زلزله كمر به تخریب بناهای تاریخی كرمان بسته!

زلزله كمر به تخریب بناهای تاریخی كرمان بسته! هنر شهر زلزله كمر به تخریب بناهای تاریخی كرمان بسته!


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، یك جستجوی كوتاه با واژه«هجدك» در فضای مجازی، بیشترین درصد اخبار و وقایعی كه به روزرسانی می كند را برپایه «زلزله هجدك» طبقه بندی كرده است.

اما پس از اولین زلزله كه با قدرت شش و یك ریشتر در ۱۰ آذر امسال به ثبت رسید، اعداد پنج، چهار و سه بالاترین درصد ریشترهایی هستند كه تا امروز برای این نقطه از كرمان بعنوان یك مركز زلزله خیز ثبت شده است.

در همان اولین زلزله مسئولان میراث فرهنگی كرمان اعلام نمودند چیزی حدود ۳۰ درصد از بناهای تاریخی منطقه هجدك و روستاهای اطراف آن صدمه دیده اند و البته بعد از ان اعلام اولیه، دیگر میراث فرهنگی نتوانست میزان آسیبهای وارد شده به بناهای تاریخی این منطقه را تخمین بزند، چون پس لرزه ها هنوز نه تنها به كارشناسان میراث فرهنگی كه به بناهای تاریخی و مردم منطقه هم اجازه نفس كشیدن نداده است.

در ۱۰ آذر و پس از وقوع اولین زمین لرزه؛ محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی استان كرمان دربارهی میزان صدمه های وارد شده به بناهای تاریخی این منطقه اعلام نموده بود؛ «در بخش كوهساران شهرستان «راور كرمان» كه عمق زلزله و پس لرزه های آن تا كرمان هم احساس شده است؛ ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه های روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزك» و كاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در این مسیر صدمه دیده اند. همینطور یكی، دو روستا مانند «گروك» نسبت به كانون زلزله صدمه بیشتری دیده اند. »

اما از آن زمان تا –جمعه ۲۲ دی- كه آخرین زلزله به بزرگای ۴. ۲ در مقیاس امواج درونی زمین، حوالی هجدك(كرمان) را لرزاند، هنوز مسئولان میراث فرهنگی اعلام می كنند كه «در حالت عادی هیچ گزارشی در خصوص صدمه به بناهای تاریخی بر اثار این زلزله وارد نشده است، اما بطور قطع استمرار روزانه ی این پس لرزه ها، به مرور سبب صدمه های فراوانی به دنبال این بناهای تاریخی و به مرور سست شدن آن ها می گردد. »

افضلی بار دیگر –جمعه ۲۲ دی _ به ایسنا می گوید: زلزله بیش از پنج ریشتری روز گذشته _پنج شنبه ۲۱ دی _ و امروز با قدرت بیش از چهار ریشتر، ظاهرا آسیبی به بناهای تاریخی وارد نكرده است اما بطور قطع زمین لرزه هایی كه در طول حدود ۴۰ روز گذشته در این روستا رخ داده است، به مرور سبب سست شدن بافت های قدیمی این روستاها شده و سبب می گردد به مرور این بناها به تخریب نزدیك تر شوند و تا آخر كامل پس لرزه ها هم نمی توانیم اطلاعات تكمیلی در مورد وضعیت بناهای تاریخی اعلام نماییم. »




1396/10/22
01:42:20
5.0 / 5
4729
تگهای خبر: میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است