محمد خزاعی مطرح شد:
هیات انتخاب ایران جسارت معرفی به وقت شام به اسكار را ندارد
هنر شهر: تهیه كننده فیلم به وقت شام اعتقاد دارد اعضای هیات نماینده سینمای ایران جسارت معرفی این فیلم به آكادمی اسكار را ندارد.
به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، یكصدوبیست وهفتمین برنامه سینما روایت كه هشتمین قسمت از فصل جدید این برنامه هم بود، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «به وقت شام» از تولیدات سازمان هنری رسانه ای اوج اختصاص داشت.
در این برنامه علاوه بر محمد خزاعی تهیه كننده این اثر، محمدتقی فهیم منتقد سینما، محمد شلتوكی پژوهشگر حوزه دفاعی و محمدمهدی شیخ صراف بعنوان مجری – كارشناس حضور داشتند.
«به وقت شام» بهترین گزینه برای نمایندگی سینمای ملی ایران در اسكار
محمدتقی فهیم منتقد سینما در ابتدای این نشست با اشاره به مبحث ذائقه سازی در سینمای ایران اظهار داشت: متاسفانه در خلال این سال آن قدر فیلم های اجتماعی بدون قهرمان و قصه های جذاب در سینمای ایران تولید شده است كه به شكلی ذائقه مخاطبان را تغییر داده است و وقتی مخاطبان با فیلمی همچون «به وقت شام» كه به مفهوم واقعی كلمه «سینما» است روبرو می شود، شگفت زده می گردد.
وی به بحث انتخاب نماینده سینمای ایران در اسكار اشاره نمود و اظهار داشت: به نظرم امسال یك چالش جدی در بحث انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در اسكار هست. من یكی از منتقدان تركیب هیات انتخاب نماینده سینمای ایران هستم كه در خلال این سال ها معمولا به سراغ گزینه هایی رفته كه بیشتر به سینمای شكست خورده اروپای شرقی شبیه است تا سینمای قهرمان پروری كه باید مطلوب سینمای ایران باشد.
این منتقد اضافه كرد: من فكر می كنم امسال اگر هیات انتخاب كمی از محافظه كاری فاصله بگیرد و وارد یك حیطه دیگر از انتخاب فیلم برای اسكار بشود، به نظرم می آید «به وقت شام» می تواند بعنوان نماینده سینمای ایران برای اسكار انتخاب گردد. امیدوارم این هیات امسال در انتخاب خود كمی هم به سینمای ملی ایران فكر كند، نه به مسایل سیاسی و دغدغه های فردی تا در انتخاب خود به این فیلم مهربانانه تر نگاه كند.
سینمای ایران جسارت انتخاب «به وقت شام» را ندارد!
در ادامه این نشست محمد خزاعی تهیه كننده فیلم سینمایی «به وقت شام» در سخنانی با اشاره به صحبت های فهیم در ارتباط با انتخاب «به وقت شام» برای نمایندگی سینمای ایران در اسكار اظهار نمود: با همه احترامی كه برای اعضای هیئت نماینده سینمای ایران در اسكار قائل هستم، به نظرم سینمای ایران چنین جسارتی ندارد كه بخواهد فیلم «به وقت شام» را بعنوان نماینده خود انتخاب نماید.
وی اضافه كرد: این حرف را از آن جهت می گویم كه شما اگر به نماینده های چند سال اخیر سینمای ایران نگاه كنید، كمتر می بینید ما به سراغ مضامینی رفته باشیم كه ایدئولوژیك باشند و دغدغه های ملی داشته باشند بلكه بیشتر فیلم های اجتماعی برای این انتخاب مورد توجه قرار گرفته است.
شگفت زدگی مخاطب سوری و عراقی از مواجهه با فیلم حاتمی كیا
خزاعی همینطور با اشاره به اكران های اخیر فیلم «به وقت شام» در سینماهای سوریه و عراق اظهار داشت: اكران این فیلم در سینماهای كشورهای عراق و سوریه و بعضی از شهرهای آن ها كه سینما نداشتند، با استقبال بالای مردم این دو كشور روبرو شد و خیلی از آن ها با دیدن این فیلم شگفت زده شده بودند و خیلی از خانواده های شهدا در این دو كشور به این مورد اذعان می كردند كه «به وقت شام» كامل ترین فیلمی است كه تاكنون در ارتباط با این مورد تولید شده است.
خزاعی با اشاره به اینكه فیلم «به وقت شام» از سه جهت در سینمای ایران حایز اهمیت است، اظهار نمود: نخستین مبحث بحث نگاه سینمای ایران به مسایل منطقه است كه قبل از این از آن غفلت شده بود در حالیكه ما چند سال است كه خواسته یا نخواسته درگیر این جنگ هستیم. شاید حتی تعداد تولیدات سینمایی بعضی از كشورهای اروپایی در ارتباط با مبحث داعش از ما بیشتر باشد، البته آن ها از زاویه نگاه خودشان به بهره برداری از این مورد می پردازند.
سختی های ساخت «به وقت شام»
وی اضافه كرد: در كنار نگاه استراتژیك این فیلم، بحث پروداكشن آن هم اهمیت دارد. در شرایطی كه آثار سینمای ایران بیشتر محدود به فیلم های آپارتمانی شده است، تولید چنین فیلم هایی سختی های زیادی دارد. باوجود آن كه خیلی ها تصور می كنند برای این فیلم آقای حاتمی كیا همه امكانات فراهم بوده، اما اصلا شرایط به این شكل نبود. برای مثال اگر ارتش پای كار این فیلم نمی آمد شاید ما با امكانات سپاه نمی توانستیم این فیلم را تمام نماییم.
خزاعی تصریح كرد: بحث دیگر ارتقای استانداردهای سینمای ایران با «به وقت شام» است. ساخت این فیلم نشان داد كه در سینمای ایران قابلیت ساخت فیلم های با استاندارد بالا جهت نمایش در سینمای سایر كشورها وجود دارد.
سوژه ای كه نخستین بار با «به وقت شام» مورد توجه قرار گرفت
محمد شلتوكی كارشناس مسایل دفاعی هم در سخنانی با اشاره به اهمیت سوژه فیلم «به وقت شام» اظهار داشت: به نظرم این فیلم بیشتر از آن جهت حایز اهمیت است كه به موضوعی پرداخت كه در خلال چند سالی كه مساله داعش به وجود آمد، كمتر به آن توجه شد و آن هم بحث پشتیبانی هوایی نیروهای مدافع حرم بود چراكه سایر مسایل مربوط به مدافعان حرم بیشتر در جامعه مورد بحث قرار گرفته ولی بحث تولید پل هوایی میان تهران و دمشق آن هم در شرایط حساس و ویژه جنگی كشور سوریه مساله مهمی است كه در این فیلم برای نخستین بار به آن پرداخته شده است.
وی اضافه كرد: پرداختن به این مورد در فیلم «به وقت شام» توانست بخشی از این شرایط سخت و ویژه را برای مردم به تصویر بكشد. واقعا این شجاعت و جسارت خلبان های ایرانی بود كه توانستند این كار را بدون وقفه در این سال ها ادامه بدهند و به جرات می توان بگویم حتی یك شب هم نبود كه چنین پروازهایی از جانب خلبان های ایرانی در این مناطق جنگ زده اتفاق نیفتد.
دقت ویژه سازندگان «به وقت شام» در توجه به مسائل تخصصی پرواز هواپیماها
شلتوكی با اشاره به تاثیر مثبت حضور مشاوران متخصص در حوزه بحث های مربوط به پرواز هواپیماها در كنار سازندگان «به وقت شام» اظهار نمود: این اثر نخستین فیلمی بود كه چه در حوزه آثار داستانی و چه در حوزه آثار مستند، بحث های فنی و تخصصی مربوط به پرواز هواپیماها را به شكل دقیق و موبه مو رعایت كرده بود و به نظرم تیم مشاوران خوبی در این حوزه در كنار تیم تولید اثر حضور داشته است كه سبب ارتقای كیفی اثر شده است.
وی افزود: برای نمونه با عنایت به اینكه بخش عمده ای از فیلم در ایران ضبط شده است، من در مورد فرودگاهی كه هواپیما در آن فرود می آمد دقت كردم كه المانی از فرودگاه های ایران نداشته باشد و متوجه شدم كه دوستان با انتخاب فرودگاه دمشق كه به لحاظ شرایط شباهت بسیار بالایی به فرودگاه دمشق دارد، توانسته اند این فضا را به خوبی بازسای كنند.
تك سكانس های شاهكار حاتمی كیا در «به وقت شام» یك فیلم كامل شده است
در ادامه این نشست محمدتقی فهیم در سخنانی اظهار نمود: «به وقت شام» كارنامه ابراهیم حاتمی كیا را تقویت می كند و تبحر حاتمی كیا در خلق درامی كه در آن شاهد كنار هم قرار گرفتن افرادی با نگرش های مختلف هستیم را در این اثر هم می بریم. قصه گفتن در سینما سخت ترین كار است، كاری كه حاتمی كیا در این فیلم توانسته به خوبی و با حفظ المان های سینمایی اثر از عهده آن برآید.
وی اضافه كرد: درواقع بخش بزرگی از دیپلماسی ایران در ماجرای سوریه به شكل نمادین در این فیلم به صورت تصویری درآمده است. عظمت حضور ایران در منطقه، شجاعت، مقاومت، مبارزه، شهادت و همه این مسائلی كه در خلال این سال ها در رسانه ها می دیدیم در این فیلم تبدیل به یك نمایش جذاب و مهیج شده است.
فهیم تصریح كرد: تك سكانس های شاهكار سینمای حاتمی كیا در «به وقت شام» تبدیل به یك فیلم كامل می گردد. سكانس هایی مثل رقص گلوله در «آژانس شیشه ای»، سقوط هلی كوپتر در «چ»، تونل در «بادیگارد» شاهكارهایی هستند كه حاتمی كیا بعد از تجربه آن ها حالا در «به وقت شام» توانسته به حد اعلای سینمای خود برسد به شكلی كه می توان گفت «به وقت شام» تبدیل به یك شگفتی برای مخاطب شده است.
وی همینطور با اشاره به بعضی از نقاط ضعف این فیلم اظهار داشت: به نظر من بزرگترین مشكل «به وقت شام» در انتخاب بازیگران آن است. درواقع كاراكترها مشكل زیادی ندارند اما بازیگران آن تبدیل به پاشنه آشیل فیلم به وقت شام شده است. بازیگرها نتوانستند كاراكترها را جان ببخشند. بخصوص هادی حجازی فر كه برای نقشش اصلا مناسب نبوده است.
نكات مثبت به وقت شام از نگاه مقام معظم رهبری
خزاعی تهیه كننده به وقت شام در ادامه این نشست به خاطره حضور عوامل این فیلم در دیداری با مقام معظم رهبری اشاره و اظهار داشت: ما وقتی خدمت ایشان رسیده بودیم، سه نكته را در ارتباط با فیلم فرمودند كه جالب بود. ایشان فرمودند مگر انتظار ما از یك فیلم غیر از این است كه داستان داشته باشد و از ساختاری خوبی برخوردار باشد و در عین حال مضمون خوبی را منتقل كند؟ و فرمودند كه همه این نكات در این فیلم وجود دارد.
وی در انتها عنوان كرد: «به وقت شام» به موضوعی پرداخته كه شاید گروهی از مخاطبان آن را دوست نداشته باشند ولی واقعیت آن است كه این فیلم به دنبال نمایش نگاه انسان دوستانه مردم ایران به مردم سایر كشورها همچون سوریه است. البته این فیلم در لایه زیرین خود به تحلیل جامعه سوریه و جریانات مختلف اجتماعی و سیاسی این كشور پرداخته است.
با توجه به فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، جلسه بعدی «سینما روایت» پس از دهه اول ماه محرم و در روز ۱ مهر برگزار می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب