دلارهای هالیوود رأی می خرند؛

استودیوهای بزرگ سد فیلمهای مستند مستقل در اسکار

استودیوهای بزرگ سد فیلمهای مستند مستقل در اسکار به گزارش هنر شهر استودیوهای بزرگ هالیوودی با ساخت فیلمهای مستند، سد راه حضور و موفقیت فیلمهای مستقل مستند در اسکار می شوند.



به گزارش هنر شهر به نقل از ورایتی، در یک دهه اخیر با حضور سرویسهای استریم در بازار مستند، کار برای مستندهای کوچک تر و مستقل که باید با بودجه های کم به ساخت فیلم مستند بپردازند سخت تر شده و ورود آنها را به رقابت فیلمهای غیرداستانی اسکار دشوار ساخته است. با این وجود با وجود تنگناهای مالی و کمبود نقدینگی هر سال چند فیلم مستند مستقل می توانند راه خویش را به رقابت اسکار باز کنند.
امسال هم همین مساله رخ داده و چند فیلم با بودجه اندک همچون «فایا دایا» ساخته جسیکا بشیر، «پرزیدنت» ساخته کامیلا نیلسن و «نوشتن با آتش» ساخته سوشمیت قوش و رینتو توماس سه فیلمی هستند که توانسته اند به لیست نهایی اسکار در بخش مستند راه یابند. در این میان آنها باید با فیلم هایی چند میلیون دلاری که توسط کمپانی های بزرگی چون اپل، نتفلیکس، ویاکام سی بی اس، والت دیزنی و وارنر میدیا ساخته شده اند رقابت کنند.
با توجه به تسلط لابی و بازاریابی در این عالم روشن است که پول و معرفی برند سازنده، عوامل کلیدی در رقابت برای کسب اسکار هستند که باعث می شوند در نهایت فیلم هایی چون «فایا دایا» و «پرزیدنت» و «نوشتن با آتش» شانسی برای دریافت جایزه اسکار نداشته باشند و «مخملی زیرزمینی» ساخته تاد هایزن از کمپانی اپل، «ترقی» ساخته رابرت گرین از نتفلیکس، یا «نجات» ساخته جیمی چین و الیزابت چای واسارهیلی ساخته نشنال جیوگرافیک شانس بالاتری داشته باشند.
البته این امر به این معنا نیست که امکان ندارد فیلمهای مستقل انتخاب شوند کما این که در ۳ سال گذشته مستندهای بدون حامیان بزرگ همچون «همکاری»، «مامور مال»، «هیل کانتی امروز صبح، امروز عصر» و «از پدران و پسران» توانستند به لیست نامزدهای اسکار راه یابند. اما برنده شدن اسکار چیز دیگری است که دور از ذهن به نظر می آید کما این که هیچ یک از این فیلمها موفق به کسب اسکار نشدند. در دو سال گذشته نتفلیکس جایزه اسکار مستند را به دست آورد و سال ۲۰۱۹ هم نشنال جیوگرافیک برای «سولوی رها» این جایزه را از آن خود کرد.
می توان این بحث را پیش کشید که اسکار هیچ گاه شرایط کاملاً یکسانی برای همه فیلمها نداشته است، اما نمی توان این حقیقت را انکار کرد که دلارهای کمپانی های بزرگ و تغییر قانون در سال ۲۰۱۲ که از آن سال این اجازه را داد که همه اعضای آکادمی-نه فقط شاخه مستند- به ۵ نامزد فیلم بلند مستند رای دهند، به صورت کل نحوه نامزد شدن و هم برنده شدن در این بخش را تغییر داد.
مستندهای به اصطلاح پرطرفدار- یا فیلم هایی که قبل از اسکار بیشترین اقبال را برای پخش کسب کرده اند- در این رقابت بیشترین شانس را برای کسب اسکار به دست می آورند. سال جاری بیشترین بخت در این رقابت برای «فرار کن» ساخته جوناس پوهر راسموسن از کمپانی نئون و امیر تامپسون که با نام کوئست لاو شناخته می شود برای «تابستان روح» از هولو است.
انیمیشن «فرار کن» که مستندی انیمیشن است به همه جشنواره های فصل جوایز مهم همچون ساندنس، تلوراید، تورنتو و نیویورک راه پیدا کرد و با حمایت نئون علاوه بر بخش فیلم مستند، در بخش بهترین انیمیشن و بهترین فیلم بین المللی (معرفی شده از جانب نروژ) هم نامزد دریافت جایزه شده است.
در همین حال برخی در شاخه فیلم مستند گله دارند که «فرار کن» یک پروژه انیمیشن هست اما مستند نیست. «تابستان روح» هم از وقتی در ساندنس نمایش داده شد و بعد توسط هولو به قیمت ۱۲ میلیون دلار خریداری شد، مورد توجه قرار گرفت و البته از آنجائیکه نخستین فیلم مستند کوئست لاو است، شانس بیشتری دارد چونکه شاخه مستند فیلمهای کارگردان های نوظهور را ترجیح می دهد.
در ۲ دهه اخیر ۹ نفر از فیلمسازان تازه کار آمریکایی برای ساخت نخستین فیلم شان اسکار کسب کردند که ازرا ادلمن برای «او. جی: ساخت آمریکا»، لویی پسیهویوس برای «خلیج» و پیپا الریش برای «معلم اختاپوس من» همچون آنها بودند.
امسال علاوه بر کوئست لاو ۵ فیلمساز با نخستین فیلمشان در لیست نامزدها حضور دارند که شامل قوش و توماس برای «نوشتن با آتش»، هاینس برای «مخملی زیرزمینی»، بشیر برای «فایا دایا» و جسیکا کینگدان برای «معراج» هستند.
در رقابت سال جاری فیلمسازان کهنه کار مستند هم حضور دارند که شامل استنلی نلسون برای «آتیکا»، آر. جی. کاتلر برای «بیلی آیلیش»، متیو هاینه مان برای «اولین موج»، نانفو وانگ برای «در همان نفس»، جولی کوهن و بتسی وست برای «جولیا» و مگان میلن برای «ساده مثل آب» هستند.
همه ۱۵ فیلمی که سال جاری در لیست رقابت اسکار مستند جای گرفته اند چه ساخته یک فیلمساز تازه کار باشند، چه یک فیلمساز باسابقه آنها را تولید کرده باشد در هر حال فیلمهای باارزشی هستند که توسط فیلمسازانی کاربلد ساخته شده اند اما وقتی به مرحله دریافت جایزه در بخش اسکار مستند می رسیم دیگر کار لزوماً فقط به قضاوت بستگی ندارد.

1400/11/03
14:17:59
0.0 / 5
285
تگهای خبر: انیمیشن , جشن , جشنواره , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است