا دستور العمل ها و سفارش های عوامل برگزاری جشنواره را رعایت نمایند تا شاهد اتفاق ناگواری در زمان برگزاری جشنواره نباشیم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان ضمن اشاره به اینکه هنرمندان بخصوص اهالی هنر استان از انتشار کرونا صدمه های بسیاری متحمل شده اند، افزود: امیدواریم بزودی شاهد مهار و کنترل کرونا و بازگشت فعالیتهای هنری، سینمایی و موسیقی به شرایط عادی باشیم و روزی برسد که در کنار هم بدون ترس از کرونا به تماشای فیلم در سالن های سینمایی بنشینیم.


منبع:

1399/11/16
13:12:48
0.0 / 5
786
تگهای خبر: برنامه , تئاتر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است