در نشست خبری فیلم عنوان شد؛

واكنش رضا عطاران به درگذشت علی انصاریان

واكنش رضا عطاران به درگذشت علی انصاریان به گزارش هنر شهر رضا عطاران بازیگر فیلم سینمایی روشن در نشست رسانه ای این فیلم ضمن ابراز تاسف از درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان به خاطره خود از ورود مرحوم انصاریان به عرصه بازیگری اشاره نمود.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، نشست خبری فیلم سینمایی «روشن» به کارگردانی روح الله حجازی از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عصر امروز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه با حضور عوامل، در برج میلاد محل برگزاری این رویداد، برگزار شد.
روح الله حجازی در ابتدای این نشست ضمن تسلیت درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان اظهار داشت: ما عزیزان زیادی را این روزها از دست داده ایم و حضور در برج میلاد برای گروه ما سخت بود. امیدواریم از این بعد شاهد از دست دادن عزیزانی با سن کم و با این شرایط نباشیم.
جواد نوروزبیگی تهیه کننده این اثر هم اظهار داشت: من و آقای حجازی خیلی سال پیش کار کرده بودیم و با خواندن این فیلمنامه شرایط را درک کردیم خواستیم با هم همکاری نماییم رضا عطاران هم خیلی به ما کمک کرد.
عطاران: خاطرات زیادی با میناوند و انصاریان داشتیم
رضا عطاران بازیگر این اثر بیان نمود: من با مهرداد میناوند و علی انصاریان با هم خاطره زیادی داشتیم نخستین کاری که آقای انصاریان در تلویزیون انجام داد زیر آسمان شهر بود. از او دعوت کردیم به کار بیاید و خودش هم خیلی هم علاقه مند بود. امیدوارم زودتر شرایط عوض شود و اگر مقرر است واکسنی خریداری شود، زودتر این اتفاق رخ دهد تا دیگر شاهد درگذشت این گونه عزیزانمان نباشیم.
وی درباره حضور متفاوتش در فیلم روشن هم اظهار داشت: اولین باری که فیلمنامه را خواندم کاراکتر روشن شخصیتی بود که جای کار داشت و متفاوت از شخصیت هایی بود که تا حالا دیده بودم. کسی که این انفعال عجیب و غریب را دارد، فشارهایی که از اطراف به او وارد می شد سبب نمی گردد او اتفاق بدی را رقم بزند، شخصیت عجیب و غریبی بود که دوستش داشتم.
سارا بهرامی دیگر بازیگر این اثر بیان نمود: فیلمنامه روشن را خیلی دوست داشتم و علاقه مند بودم با آقای حجازی همکاری کنم، حضور رضا عطاران برایم تعیین کننده بود. همیشه دغدغه من سینما و بازی کردن نقش های مختلف بوده است اصلاً به کوتاه یا بلند بودنش فکر نکردم.
حجازی: عطاران نبود، روشن را نمی ساختم
حجازی در بخش دیگر اظهار نمود: قبل از گرفتن پروانه ساخت، همان اول گفتم آقای عطاران اگر بازی کنید فیلم را می سازم و اگر نه، نمی سازم. او پتانسیلی دارد که به نظرم باید فیلمنامه هایی برایشان نوشته شود که بعد دیگر از توانایی هایشان دیده شود.
این کارگردان درباره نسبت وضعیت کاراکتر اصلی با شرایط مردم ایران در ۸ سال گذشته اظهار داشت: من فیلمساز سیاسی نیستم، بیشتر فیلمساز اجتماعی هستم که بیشتر به وجوه روانشناسی می پردازد اما می شود از آثار اجتماعی تعابیر سیاسی داشت. مسأله من شخصیتی مثل روشن بود که در جامعه ما مثل او زیاد هستند. من فیلمساز اگر این گونه فیلم نسازم روشن خواهم بود دنبال این نیستم که بخواهم بگویم در این دوره هستم و باید فیلمی منطبق بر آن بسازم دغدغه من روابط انسان هاست در این اثر دوربین من بازتر شده و مسائل جامعه شناسی هم در فیلم وجود دارد.
وی اظهار داشت: من فکر می کنم این دفعه موضوعی را انتخاب کردم که در ارتباط با طبقه متوسط نیست. این دفعه به سراغ طبقه فرودست رفتم و تلاش کردم با کمک عوامل به یک رنگ و نوری برسیم.
سینما وظیفه دارد به نقاط کور بپردازد
این کارگردان درباره فضای تاریک فیلم برخلاف نام کاراکتر اصلی اش افزود: برای نخستین بار است که فیلم من کاراکتر محور است دوربین همه جا با اوست و به اندازه احتیاج به او پرداخته ام. اگر همگی دوربین خودمان را به جاهایی ببریم که کمتر دیده شده است متوجه می شویم که این تناقض از کجا می آید. سینما وظیفه دارد این مسائل را بگوید و به نقاط کور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بپردازد.
حجازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فضای نمادین فیلم روشن تصریح کرد: من دنبال نماد نیستم و آن دوره ای که این چنین بود گذشته است. در دوره ای اگر فیلمی در تک لوکیشن ساخته می شد گفته می شد منظور از آن ایران است اما گذر زمان نشان داده این تعابیر محلی از اعراب ندارد. همیشه گذر زمان به ما دو نکته را ثابت می کند؛ اینکه آیا فیلمسازانی که این نگاه ها را در زمان خود داشتند درست دیده اند یا نه و اینکه مایی که این قضاوت را داشتیم قضاوت درستی داشته ایم یا نه.
مرتضی نجفی فیلمبردار این پروژه هم اظهار داشت: از مرحله فیلمنامه با آقای حجازی درباره این حرف می زدیم که کادر مربع داشته باشیم چون تنهایی شخصیت روشن را بیشتر نشان می داد و تلاش کردیم تهران تاریک را نشان ندهیم بلکه تهران روشنی را به نمایش بگذاریم. بر مبنای کادر مربع طراحی صحنه شد و لوکیشن ها انتخاب گردید. خوشحالم که در خدمت این تیم خفن بودم.
میثم مولایی تدوینگر این فیلم اظهار داشت: «روشن» فیلم چالش برانگیز و شخصیت محور بود و این مهم بود که کجا باید تمرکز نماییم و کجا روی کاراکتر اصلی تمرکز نماییم تا حس کندی نداشته باشد.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه این پروژه اظهار داشت: کار با روح الله حجازی خیلی لذت بخش است چون فرم، تصویر، رنگ و نور برای او خیلی مهم می باشد. در انتخاب لوکیشن سختی زیادی کشیدم و تلاش کردیم انتخاب های دقیقی داشته باشیم شب هایی پنج شش ساعت می گشتیم تا جای برخی پلان ها را پیدا نماییم در عین حال تلاش می کردیم اگزجره نباشد مثلاً تلاش می کردیم نورهای قرمز باشد اما خیلی مشخص نباشد من تا حالا تجربه رئال شهری نداشتم و این برای من عجیب و جذاب بود. تلاش کردیم قاب جذابی داشته باشیم.
بامداد افشار آهنگساز این فیلم سینمایی هم اظهار داشت: این جزو سخت ترین کارهای من بود اسفند سال قبل این فیلم ساخته شد که اوج کرونا بود، استودیوها بسته بود. گفتگوهای آنلاینی داشتیم. ساخت پروژه برای من جزو تجربه های عجیب بود. شخصیت روشن به لحاظ موسیقی برای من سخت بود یعنی در عین سادگی ملودی، باید بار دراماتیک را می داشتیم.
سرگل لواسانی بازیگر خردسال این اثر اظهار داشت: نخستین تجربه حرفه ای و بی نظیر من بود در کنار آقای عطاران خیلی به من خوش گذشت، این کار را خیلی دوست داشتم به صورتی که وقتی کار به اتمام رسید گریه کردم.
نازنین سهامی زاده دیگر بازیگر این فیلم اظهار داشت: این تجربه برای من بی نظیر و درخشان بود با یک گروه بی نظیر کار کردیم و بیشتر برای من یک کلاس درس بود که باید کلی چیز یاد می گرفتم من در آغاز راه هستم ولی این شروع پرقدرت بود چون با یک تیم پرقدرت صورت گرفت. تجربه بسیار دل نشینی بود.
فیلمساز نباید به دولت ها بپردازد
حجازی در پاسخ به سوالی درباره تعدد خودکشی در فیلمهای جشنواره سال جاری و ارتباط آن با اعتراض به دولت فعلی اظهار داشت: فیلم من خودکشی ندارد. امیرکبیر جمله معروفی دارد. چیزی که می کاریم سال ها طول می کشد برداشت نماییم نباید به دولت ها بپردازیم باید مبنایی تر به هر چیزی نگاه نماییم من فیلم ساز نگاه خودم را دارم و شما هم نگاه خویش را خواهید داشت من آنچه را دیدم که هست، صحنه های مستند این فیلم را خیلی دیدیم.
وی اضافه کرد: مصداق واقعی صحنه پایانی این فیلم را خیلی دیده ایم. آدم هایی در این جامعه هستند که شرایط اقتصادی خوبی ندارند و این مسأله مبنایی است ما درگیر جناح بازی های سیاسی شده ایم هر کسی وعده اصلاح می دهد اما به نظرم نباید درگیر جناح بازی شویم در هیچ دوره ای تغییری رخ نمی دهد، من برای یک دولت و دو دولت فیلم نمی سازم برای مردم خودم فیلم می سازم و باید فیلمی بسازم که ماندگار باشد.
وی درباره ممیزی های فیلم اظهار داشت: من قواعد مملکت را می دانم، چارچوب ها را می شناسم و تلاش کردم به فرم برسم. تلاش کردم به فرمی برسم. این محدودیت ها سبب شده به یک زبان جدید برسم البته در بین این محدودیت ها خلاقیتی رخ می دهد.
حجازی افزود: اگر می گوئیم زبان سینما قدرتمندتر از سینماست به خاطر همین است که در تشخیص فیلمها اشتباه نمی نماییم. تهرانی که در حقیقت امروز می بینیم در فیلم ما خوش رنگ و لعاب تر شده است.


منبع:

1399/11/16
23:47:27
0.0 / 5
339
تگهای خبر: آنلاین , آهنگ , بازیگر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است