گزارش هنر شهر؛

تردیدهای مدیریت اكران با قرعه كشی

تردیدهای مدیریت اكران با قرعه كشی هنر شهر: تدوین نظام نامه اكران سال 98 با محوریت ایده قرعه كشی فیلم ها بحث داغ این روزها در محافل سینمایی است؛ ایده ای كه مخالفان و موفقان جدی دارد و مشخص نیست چگونه به سرانجام خواهد رسید.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- نیوشا روزبان: با انتشار متن پیش نویس نظام نامه اكران سال ۹۹ و جدی شدن نوبت بندی فیلم ها برای اكران عمومی برمبنای قرعه كشی، موافقان و مخالفان این طرح به صف شدند و هر یك از منظر خود به اعلام نظر درباره ایده سازمان سینمایی برای سامان دهی پروسه اكران فیلم ها در سینماها، واكنش نشان دادند.
چرخه اكران عمومی سینماها معمولاً سه ضلع تأثیرگذار و تأثیرپذیر دارد؛ تهیه كننده، پخش كننده و سینمادار. در گزارش حاضر سراغ نمایندگانی از این سه صنف رفتیم تا از منظر هر یك لطمه ها و فرصت های ایده «قرعه كشی برای اكران» را مرور نماییم.
در این گزارش به موفق نبودن طرح انتخاب سرگروه های سینمایی در سال های گذشته و باگ هایی كه طرح قرعه كشی اكران می تواند داشته باشد اشاره شده است. همین طور به این مساله نیز اشاره شده كه احتمالاً طرح قرعه كشی اكران درحال حاضر بهترین گزینه برای اكران بی حاشیه فیلم ها است.
گفتگوی خبرگزاری مهر با سعید خانی پخش كننده، سجاد نوروزی سینمادار و سیدضیا هاشمی تهیه كننده سینما همراه درباره طرح «قرعه كشی برای اكران» را در ادامه می خوانید؛
نگاه پخش كننده؛ باید نگران سینمای ایران در سال آینده باشیم
سعیدخانی مدیر دفتر پخش: خانه فیلم» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره قرعه كشی فیلم ها برای اكران عمومی اظهار داشت: قبل از این، طرح انتخاب ۷ سرگروه سینمایی برای اكران فیلم ها در سینمای ایران اجرایی شده بود كه در هیچ كجای دنیا قبل از این اجرا نشده بود! حالا هم به طرح قرعه كشی فیلم ها رسیده ایم كه آن هم در كشورهای دارای صنعت سینما نمونه مشابهی ندارد!
وی اشاره كرد: طرح سرگروهی برای اكران فیلم ها لطمه هایی را به همراه داشت به شكلی كه در این طرح ۷ سینما می توانستند برای سال سینمای ایران تصمیم بگیرند و به صورتی یك انحصار در حوزه اكران به وجود آورده بودند، حال طرح قرعه كشی برای اكران در سال ۹۹، به شكلی است كه گویا می خواسته ایم ابرو را درست نماییم، چشمش را كور كرده ایم!

این تهیه كننده سینما بیان كرد: طرح قرعه كشی فیلم ها در همین مرحله پیش نویس باگ هایی دارد و این طرح در حالی اجرا می شود كه بحث عرضه و تقاضا در آن دیده نشده است. نمی توان از سرمایه گذاری كه ۴ میلیارد تومان هزینه تولید یك فیلم را پرداخت كرده است، بخواهیم كه فیلمش برای اكران در یك گلدان قرار دهد تا به صورت شانسی انتخاب گردد.
وی با اشاره به اینكه معتقد می باشد كه طرح قرعه كشی بازگشت به عقب و مدل اكران ها در دهه ۶۰ است، توضیح داد: معتقدم این طرح همچون طرح هایی است كه باید اجرایی شود تا ببینیم چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت. باید دید از این گلدان ها كه مقرر است فیلم ها در آن به صورت تفكیك شده قرار گیرند، در مناسبت ها و زمان های مختلف چه فیلم هایی بیرون می آید.
سعید خانی: این طرح در حالی اجرا می شود كه بحث عرضه و تقاضا در آن دیده نشده است؛ نمی توان از سرمایه گذاری كه ۴ میلیارد تومان هزینه تولید یك فیلم را پرداخت كرده است، بخواهیم كه فیلمش برای اكران در یك گلدان قرار دهد تا به صورت شانسی انتخاب شود! تهیه كننده «دوزیست» اعلام نمود: بعنوان مثال برای نوبت اكران هایی كه در محرم و صفر قرار می گیرد، اگر نام یك فیلم كمدی از گلدان ها بیرون رود، چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا فیلم مورد نظر اكران می شود و یا حذف می شود؟
وی افزود: با همه این موارد، بازهم امیدوارم طرح قرعه كشی فیلم ها بازدهی خوبی داشته باشد، هرچند شخصاً نسبت به این طرح چندان خوش بین نیستم. این را هم باید بگویم كه در این طرح فیلم هایی كه مخاطب چندانی ندارند امكان اكران پیدا می كنند، فیلم هایی كه نه تنها فروش و مخاطب چندانی ندارند بلكه برای سینما نیز بازدهی اقتصادی ندارند.
تهیه كننده فیلم «لونه زنبور» اشاره كرد: در این میان امیدوار هستم كه یك راهكار مناسب برای اكران در نظر گرفته شود تا فیلم ها بر طبق نظام عرضه و تقاضا اكران شود و دیگر نه سرگروهی و نه قرعه كشی برای اكران داشته باشیم.
وی افزود: این را هم باید بگویم كه با اجرایی شدن طرح قرعه كشی، تعداد بسیاری فیلم متقاضی اكران باشند كه از این تعداد تنها درصد كمی از فیلم ها می توانند در جذب مخاطب موفق باشند. نباید فراموش كرد كه حتما هر فیلمی كه ایجاد می شود نباید اكران شود، روندی كه در همه كشورهای دارای صنعت سینما اجرا می شود.
خانی درانتها اظهار داشت: معتقدم برای اكران فیلم های سینمایی قبل از هرچیز باید به مساله عرضه و تقاضا توجه كرد، باتوجه به طرحی كه مقرر است اجرایی شود، سال آینده سینمای ایران با افت مخاطب همراه خواهد شد و باید نگران مخاطبان سینما باشیم و آن طور كه مشخص است باید نگران سال آینده سینمای ایران باشیم.
نگاه سینمادار؛ نظام نامه ای برای بساز بفروش ها!
سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی نیز درباره مدل جدید اكران كه در پیش نویس نظام نامه اكران در سال ۹۹ آماده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: بخشنامه یا نظام نامه اكران در سال ۹۹، كاملاً یك سویه و دربرگیرنده منافع یك قشر خاص در سینما است و به هیچ عنوان با واقعیت های اكران و چارچوب فعلی كه اكران در كشور دارد، از لحاظ تولید و توزیع مطابقت ندارد، سینمای ایران بخش عمده ای از سود و بهره خودرا در تولید و نه در اكران بدست می آورد. كل گردش مالی سینمای ایران در سال قبل نزدیك به ۲۶۰ میلیارد تومان بود، نیمی از این درآمد حق سینمادار است و در واقع با رقمی نزدیك به ۱۳۰ میلیارد تومان بازگشت سرمایه در حوزه سینما برای صاحبان فیلم ها وجود داشت.

وی بیان كرد: امسال برای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، ۸۰ فیلم متقاضی حضور بودند، اگر هزینه تولید هركدام از این فیلم ها را ۳ میلیارد تومان به صورت متوسط در نظر بگیریم با رقمی نزدیك بر ۲۴۰ میلیارد تومان مواجه می شویم و چطور سینمایی كه ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه تولید داشته است، ۱۳۰ میلیارد بازگشت سرمایه داشته است، پول تولید در سینما از كجا می آید. به صورت مشخص بخش مهمی از فیلم ها تولید ارگان ها و نهادهای مختلف هستند، و بخش دیگر نیز بخش خصوصی تامین می كند كه بخش اعظمی از سرمایه داران و تهیه كنندگان سینما بازگشت سرمایه خودرا در زمان تولید بدست می آورند و اصلاً دغدغه فروش ندارند.
سجاد نوروزی: اساساً پرسش مهم این است كه چه منطقی وجود دارد كه هر فیلمی حتما اكران شود. چرا فیلمی كه در سینما اكران می شود و تنها ۳ بلیت برای آن در یك سانس فروخته شده، باید به مرحله اكران برسد. چرا باید یك سالن سینما چنین فیلمی را اكران كند كه حتی هزینه سالن را هم تامین نمی كند این مدیر سینمایی با اشاره به اینكه در چنین شرایطی چه واقع بینی وجود داشته كه بگوییم فیلم هایی كه فروشی ندارند می توانند بر طبق یك قرعه كشی بجای یك فیلم پرفروش اكران شود، توضیح داد: اساساً پرسش مهم این است كه چه منطقی وجود دارد كه هر فیلمی حتما اكران شود. چرا فیلمی كه در سینما اكران می شود و تنها ۳ بلیت برای آن در یك سانس فروخته شده، باید به مرحله اكران برسد. چرا باید یك سالن سینما چنین فیلمی را اكران كند كه حتی هزینه سالن را هم تامین نمی نماید.
وی بیان كرد: زمانی كه در سال قبل ۷ فیلم فروش خوبی داشته است و ۸۰ درصد سینمای ایران مخاطب ندارد چرا باید بحث قرعه كشی پیش كشیده شود؟ می خواهم بگویم در سینمایی كه در چنین وضعیتی قرار دارد و طبق آمار اعلام شده ۶۰ درصد از مردم ایران تاكنون سینما نرفته اند، اجرایی شدن این نظام نامه اكران چه توجیهی می تواند داشته باشد؟
مدیر پردیس سینمایی آزادی افزود: تاكید می كنم یك سری از فیلم های سینمایی اصلاً نباید اكران شود، چه رسد به اینكه در قرعه كشی اكران فیلم ها قرار بگیرند. معتقدم مشكل سینمای ایران در تولید است نه اكران. مشكلات بنیادینی كه در بخش تولید سینما است نتیجه ای جز ایجاد مشكل در اكران نخواهد داشت.
وی افزود: قرعه كشی فیلم ها در اكران عمومی به نفع فیلم های ضعیف است این نظام نامه دربرگیرنده منافع یك سری آدم خاص است كه در سینما بساز بفروشی دارند. اكران خط آخر است نه خط اول بنا بر این نباید همه مشكلات سینما را بر دوش اكران بگذاریم.
این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان كرد: ۶ ماه دوم سال ۹۸ در حوزه سینما تنها توسط اكران فیلم سینمایی «مطرب» به كار خود ادامه داد، البته را باید بگویم كه به لحاظ سلیقه شخصی و یك سینما دوست، درست است كه از فیلم «مطرب» خوشم نمی آید ولی باید بگویم كه بقای سینمای ایران در ۶ ماه دوم سال با اكران «مطرب» همراه بود.
نوروزی درانتها اظهار داشت: در چنین شرایطی كه تنها یك یا ۲ فیلم سینمایی موجب زنده ماندن سینماها می شود، چرا باید نظام نامه اكران به این شكل نوشته و یا اجرایی شود.
نگاه تهیه كننده؛ كاهش خطای انسانی با قرعه كشی
ضیا هاشمی دبیر شورای عالی تهیه كنندگان اما نظری تقریباً متفاوت درباره نظام نامه جدید اكران دارد. هاشمی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: قبل از این باید بگویم كه هرآنچه كه به تقدیر بسپاریم غلط است، اما گاهی شرایطی پیش می آید كه عرضه و تقاضا با یكدیگر مناسبتی ندارند و باید تصمیم گیری های خاصی صورت گیرد، بعنوان مثال هم اكنون در حوزه سینما شرایطی پیش آماده كه سبب شده تصمیم گرفته شود تا اكران فیلم ها در شرایط متفاوت و بر طبق تقسیم بندی درست مانند قرعه كشی صورت گیرد.

وی افزود: در این شرایط تصمیم گیران اكران، بر طبق منافع شخصی عمل نكرده و بر طبق قرعه كشی فیلم ها را برای اكران انتخاب می كنند. تاكید می كنم كه در شرایط فعلی قرعه كشی برای اكران فیلم ها به نفع سینمای ایران است و تهیه كنندگان و یا سینماداران با این روش ضرر نخواهند كرد، البته به شرطی كه هیچ اعمال نفوذی در سینما نشود.
ضیا هاشمی: اگر آنچه كه برای اكران فیلم ها بر طبق قرعه كشی نوشته شده است، اجرایی شود بهترین شرایط برای نمایش فیلم ها به وجود می آید. با قرعه كشی فیلم ها، خطای انسانی حذف و این انتخاب به شانس سپرده می شود این تهیه كننده سینما بیان كرد: در مرحله قرعه كشی سه گلدان برای فیلم های كمدی، عام و سایر در نظر گرفته شده و فیلم ها براین اساس انتخاب می شوند. چیدمان این طرح بسیار دقیق است و دیگر سینماداران برمبنای ملاحظات شخصی و یا قدرتی كه بعضی از سینماگران دارند، فیلم ها را برای اكران انتخاب نخواهند كرد. در واقع در قرعه كشی دیگر ملاحظات شخصی وجود ندارد و همه چیز بر طبق قرعه كشی صورت می گیرد.
وی اشاره كرد: این طرح زمانی به درستی اجرا می شود كه هیچ اعمال نفوذی از طرف دولت و یا سینماگران صورت نگیرد. در نوبت قرعه كشی اكران تصمیم گرفته می شود چند فیلم اجتماعی و یا كمدی در فرآیند اكران قرار بگیرند و بر طبق همین نیازسنجی نام فیلم ها از گلدان های مورد نظر خارج می شود، برای مثال شاید در یك دوره اكران نیاز به ۲ فیلم اجتماعی باشد و برهمین اساس از گلدان فیلم های عام كه فیلم های خوب اجتماعی را هم شامل می شود، ۲ فیلم برداشته می شود.
دبیر شورای عالی تهیه كنندگان توضیح داد: اگر آنچه كه برای اكران فیلم ها بر طبق قرعه كشی نوشته شده است، اجرایی شود بهترین شرایط برای نمایش فیلم ها به وجود می آید. با قرعه كشی فیلم ها، خطای انسانی حذف و این انتخاب به شانس سپرده می شود.
هاشمی درانتها اظهار داشت: تاكید می كنم كه این شیوه اكران بسیار بهتر از آن است كه سرنوشت سینمای ایران تنها به دست ۷ نفر بیفتد كه سرگروهی سینماها را به عهده دارند.

1398/11/29
14:59:37
5.0 / 5
3764
تگهای خبر: تهیه كننده , جشن , جشنواره , دبیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است