آنچه در رونمایی پرتره های چهره های ایرانی گذشت؟

آنچه در رونمایی پرتره های چهره های ایرانی گذشت؟ هنر شهر: مراسم افتتاحیه ی نمایش مستند پرتره های «چهره های ایرانی» در موزه سینما برگزار گردید.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از پوستر مستند پرتره های «چهره های ایرانی» كه شامل ۹ مستند پرتره از چهره های فرهنگ، هنر و ادب معاصر ایران بود، دوم آبان ماه با حضور كارگردانان این آثار در موزه سینما برگزار گردید.
مسعود جعفری كارگردان مستند پرتره «سلطان بی تاج و تخت بخارا» درباره ساخت این فیلم اظهار داشت: من برای ساخت اثر دیگری سراغ علی دهباشی رفتم كه آن طرح به سرانجام نرسید اما بعد از این كه مدتی با او نشست و برخاست داشتم و در شب های بخارا شركت كردم، متوجه شدم نوع كار كردن دهباشی عجیب است، به گونه ای كه هیچكدام از افرادی كه در سایر مجلات كار می كنند به این شكل نیستند، یعنی سایرین برای خودشان دفتری دارند اما او همه كارها را خودش انجام می دهد و اگر كاری به كسی محول كند حتما سراغ او می رود و از درست انجام شدنش اطمینان حاصل می كند.
مریم سپهری كارگردان مستند پرتره «زنبورك در گام مینور» كه درباره حمید نفیسی _پژوهشگر عرصه سینما و محقق سینمای مهاجرت و مولف تاریخ اجتماعی سینمای ایران_ است در سخنانی بیان كرد: بخشی از این فیلم در اصفهان تصویربرداری شده و بخشی دیگر در شیكاگو. حمید نفیسی مولف كتاب «فیلم مستند» است كه بارها چاپ شده و چندین نسل علاقه مند به سینمای مستند با مطالعه این كتاب درگیر مستند شده اند.
سپس سید هادی موسوی كارگردان «او مثل هیچكس نیست» كه مستندش درباره علی اكبر صنعتی مجسمه ساز پیشكسوت ایرانی است، درباره این اثر اظهار داشت: از سال ۹۳ پژوهش مستند سرآمد درباره ابوالحسن خان صدیقی را انجام می دادم كه در جریان كار با شاگردان این هنرمند آشنا شدم ولی كسی كه من را خیلی جلب كرد استاد صنعتی بود چون كه او منش و روحیه ای پر از قدرشناسی داشت.
مهرداد شیخان كارگردان مستند «در جستجوی صبح» كه در مستندش به زندگی عبدالرحیم جعفری و موسسه انتشاراتی امیركبیر پرداخته است، اظهار نمود: ترجیح می دهم این فیلم دیده شود تا برای آن سخن بگویم اما این نشر غیر از چاپ كتاب، جریان ساز بود كه تاثیرات آنرا هنوز هم مشاهده می كنید.
همایون امامی كارگردان «گلدونه، مش رحیم، صغرا و دیگران» كه درباره اسماعیل خلج كارگردان تئاتر و از فعالان كارگاه نمایش قبل از انقلاب، این مستند را تولید كرده است، اظهار داشت: به علت آنكه ما به فرهنگ نوشتاری توجه كمی داریم، خیلی از بزرگان فرهنگی و متون قدیم خویش را نمی شناسیم. بنابراین این فیلم تلاش می كند یك مقطع فراموش شده تاریخ تئاتر این مملكت را كه با نام كارگاه نمایش عجین شده مطرح كند.
غلامرضا كتال كارگردان «یكی بود یكی نبود» درباره توران میرهادی از پیشگامان آموزش كودك در ایران، اظهار داشت: آشنایی من با توران میرهادی به بیست سال پیش برمی گردد كه با شگفتی همراه بود، چونكه كارهایی كه او انجام داده همیشه جمعی بود و این تصوری كه كارهای جمعی انجام شدنی نیست، نتیجه های خوبی برایش رقم زده است، حتی مدرسه فرهاد، كه خودش موسسش بود.
«مكتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» ساخته امیرحسین بهبهانی، درباره پرویز تناولی هنرمند و مجسمه ساز شهیر ایران است كه كارگردانش درباره آن اظهار داشت: در جریان ساخت فیلمی كه درباره كریم امامی با مكتب سقاخانه آشنا شدم و دوست داشتم فیلمی درباره این مورد بسازم. در این مسیر به مجموعه فیلم هایی رسیدم كه در واقع سه دهه هنر نوگرای ایران نام دارد.
هومن ظریف كارگردان «یمینی شریف نغمه سرای كودكان»كه فیلمی درباره عباس یمینی شریف تولید كرده است، درباره این اثر اظهار داشت: وقتی می شنویم من یار مهربانم، خواه ناخواه مصرع دوم بیت در ذهنمان متجلی می گردد و از این لحاظ لزوم ساخت فیلمی درباره این شاعر تاثیرگزار كودك برایم آشكار شد. اصل مهم موسیقی است كه داود پیرنیا و آقا بیژن پیرنیا اولین مجری كودك را با استفاده از باشگاه كودكان به توران مقومی و عباس یمینی شریف مرتبط می كرد و بهترین گزینه برای آموزش و پرورش است.
پیروز كلانتری یكی دیگر از كارگردانان مجموعه مستند پرتره «چهره های ایرانی» كه اثرش درباره همایون صنعتی زاده از بنیان گذاران موسسات اقتصادی و فرهنگی در ایران است، مستند پرتره «همایون» را تولید كرده است.
این مجموعه مستندها كه درباره چهره های فرهنگی و هنری است در سینماهای «هنر و تجربه» به نمایش درآمده اند.





1397/08/04
16:46:05
5.0 / 5
4164
تگهای خبر: پوستر , تئاتر , تصویر , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است