مهدی فخیم زاده در فرمول یك :

تمایلی به سینمای لوده گری ندارم

تمایلی به سینمای لوده گری ندارم به گزارش هنر شهر برنامه فرمول یك میزبان مهدی فخیم زاده بازیگر و كارگردان سینما و تلویزیون شد.


به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، سیدعلی ضیا امروز پنجشنبه ۲۱ آذر در برنامه تلویزیونی «فرمول یك» میزبان مهدی فخیم زاده، بازیگر و كارگردان سینما و تلویزیون بود. فخیم زاده در سخنانی در این برنامه درباره سبك زندگی خود اظهار داشت: در دفترم وسایل ورزشی دارم و هر وقت به باشگاه نرسم در دفترم تمرین می كنم. هفته ای چهار روز در هفته تمرین می كنم و هر وقت بتوانم به باشگاه می روم. وی درباره تصادف خودش و شایعاتی كه در فضای مجازی درباره فوت او پخش گردید، اظهار داشت: خبر كه دروغ بود. خودم به تازگی در فضای مجازی دیدم و خیلی عجیب بود. تصادف آخر در فیلم «مشت آخر» صورت گرفت. كنار دریا در ساری مشغول كار بودیم به مدیر تولید گفتم برویم جایی را ببینیم تا پلان آخر را بگیریم. وی خاطرنشان كرد با ماشین برویم اما من گفتم با همین موتور برویم. با موتور رفتیم و اشتباهی كه كردم این بود كه كلاه نداشتیم. جایی ایستادیم و گفتم برو ببین می توانی اجازه فیلمبرداری بگیری. دیگر چیزی نفهمیدم. ظاهرا یك موتور از خانه آمد بیرون و زد به پشت من. موتور چرخید و من را ۱۰ متر پرتاب كرد و من دیگر چیزی نفهمیدم. من را شبانه به تهران آوردند و ۹ روز در كما بودم. پس از ۹ روز به هوش آمدم و گفتند برو. آمدم و بعد دیدم اختلالاتی در من به وجود آمده است. رفتم دكتر و دكتر گفت باید صبر می كردیم و بعد عمل می كردیم. ۱۰ روز طول كشید تا عمل كردم و به هوش آمدم و راه آفتادم. البته پیش از عمل در این فاصله رفتم باقی كار را فیلمبرداری كردیم. اگر طول می كشید بچه ها و گروه از هم پاشیده می شد و كار نیمه تمام می ماند. این كارگردان سینما درباره اخباری كه شنیده می شود سلبریتی ها را در بیمارستان ها پذیرش نمی كنند، اظهار داشت: روز گذشته خواندم تهیه كننده گفته من را به چهار بیمارستان برده اند و پذیرش ندادند!وی همینطور از علاقه خود به موتور سواری گفت و توضیح داد: من شش سال پس از انقلاب با موتور این طرف و آن طرف می رفتم. زمانی كه طرح ترافیك تازه شروع شده بود یك موتور ۱۲۵ یاماها خریدم. خیلی گرفتار بودم باید دفتر، وزارت ارشاد و انجمن تهیه كنندگان می رفتم. بعدها دیگر ماشین سوار شدم. از سال قبل هم كه دیگر طرح ترافیك به ما ندادند. من موافق «بادیگارد» نبودم ولی اصلا اینطور نبود كه من جلوی جایزه بردنش را بگیرم. مصطفی راعی، نیكی كریمی و ساداتیان آن سال بودند. كلی جلسه گذاشته می شود و تصمیم گیری می شود. من فیلمی را رد نمی كنم. من نظر می دهم. در نهایت جمع تصمیم می گیرد. آدم هایی كه در هیات داوران هستند تجربه ای دارند و نمی گردد چیزی را به آنها تحمیل كرد. من همان سال از فیلم كمال تبریزی خوشم آمده بود اما جایزه نگرفتفخیم زاده در پاسخ به ضیا كه گفت می گویند شما اجازه ندادید فیلم سینمایی «بادیگارد» در جشنواره سیمرغ بگیرد، اظهار داشت: این تهمت است. ما در جلسات داوری هفت نفر بودیم. فیلم ها را نمایش می دهند و در آخر همه برنده ها را انتخاب می كنند. یك فرد تصمیم گیرنده نیست. من موافق «بادیگارد» نبودم ولی اصلا اینطور نبود كه من جلوی جایزه بردنش را بگیرم. مصطفی راعی، نیكی كریمی و ساداتیان آن سال بودند. كلی جلسه گذاشته می شود و تصمیم گیری می شود. من فیلمی را رد نمی كنم. من نظر می دهم. در نهایت جمع تصمیم می گیرد. آدم هایی كه در هیات داوران هستند تجربه ای دارند و نمی گردد چیزی را به آنها تحمیل كرد. من همان سال از فیلم كمال تبریزی خوشم آمده بود اما جایزه نگرفت. مهدی فخیم زاده درباره فیلم تازه اش به نام « مشت آخر» توضیح داد: ۲ هفته دیگر فیلم اكران می شود. این فیلم اجتماعی نیست، روانشناسی نیست و فلسفی هم نیست. فیلمی از روابط آدم هاست و درباره مردی كه پیر شده و در جوانی وررزشكار بوده و رزمی كار می كرده است. او پیر شده است اما هنوز قدرت بدنی اش را نگاه داشته است. این پیرمرد یك وردست برگزیده است و با كمك او جیب مردم را می زند. این كاراكتر ۳۳ سال قبل از زنش جدا شده و بچه ای داشته و قرار بوده است او نگاه دارد، اما زن می آید در خانه و بچه را می برد. آن پسر حالا بزرگ شده است و از خارج از كشور آمده است و در شركتی كار می كند و جانش در خطر است. پدر برای نجاتش می رود و بعد وارد ماجرایی می شود. فیلم طنز هم دارد و خصلت خود من است. معتقدم اصولا در بازی اگر رل جا بدهد خوب است طنز داشته باشی اما نباید به ورطه لودگی برسد. این خصلت و مختصات بازی من است. وی با ابراز گلایه از اینكه امروز در سینما همه تهیه كننده ها دنبال كمدی از نوع خاص لوده گری هستند، اضافه كرد: اگر به من پیشنهاد بدهند می گویم كار من نیست. شاید روزگاری پول برایم مهم بود اما امروز نه. فیلمی كه می سازم باید فیلمی باشد كه بتوانم از آن دفاع كنم. من هیچ وقت جشنواره ای نبودم و اصلا فیلم را به جشنواره فجر ندادم. دنبال شركت در جشنواره های خارجی هم نیستم و می خواهم با مخاطب عام روبرو باشم. اما فیلم های لوده با ذائقه من یكی نیست. طنز موقعیت را دوست دارم و معتقدم خصلتی دارد كه تماشاجی را قلقلك نمی دهد و تماشاچی خودش به خنده می رسد. فخیم زاده درباره اینكه زمانی گفته بود فیلمی ساخته كه اصلا از آن راضی نیست، اظهار داشت: این حرفم در مورد دهه ۶۰ و هدایت و كانالیزه ای كه به سینمای عرفانی می كردند، بود. سبكی به نام درجه بدی فیلم ها را داشتیم و فیلمی كه مطلوب مدیران سینما نبود درجه پایین می دادند. برای مثال به فیلم «مسافران مهتاب»، در درجه بندی «د» دادند؛ در شرایطی كه امكان تبلیغات تلویزیونی نداشتید و محدودیت زیاد بود. این فشار سبب شد كه من رفتم سراغ یك كار عرفانی كه به آن درجه« ب» دادند. اسم فیلم «طپش» است و از آن خوشم نمی آید و اگر بگذارند نمی خواهم كه ببینم چون این فیلم از من در نیامده است و تنها برای این ساختم كه درجه دال و جیم نگیرد. كارگردان «خواب و بیدار» در ادامه درباره بازیگران مورد علاقه خود در سینما اظهار داشت: بعضی كارهای شكیبایی را خیلی دوست داشتم، نقش مدرس كه در تله تئاتری برای تلویزیون كار كرد. خیلی این كار به من چسبید تا حدی كه به او زنگ زدم. بازی حامد بهداد در بعضی كارهایش موفق است و بازی او را دوست دارم. ال پاچینو را دوست دارم اما نه همه كارهایش را. این بازیگر و كارگردان در پاسخ به توئیت های جوانان درباره نقش های وی كه علی ضیا در برنامه خواند، با خنده اظهار داشت: بد نمی گویند كه باید می رفتم و قاچاقچی می شدم. دانشكده نداشت. رفتیم هنر خواندیم و از این كار سر درآوردیم اما اینكه می گویند نقش قاچاقچی رابازی كردی قبول ندارم. مگر چقدر نقش قاچاقچی بازی كردم. تهمت است. من پیش از انقلاب نقش معتاد بازی كردم اما قاچاقچی بازی نكردم. او همینطور در ادامه درباره پخش سریالش «فوق سری» و سریال «پایتخت» در نوروز از تلویزیون و ریسك این كار اظهار داشت: امكان دارد برخی سازندگان نگاهشان این است كه «پایتخت» هست كار دیگری نسازند اما سریال «فوق سری» در كورس رقابت با «پایتخت» قرار گرفت. مردم فقط یك برنامه را نمی بینند. آن سریال در ساعت های خاصی است و در ساعت های دیگر مردم تلویزیون می بینند. قرار نیست اگر مثلا فیلمی در سینما است فیلم های دیگر نفروشد. اگر قوی باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد می فروشد. فخیم زاده در پاسخ به اینكه چرا دیگر سریال های تاریخی نمی سازد، اظهار داشت: كارهای تاریخی اینطور نیست كه من روزی سناریو را دستم گرفته باشم و به دفتر حیدریان برویم و بگویم می خواهم زندگی امام رضا (ع) را بسازم. كارها از بالا تصویب می شود و به ما پیشنهاد می شود. پس از «ولایت عشق» فكر كردم دیگر سراغ كارهای تاریخی بخصوص تاریخ مذهبی نروم. آدم های زیادی نظر دارند و نظرات مختفلی دارند. من برای ساخت «ولایت عشق» یكسال وسط كتاب های تاریخی گم شده بودم و یادداشت برداری می كردم. مردم فیلم عادی را اگر موفق نشود نمی بینند یا می گویند بد است یا شكست خورد اما كار تاریخی مذهبی با اعتقاد مردم سروكار دارد. می ترسیدم كاری نكند وبه اعتقاد مردم لطمه بزند. وی ادامه داد: رفتم مشهد و در مسجد گوهرشاد ایستاده بودم كه هر كه من را می شناخت سوال می پرسید. برای مثال می گفتند چرا امام رضا (ع) اینجا دفن است. در صحبت هایم می گفتم امام رضا (ع) عرب است اما با تعجب می پرسیدند امام عرب است. یعنی او را جز خانواده خود می دانستند. او را ایرانی می دانستند. این من را خیلی می ترساند. برای مثال می گفتند راجع به ازدواج امام (ع) با دختر مامون صحبتی نكنیم. خودم هم خیلی چیزها را سانسور كردم. كار امام حسن (ع) و كار امام رضا (ع)را كه ساختم اختیاری نبود. من را به تلویزیون دعوت نمودند. آن زمان داشتند امام حسن (ع) را می ساختند. گروهی بود و كارگردان هم داشت. من را صدا كردند و گفتند باید این فیلم را بسازی. من به خاطر احترامی كه برای حیدریان قائل بودم ساختم اما برای «ولایت عشق» خیلی تلاش كردم او را منصرف كنم و نشد. برای سریال امام رضا (ع) ۵ سال قلم روی كاغذ گذاشتم. ۲ سال و نیم فیلمبرداری كردم. ۷۶ بود كه شروع كردم و ۸۱ كار تمام شدم، كار سردستی نیست. میرباقری ۷ سال سر ساختن «مختارنامه» گرفتار بود. كاری است كه باید خوب شود. امكان دارد در كارهای عادی كاری خوب شود یا نشود یا متوسط بشود، اجبار یا الزامی نیست دركارهای عادی اما در زندگی ائمه باید حتما نتیجه كار خوب شود. كارگردان سریال «فوق سری» در ادامه با اشاره به اینكه اصلا سینما نمی روم، اضافه كرد: در جشنواره ها فیلم ها را می بینم. از فیلمسازان جوان كارهای سعید روستایی بخصوص «ابد و یك روز» را خیلی دوست داشتم. سبك به خصوصی بود. دی وی دی كار اخیرش «متری شیش و نیم» را دیدم اما هنوز «ابد ویك روز» برایم طعم دیگری دارد. «ماجرای نیمروز» را دیدم و معتقدم این كارگردان ها جوان و باانرژی هستند. هیمشه در سینما چند نفر خوب و چند نفر متوسط هستند.

1398/09/21
20:20:21
5.0 / 5
3681
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است