در نشست خبری رویازی مطرح شد؛

انیمیشن ها اینجا پرتاب می شوند

انیمیشن ها اینجا پرتاب می شوند به گزارش هنر شهر نشست خبری رویداد رویازی با محوریت جذب سرمایه برای تولیدات انیمیشنی در سازمان سینمایی سوره برگزار گردید.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، ظهر امروز سه شنبه چهارم مرداد ماه نشست خبری رویداد «رویازی ۴» با حضور امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره اظهار داشت: مرکز انیمیشن حوزه هنری بزرگترین مرکز متولی انیمیشن در کشور با سابقه ۲۰ ساله در تولید است و طی سالهای گذشته با رویکرد جدید خود تصمیم گرفته تا در بخش های دیگر انیمیشن غیر از تولید ورود پیدا کند. رویداد «رویازی» در این خصوص شکل گرفته تا بتواند اثر بخشی قابل توجهی در حوزه انیمیشن داشته باشد. رویازی علاوه بر تقویت سرمایه گذاری در انیمیشن، به دنبال تقویت تقسیم عادلانه سرمایه گذاری است و در کنار آن به دنبال تیم های خوب انیمیشن در سرتاسر کشور هستیم. همینطور در تلاش هستیم از سال جاری اکران یک فیلم انیمیشن داشته باشیم که این امر مقرر است به صورت روتین با آماده شدن تولیدات سینمایی انیمیشن ادامه داشته باشد.
محمد ساسان هم بیان نمود: همه ما از انیمیشن ایرانی خاطراتی داریم که می تواند شامل آثاری باشد که توسط کانون پرورش فکری ساخته شده است. در ادامه حوزه هنری با تولید آثار مختلف انیمیشن مانند «شکرستان» در این حوزه تاثیر گذار بود، همینطور انیمیشن ایران می تواند بزودی در عرصه بین المللی حضور داشته باشد. ما در مرکز تولید سینمایی هم در ادامه همین مسیر به تولید انیمیشن فکر می نماییم و این امکان وجود دارد که بخشی از تولیدات سینمایی به تولیدات انیمیشن اختصاص داده شود. «رویازی» هم بعنوان یک رویداد تاثیر گذار می تواند در جذب سرمایه تأثیرگذار باشد.
مافی مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری هم در ادامه این نشست اظهار داشت: چهارمین دوره رویداد «رویازی» ۲ ماه پیش با انتشار فراخوان و با همان اهداف گذشته شروع شده است تا بتوانیم در توزیع عادلانه ثروت در انیمیشن مؤثر باشیم. در دوره گذاشته در پروژه های «رویاشهر» و یک سریال با نام «چهل پله زیر زمین» سرمایه گذاری کردیم که در فرایند تولید قرار دارد.
وی تصریح کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری راهبردهایی دارد که به آن توجه شده که شامل مشارکت در تولید، ساختار و اقتصاد انیمیشن است. که خوشبختانه این راهبردها با همراهی بخش های مختلف سازمان سینمایی سوره درحال پیگیری است. این سه راهبرد به معنای تصدی گری و مداخله در انیمیشن نیست و بیشتر بعنوان همراهی در این حوزه می باشد. متأسفانه شاخه های درخت انیمیشن متوازن رشد نکرده و در کنار پیشرفت های مختلف، یک ضعف دارد و آن این است که مدیریت انیمیشن از سینما متفاوت می باشد. هنوز در بین مدیران فرهنگی ایران این، جا نیافتاده است که انیمیشن یک مدیوم منحصر به فرد است. مشارکت در ساختار انیمیشن این است که در بخش صنعتی انیمیشن مشارکت نماییم. نباید فراموش کرد که سیر تولید انیمیشن طولانی است و نباید بگذاریم چنین تولیداتی به شکست منجر شوند. در این خصوص استعدادهای مختلفی در سرتاسر کشور وجود دارد که باید شناسایی شود. معتقدم انیمیشن باید بعنوان یک صنعت در سرتاسر کشور توسعه پیدا کند.
مافی افزود: متأسفانه خیلی از هنرمندان انیمیشن ما درحال عرضه خدمات به تولیدات خارجی هستند و زمانی که چنین موردی توسعه می یابد یعنی مدیریت دولتی در زمینه ایجاد فضا برای فعالان انیمیشن موفق نبوده است.
وی تصریح کرد: مرکز انیمیشن حوزه هنری به دنبال این است که به جای سرمایه گذاری صددرصدی در یک پروژه، به دنبال سرمایه گذاری و پشتیبانی از چند انیمیشن باشیم. همینطور به دنبال مشارکت در اقتصاد انیمیشن هستیم که این بخش در ایران بسیار ضعیف است، اکران موفق «پسر دلفینی» در روسیه خود نشان دهنده پتانسیل بالای این هنر است. بی گمان تحقق این راهبردها می تواند در رویداد «رویازی» دیده و دنبال شود.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری اظهار داشت: سال قبل اعلام کردیم برای آغاز خلق ادبیات نیازمند این هستیم که برای واژه پیچینگ، ما به از داشته باشیم که در نهایت پیشنهاد می دهیم به جای واژه پیچ از واژه «پرتاب» استفاده نماییم و از این به بعد بگوییم «رویداد پرتاب انیمیشن».
وی افزود: لازم است تاکید کنم دوره اول «رویازی» «مسافری از دایتیا» به تولید رسید که در سال آینده اکران می شود و در سال ۱۴۰۳ فیلم «رویاشهر» اکران و پروژه دیگری که در آینده اکران می شود پروژه «یوز» است. ما باید در حوزه انیمیشن تولیداتی داشته باشیم که برگرفته از فضای بومی ایران باشد. نباید فراموش کرد که سینما و تولیدات آن میراث فرهنگی ما است و انیمیشن سینمایی در ساحت سینما باید بی نظیر باشد.
این مدیر سینمایی تصریح کرد: در فضای امروز انیمیشن ایران میان انیمیشن هنری و انیمیشن مصرفی فاصله بسیار زیادی وجود دارد که باید این فاصله را کاهش داد و ما در رویداد رویازی باید این فاصله را کم نماییم و این مسئله یکی از مواردی است در رویازی دنبال می شود. در این دوره مقرر است بین ۸ تا ۱۰ ایده انیمیشن برای جذب سرمایه معرفی شوند.
مافی با تاکید براینکه به دنبال ایجاد صندوق اعتباری برای سرمایه گذاری در انیمیشن با حضور نهادهای مختلف است، اظهار داشت: هرچند تفاهم هایی در این حوزه صورت گرفته اما هیچکدام هنوز عملی نشده است. اما سال جاری این نوید را می دهم که مرکز انیمیشن حوزه هنری روی یک سریال انیمیشن ۳۰۰ دقیقه ای سرمایه گذاری می نماید. البته در صورت عرضه یک طرح با کیفیت سینمایی، در تولید یک انیمیشن سینمایی هم مشارکت می نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود انیمیشن های مطرح در سطح جهان چه نیازی به تولید انیمیشن است، بیان نمود: موافق نیستم که در مقابل دیزنی و پیکسار حرفی برای گفتن نداریم، البته در حوزه فیلمنامه با مشکلاتی مواجه هستیم که در چهارمین دوره «رویازی» به این مسئله دقت نماییم. هرچه قدر تولیدات انیمیشن بیشتر شود کیفیت کار بیشتر می شود و نباید به این فکر نماییم که چون انیمیشن خوبی در جهان تولید می شود ما نباید انیمیشن تولید نماییم چون نمی توانیم نمونه موفق جهانی بسازیم.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره پشتیبانی از تفکرات مستقل از حوزه انیمیشن افزود: معتقدم باید از فکر مستقل حمایت شود و حوزه در این سال ها چنین مسأله ای را دنبال می کند، البته یک سری آثار تکلیفی است که باید تولید شود. ما در «رویازی» برپایه محتوا اثری را وارد این رویداد نکرده ایم. ما به دنبال دیکته فکری به هنرمندان نیستیم کما این که از تفکرات خود هم غافل نخواهیم بود.
وی بیان نمود: بزرگترین بحران انیمیشن ایران خلق کاراکتر است. در این خصوص دو دلیل وجود دارد اول این که دیزنی یک حاکمیت جدی بر تفکرات ما دارد و از سوی دیگر فکر می نماییم اگر شخصیتی خلق نکنیم که نزدیک به شخصیت های جهانی باشند مورد استقبال قرار نمی گیرد. در همین راستا به دنبال مطالعه و تحقیق برای چگونگی خلق کاراکتر هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به این مسئله اشاره نمود که بعضی از طرح ها در رویدادهای قبلی «رویازی» قرار گرفته که مورد حمایت سرمایه گذار قرار گرفته اما به علل مختلف این طرح ها اجرایی نشده است، مثال زد: یک پروژه در مورد شهید سلیمانی وجود داشت که به علت برخی اتفاقات فرامتنی امکان تولید آن فراهم نشد.
مافی در انتها تصریح کرد: در شکل جدید سازمان سینمایی سوره بخش معاونت توزیع وجود دارد که وظیفه آن فروش رایت فیلمهای سینمایی است، از انیمیشن های تولید حوزه، رایت های بسیاری به کشورهای مختلف فروخته شده است اما در حوزه سینما «لوپتو» نخستین اثر سینمایی تولید حوزه است که برنامه هایی را برای عرصه بین المللی آن خواهیم داشت.

1401/05/04
22:31:25
0.0 / 5
183
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است