جایزه صدابرداری ناصر فرهودی رونمایی شد یا همه از فرهودی گفتند

جایزه صدابرداری ناصر فرهودی رونمایی شد یا همه از فرهودی گفتند هنر شهر: در شب بزرگداشت زنده یاد ناصر فرهودی مدیر استودیو پاپ از سردیس این هنرمند با نام «جایزه ناصر فرهودی» كه به برترین های صدابرداری تعلق می گیرد، رونمایی شد.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، فرهنگسرای نیاوران شامگاه ۱۵ آذر میزبان هنرمندان موسیقی و سینما بود تا در مراسم بزرگداشت ناصر فرهودی شركت نمایند. در ابتدای مراسم سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران اظهار داشت: در موسیقی نمی توان این دسته بندی را انجام داد كه چه بخش هایی بیشتر دیده یا شنیده می گردد چون همه بخش های موسیقی شنیدنی است و حتی بخش های دیدنی آن هم شنیدنی است از همین رو افرادی مانند ناصر فرهودی به صداگذاری و صدابرداری در حوزه موسیقی هویت و شخصیت می دهند آن هم با پیوست اخلاقی و منشی كه دارند.
وی ادامه داد: یكی از باورناپذیرترین مرگ ها، مرگ او بود. به عقیده من او تنها یك صدابردار و صداگذار نبود، او بخش مهمی از خاطرات جامعه هنری را در جایی ضبط كرده است. متاسفانه بذر فتنه در حوزه موسیقی زیاد شده، دوستان نسبت به یكدیگر كم لطف شده اند و آن طور كه باید حواسشان نیست. قدر یكدیگر را بدانیم، پیش از اینكه خیلی دیر شود. موسیقی را جدی بگیریم و به آن جدی تر نگاه كنیم.
فریدون خشنود از آهنگسازان كشور هم كه متنی را از پیش حاضر كرده بود، آن را برای حاضران خواند.
در ادامه مراسم نیما مسیحا و رضا تاجبخش برای اجرای یك قطعه موسیقی روی صحنه رفتند. نیما مسیحا هم با اشاره به همكاری مشترك با فرهودی بیان كرد: سخن گفتن از ناصر خان فرهودی خیلی مشكل است، ما خاطرات زیادی با هم داشتیم و روزها و شب های زیادی را در كنار یكدیگر بودیم. بهترین و زیباترین كارهای من با آقای فرهودی بوده است.
رضا تاجبخش هم اظهار نمود: وقتی كه انسان ها از پیش ما می روند، مختصاتشان همچنان باقی می ماند و ناصر خان همیشه حضور دارند و می دانم كه فرزندان و همسرشان این مورد را بهتر از هركسی احساس می كنند.
سپس نیما مسیحا با پیانوی رضا تاجبخش قطعه «مثل یه پروانه ببین» را اجرا كردند.
در ادامه برنامه عباس سجادی، ناصر چشم آذر، سوسن بخشایش، رحیم ناحی، ویگن داودی به همراه همسر و دو فرزند ناصر فرهودی روی صحنه حاضر شدند تا از سردیس ناصر فرهودی كه با عنوان «جایزه ناصر فرهودی» كه به برترین های صدابرداری تعلق می گیرد، رونمایی شود.
سجادی در این بخش عنوان كرد: اولین سردیس ناصر فرهودی به موزه موسیقی اهدا می گردد و آنجا می رود، اما از سال آینده به خانه صدابرداران، صداگذاران و كسانی كه در این حوزه فعالیت می نمایند، خواهد رفت.
نخستین سردیس ناصر فرهودی به موزه موسیقی اهدا می گردد و آنجا می رود، اما از سال آینده به خانه صدابرداران، صداگذاران و كسانی كه در این حوزه فعالیت می نمایند، خواهد رفتدر بخش بعدی برنامه سالار عقیلی و حریر شریعت زاده برای اجرای قطعه ای روی صحنه حاضر شدند.
سالار عقیلی با تاكید بر اینكه هرچه از استاد فرهودی بگوید كم گفته است، اظهار نمود: من افتخار این را داشتم كه از سال ۷۹ آثارم را در خدمت ایشان ضبط كنم. كاش امشب همه صدابرداران كشور در اینجا حضور داشتند. من شخصا همیشه در قراردادهای كاری خودم قید می كردم كه كارهای من باید در استودیو پاپ ضبط شوند و شاید از حدود ۴۰ اثری كه به بازار داده ام، ۳۰ اثر در استودیو پاپ ضبط شده است. قطعه ای كه امشب اجرا می كنم، آخرین قطعه ای است كه در زمان حیات ایشان ضبط شده بود. یادم هست دو روز پیش از اینكه از پیش ما بروند، با من تماس گرفته بودند و وقتی گفتم كمی قلبم درد می كند خیلی تاكید نمودند كه قلب اصلا شوخی بردار نیست و حتما به پزشك رجوع كن، اما دو روز بعد برای خودشان چنین اتفاقی افتاد.
سالار عقیلی و حریرشریعت زاده قطعه «سپید و سیاه» از ساخته های نسیم شاملو با شعری از مهدی مظاهری را اجرا كردند.

رحیم ناحی صدابردار از دیگر كسانی بود كه روی صحنه رفت و درباره زنده یاد فرهودی سخن گفت و در ادامه حمید حامی خواننده روی صحنه حاضر شد و اظهار داشت: دوم اردیبهشت سال ۸۰ بود كه به همراه آقای بیات برای نخستین بار استاد فرهودی را دیدم و آن روز قطعه ای را اجرا كرم كه مسیر زندگی ام را تغییر داد. سال ها از این تاریخ می گذرد و این مدت هم در كنار این مرد بزرگ بودم. هنوز هم با اینكه چند ماه از فوت ایشان گذشته، اما من جرات اینكه از در استودیو پاپ رد شوم را نداشتم و خاطرات زیادی با ایشان داشتم و برای من مانند پدری بودند كه نداشتم و همیشه از راهنمایی هایی كه می كردند بهره برده ام. خودشان نیستند اما نامشان در موسیقی ایران باقی خواهد ماند.
حمید حامی بعد از این سخنانش، قطعه «دلم گرفت» را با نوازندگی رضا تاجبخش اجرا كرد.
ویگن داودی از دیگر حاضران مراسم بود كه روی صحنه رفت و بیان كرد: ما از قبل استودیو پاپ صدابرداری می كردیم، در آن زمان همه گروه اركستر می آمدند و اجرای زنده می كردند و ما هم ضبط می كردیم. این كار از یك جهت آسان و یك جهت سخت بود. این جریان ما را به این مسیر سوق داد كه یك استودیوی مدرن را راه اندازی كنیم. آن زمان من ۲۰ سالم بود و به خارج از ایران رفتم و كار صدابرداری را به صورت حرفه ای یاد گرفتم. وقتی آن جا رفتم دنیای جدیدی را دیدم كه در نهایت جریانی را به وجود آورد كه استودیوی پاپ را راه اندازی كردم.
وی ادامه داد: بعد از چند سال برای برنامه ای من مجبور شدم استودیو را ترك كنم، اما در این میان چند صدابردار را آموزش دادم كه بتوانند كار كنند، در میان همه آن ها ناصر فرهودی كسی بود كه كارش را خیلی خوب انجام داد و من خیالم راحت شد كه استودیو پاپ در اختیار كسی قرار می گیرد كه به كار اهمیت می دهد.

مینو قاسم پور همسر ناصر فرهودی كه خودش قانون می نوازد، روی صحنه رفت و ضمن تشكر از همه حاضران اظهار داشت: امشب حال غریبی دارم و خوشحالم كه همه اینجا هستیم، از مادر ناصر جان هم تشكر می كنم. كاری كه امروز می خواهم برای شما اجرا كنم، نخستین كاری است كه برای آن به استودیوی ناصر رفتم و بعد با هم ازدواج كردیم.
در ادامه این مراسم، مهدی یراحی هم روی صحنه حاضر شد و قطعه «نفس» را اجرا كرد.
در آخر برنامه هم مستند كوتاهی درباره ناصر فرهودی به كارگردانی مستانه مهاجر به نمایش درآمد.
بزرگداشت زنده یاد ناصر فرهودی به همت استودیو پاپ و با همكاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

1396/09/17
23:40:00
5.0 / 5
4141
تگهای خبر: موسیقی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است