موزه مغز در باغ كتاب تهران راه اندازی می گردد

موزه مغز در باغ كتاب تهران راه اندازی می گردد هنر شهر: دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز با اشاره به اینكه این هفته از 4 تا 11 اسفند ماه در كشور برگزار می شود، اظهار داشت: در این هفته تلاش می گردد تا با برگزاری برنامه های مختلف، عموم جامعه با عمكردهای مغز آشنا شوند.



به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، دكتر محمدتقی جغتایی، دبیر هفته آگاهی مغز در نشست خبری امروز با بیان آن كه تا اواسط قرن بیستم (1950) مغز بعنوان یك جعبه ناشناخته تلقی می شد، اضافه كرد: تا اواسط قرن بیستم تصور بر این بود كه مغز یك عنصر ثابت و تغییرناپذیر است؛ از این روز زمانی كه مغز دچار بیماری می شد، آن را لاعلاج می دانستند.

وی با اشاره به اینكه بر این اساس در گذشته خیلی از بیماری های سیستم عصبی درمان ناپذیر تلقی می شد، ادامه داد: ولی در نیمه دوم قرن بیستم اتفاقاتی رخ داد كه باعث شناخت بیشتر بشر از مغز شد.

جغتایی، عرضه تكنیك های مطالعات بافتی هیستوشیمی ساختار مغز، مطالعات الكتروفیزیولوژیك و تحریكات در سطح سلولی و مطالعات نقشه برداری مغز را همچون اتفاقاتی دانست كه باعث شناخت بشر از كاركردهای مختلف مغز شده است.

رئیس انجمن علوم اعصاب با اشاره به اینكه این شناخت باعث شد تا بشر به این بینش برسد كه در چه حالت هایی كدام ناحیه از مغز دچار اختلال عملكردی است، ادامه داد: استفاده از تكنیك های علمی باعث شد كه شناخت از توانمندی های مغز بیشتر شود و بشر به این درك رسید كه با افزایش سن مغز هم دستخوش تغییرات می گردد.

جغتایی با اشاره به اینكه مغز انسان قابل رشد و انعطاف پذیر است، اظهار نمود: بر این اساس در صورتی كه مغز انسان دچار بیماری های خاصی شود، می تواند با تكنیك هایی درمان گردد. بر این اساس دهه آخر قرن بیستم "دهه مغز" نامیده شد؛ چون كه مطالعات محققان دنیا بر روی این بخش از بدن متمركز شده است.

وی با بیان این كه با شناخت بیشتر مغز مشاهده می نماییم كه بخش عمده ای از اخبار علمی مربوط به اكتشافات مغز و توانایی های آن است، تصریح كرد: این امر باعث شد تا كشورهای مختلف سرمایه گذاری های عظیمی بر روی مغز صورت دهند.

وی افزود: در كنار آن به منظور بالا بردن اطلاعات مردم از حوزه مغز برنامه هایی برگزار گردید كه از آن جمله می توان به "هفته آگاهی از مغز" اشاره نمود.

دبیر اجرایی هفته مغز خاطرنشان كرد: این هفته هم از سه سال قبل در ایران برگزار می گردد كه با برگزاری برنامه هایی اقدام به آشنا كردن دانش آموزان، دانشجویان و عموم مردم از كاركردهای مغز می گردد.

به گفته وی، هفته آگاهی از مغز از 4 تا 11 اسفند ماه با شعار "مغزت را بشناس" در سراسر كشور برگزار می گردد.

ایجاد موزه مغز در تهران

جغتایی از تولید موزه مغز در ایران اطلاع داد و اظهار داشت: اقداماتی در جهت تولید موزه مغز در حال انجام می باشد تا دانش آموزان و عموم مردم با ساختار، شكل، توانایی ها و كاركردهای مغز آشنا شوند.

وی با اشاره به اینكه این موزه در مرحله طراحی قرار دارد، ادامه داد: این موزه كه بعنوان "مركز علمی مغز" از آن یاد می گردد در محل باغ كتاب تهران تولید می گردد كه امیدواریم در سال آینده همزمان با برگزاری چهارمین هفته آگاهی از مغز به بهره برداری برسد.

دوران های بحرانی رشد مغز

دبیر انجمن علوم شناختی با اشاره به فرآیند رشد مغز انسان، توضیح داد: مغز انسان در زمان تولد، 400 گرم وزن دارد، در حالیكه وزن نوزاد در بدو تولید 3000 گرم است كه این نشان داده است در ابتدای تولد یك پنجم وزن بدن را مغز تشكیل می دهد.

وی با اشاره به اینكه در فرد بالغ با وزن 75 كیلوگرم، وزن مغز 1500 گرم است، ادامه داد: در بالغین مغز یك پنجاهم وزن بدن را تشكیل می دهد.

جغتایی با تاكید بر اینكه رشد مغز از هنگام تولد تا سه سالگی رخ می دهد، تصریح كرد: تا سن 3 سالگی مغز بیشترین رشد را دارد و از 3 سالگی به بعد تنها 150 گرم به وزن مغز انسان اضافه می گردد.

وی مهارت های شناختی، مهارت های بینایی و مهارت های شنوایی را همچون توانمندی های مغز دانست كه در سه سال ابتدایی زندگی انسان رخ می دهد و خاطرنشان كرد: از سه سال اول زندگی انسان با عنوان "سه سال بحرانی رشد مغز" یاد می گردد.

به قول وی، تشخیص رنگ ها، عمق دید و مهارت های شنوایی در سه سال اول زندگی فرد رخ می دهد.

جغتایی با تاكید بر اینكه انعطاف پذیری مغز در سه سال اول زندگی بسیار زیاد است، خاطرنشان كرد: از این رو اگر مغز دچار نقصی شود، با تكنیك های خاصی قابل جبران است. از این رو در سنین كودكی اقدام به غربالگری نوزادان از نظر مهارت های مختلف می گردد.

دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز، با اشاره به اینكه از سن 3 سالگی تا 8 سالگی فرآیند یادگیری رخ می دهد، اظهار داشت: این مرحله با عنوان "مرحله حساس مغز" معرفی می شود؛ چون كه در این مرحله كودك از محیط اجتماعی و آموزشی كه در آن قرار می گیرد، مهارت هایی چون مهارت های گفتاری، كلامی، حافظه و توانایی تصمیم گیری و قدرت تمركز را ارتقاء می دهد.



1396/11/29
13:59:19
5.0 / 5
4052
تگهای خبر: برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است