مشق تاریخ در موزه هنرهای معاصر اصفهان

مشق تاریخ در موزه هنرهای معاصر اصفهان به گزارش هنر شهر، اصفهان گروه گردشگری «مشق تاریخ» در چهارمین تور گردشگری خود در اصفهان، از خانه های قاجاری این شهر بازدید کرد و در یکی از مهم ترین آنها به بازدید و مطالعه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان پرداخت.



حمیدرضا حسینی، مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» دراین باره به ایسنا اظهار داشت: در این گروه که در سال ۱۳۹۶ با هدف توسعه آموزش عمومی تاریخ از راه سفر و فعالیتهای گردشگری شکل گرفته است مانند سایر گروههای گردشگری بازدید از مکانهای گردشگری ایران صورت می گیرد، اما با عنایت به فعالیت هایش مشق تاریخ نام دارد.

او توضیح داد: آن نوع گردشگری که در دنیا شهرت دارد گردشگری مکان محور است درحالی که گردشگری در مشق تاریخ، روایت محور است یعنی انتخاب مکانها برای بازدید بر مبنای روایت صورت می گیرد.

حسینی که فعالیت حرفه ای خویش را از سال ۱۳۷۲ با نویسندگی و سردبیری برنامه های تاریخی در رادیو ایران شروع کرد و سال ها بعنوان خبرنگار و دبیر گروههای تاریخ و میراث فرهنگی مطبوعات ایران فعالیت داشته است، در تعریف گردشگری بر پایه روایت اظهار داشت: در اصفهان مکانهای بسیار زیبا و مشهوری مانند میدان نقش جهان، سی وسه پل، پل خواجو، مسجد جامع عتیق، منارجنبان و بسیاری نقاطی دیگر وجود دارد که هرکدام داستانی بسیار پرارزش دارند، اما اگر اصفهان مقصد سفر گروه گردشگری مشق تاریخ قرار بگیرد و با عنایت به مساله ی روایت محور بودن، مبحث بازدید به طورمثال دوران سلجوقیان باشد در این صورت هدف از سفر به اصفهان در گروه مشق تاریخ اینست که تاریخ حکومت سلجوقیان از منظر اصفهان بعنوان پایتخت این سلسله را بازخوانی کنیم؛ ازاین رو ما در این گردش به میدان نقش جهان، سی وسه پل و خیلی از بناهای شاخص دیگر نخواهیم رفت و به دنبال آثاری خواهیم بود که به دوره سلجوقی تعلق دارند.

او افزود: در سفرهای گردشگری مشق تاریخ، روایت است که به ما می گوید باید از چه نقاطی بازدید کنیم؛ ازاین رو اگر روایت در ارتباط با دوره صفویه باشد آثار این دوره را بازدید خواهیم کرد و در مورد سایر دوره ها هم به همین ترتیب خواهد بود.

مدیر گروه گردشگری «مشق تاریخ» در مورد سفرهای این گروه به اصفهان اظهار داشت: تابحال چهار تور اختصاصی و روایت محور توسط گروه گردشگری مشق تاریخ برگزارشده است؛ نخستین تور با نام شکوه سلجوقیان به بازخوانی اصفهان در این دوره پرداخته شد، سومین تور با محوریت اصفهان دوره صفویه برگزار شد و سومین تور هم جلفای زیبا نام داشت که به دلیل و پیشینه حضور ارامنه در اصفهان، کیفیت فرهنگی و تمدنی که توسط آنها در اصفهان بوجود آمد و سهم آنها در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اصفهان پرداخته شد. تور آخر هم که درحال برگزار است و تا روز جمعه ادامه خواهدداشت به بناهای قاجاری اصفهان اختصاص دارد که طی آن از موزه هنرهای معاصر اصفهان، تیمچه ملک، مدرسه صدر، خانه مشیرالملک انصاری، انگورستان ملک، خانه معتمدی، خانه مشروطه و همینطور تکایای قاجاری تخت فولاد اصفهان بازدید می شود.

مدیر گروه گردشگری مشق تاریخ و نویسنده کتاب های «تهران تب آلود؛ نگاهی به مکانهای فراموش شده جنبش مشروطه در تهران» و «تهران؛ نگاهی به پیشینه تاریخی و سرمایه های فرهنگی-اجتماعی شهر تهران» بیان نمود: مجموعه برنامه های گردشگری مشق تاریخ، پاسخی به این خواسته است که برای ما، هر سفر بهانه ای است برای آشنایی با پاره هایی از تاریخ و هر سفر، روایتی دارد و روایتگری.

حسینی خاطرنشان کرد: فعالیتهای گروه گردشگری مشق تاریخ در سه بخش برگزاری برنامه های گردشگری روایت گر تاریخ، برگزاری نشست ها و دوره های آموزش تاریخ و همینطور تولید محتوا و محصولات فرهنگی در حوزه گردشگری فرهنگی جای می گیرد.



همچنین مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در بازدید گروه گردشگری مشق هنر از روند مرمت این موزه، ضمن اشاره به تخریب بیشتر از ۲۰ بنای تاریخی در اصفهان توسط ظل السلطان، اظهار داشت: بنای این موزه از دوره قاجار تا دوران معاصر تغییرات بسیاری کرده و کاربری های مختلفی هم داشته است، به صورتی که تا قبل از سال ۱۳۷۲ محل استانداری اصفهان بود و در اسفندماه سال ۷۳ بعنوان موزه هنرهای معاصر اصفهان بازگشایی شد که البته این اقدام هم به علت عدم هماهنگی و ارتباط با کالبد بنا، اقدام صحیحی نبود.

او با اشاره به اینکه گاهی در دوران پاندمی اتفاقات مهمی هم رخ می دهد که یکی از آنها هم زمان با گسترش بیماری کرونا، در موزه هنرهای معاصر اصفهان اتفاق افتاد، اضافه کرد: با عنایت به تعطیلات مختلف در دوران کرونا، از شهردار پیشین اصفهان درخواست کردیم تا بودجه ای برای مرمت این موزه مصوب شود؛ بدین سان حدود دو میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان مصوب و پس از ۲۷ سال مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان شروع شد و باآنکه این تصور وجود داشت که مرمت بنا بین ۶ تا ۸ ماه به پایان خواهد رسید، اما هرچه کار جلوتر رفت نیازِ موزه به مرمت بیشتر آشکار می شد.

تمیزی اظهار داشت: در سال ۱۳۷۳ تیرهای چوبیِ قیراندود نشده در سقف این بنا استفاده شده بود و بنابراین در این زمان به دلیل هجوم موریانه ها بشدت صدمه دیده اند به صورتی که اگر برای مرمت اقدام نمی شد امکان آوار شدن سقف موزه وجود داشت؛ ازاین رو آنچه در این خصوص در حال انجام می باشد جایگزینی تیرهای سقف با تیرهای روسی است که همگی پلاک بندی و برای مقابله با موریانه، گازوئیل اندود شده اند. همینطور نقب های دور حیاط در سال ۷۲ به اندازه نیم متر کارشده بودند درحالی که به دو متر ارتفاع نیاز داشت که این مورد هم در مرمت اخیر موردتوجه قرار گرفت و انجام شد و در هر یک از آنها چاه هایی هم با عمق بسیار زیاد حفر شد تا آب در نقب ها نمانَد و رطوبت به بنا صدمه وارد نکند؛ ضمن این که در یکی از این چاه ها یک دهنه اسب متعلق به دوران صفوی کشف شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به اینکه پیمانکار مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، افزود: سنگینی این بنا در قسمت هایی سبب نشست آن هم شده بود که هم اکنون تمام سقف های ضلع های غربی و شمالی، برداشته و ستون های جدید زده شده و بخشی از سقف هم آجرفرش شده که ادامه می یابد.

او با اشاره به اینکه هر آنچه از بنا خارج می شود بررسی شده و نگه داشته می شود، خاطرنشان کرد: در خلال این مرمت مشخص شد که زیر سقف های این بنا مزین بوده اما اساسا خیلی از این تزئینات در سال ۷۲ و پیش از آن از بین رفته است، درحالی که در مرمت اخیر هر آنچه به دست آمده بررسی و مطالعه و نگهداری شده است. همینطور کاری که امروز در مورد گچبری های بنا صورت می گیرد نقاشی روی گچبری نیست بلکه گچبری به معنای واقعیِ گچبری است چونکه هیچ زمان روی گچبری نقاشی انجام نمی شد.

تمیزی یادآوری کرد: امیدواریم این موزه بگونه ای مرمت و بازسازی شود که حداقل چندده سال باقی بماند.




1401/09/11
13:33:47
0.0 / 5
232
تگهای خبر: آموزش , برنامه , دبیر , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است