آغاز پروسه معرفی مفاخر كردستان؛

شكستن طلسم شش ساله

شكستن طلسم شش ساله به گزارش هنر شهر در حالی طی شش سال گذشته داستان ساخت و تولید سریال فاخر سنجرخان وزیری از جانب شبكه كردستان مطرح شده بود كه بالاخره این طلسم شكسته شد و مقرر است این اثر تولید شود.



خبرگزاری مهر – گروه استان ها: تولید آثار فاخر با محوریت زندگی قهرمانان ملی و الگوسازی در میان نسل جوان یکی از رویکردهای اصلی در ساخت و تولید برنامه های مختلف سینما و تلویزیون است و بنا بر این امروز در سراسر جهان بر روی این مساله سرمایه گذاری زیادی صورت می گیرد.
استان کردستان به سبب شرایط خاص جغرافیایی و همین طور خصوصیت های منحصر به فرد فرهنگی و هنری، دارای غنای زیادی در حوزه وجود افراد و چهره های تأثیرگذار در تاریخ خود است ولی متأسفانه تابحال هیچکدام از این چهره ها به مردم معرفی نشده اند.
تولید آثار تلویزیونی با مبحث معرفی چهره های تأثیرگذار و ماندگار در تاریخ کردستان از اواخر سال ۹۴ به صورت رسمی بعنوان یکی از اولویت های اصلی در این استان مطرح شده و در همین راستا شبکه کردستان گام های مهمی را در این راستا برداشت.
با انتصاب ابوالقاسم مان الهی به مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، داستان تولید سریال سنجر خان برای نخستین بار در اولویت قرار گرفت و در ادامه باتوجه به استقبال صورت گرفته از این اقدام، دو سریال دیگر درباب دو نفر از مفاخر این استان یعنی امیرنظام گروسی و مستوره اردلان هم در دستور کار قرار گرفت.
سنجرخان وزیری معروف به سردار اکرم فرزند حاج یوسف مالک روستای نران از توابع شهر سنندج و فرزندجیران خانم از خانواده اردلان (خاندان حاکم کردستان) و فرزند چهارم از ۹ فرزند خانواده است.
در این زمان که روس ها مناطق مختلف ایران همچون کردستان را اشغال کرده اند و آزار و اذیت مردم سبب اعتراض عمومی می شود. سنجر خان پس از این وضعیت نیروی متشکل از مردم محلی را ایجاد کرده و از روستاهای اطراف کامیاران آغاز به جنگ و زد و خورد می شود و روس ها را تا شهر سنندج فراری داده و با شکست دادن آنان، آنها را مجبور به ترک روستاها و شهرها می نماید.
وی با فراهم کردن سوارانی از روستاهای اطراف و با یاری مردم باردیگر راهی میدان می شود و از شهر دهگلان روس ها را به دنبال یک نبرد سخت شکست و فراری داده و با به دست آوردن مقدار زیادی غنایم جنگی سبک و سنگین و مهمات به جنگ های بعدی ادامه می دهد.
جنگ به شهرهای دیواندره و سقز کشیده می شود و در اغلب مناطق سواران سنجر خان موفق به شکست روس ها و آزاد سازی مناطق مذکور می گردند. با همکاری یکی از حاکمان منطقه سقز و بوکان سنجرخان روس ها را تا پل منجیل فراری می دهد و به عقب می راند و تمامی خاک کردستان را از نیروهای روسی پاکسازی می کند و به همین نامه ای به میرزا کوچک خان می نویسد و میرزا را از کار روس ها آگاه می کند که آنها را از کردستان فراری داده ام و الان نوبت شماست که آنها به طرف شما در راهند.
در نخستین گام حسین جلالی از نیروهای بومی استان کردستان بعنوان تهیه کننده انتخاب و سپس ضیا الدین دری به سبب تجربه و تخصص در ساخت سریال های تاریخی بعنوان نویسنده و کارگردان این اثر برگزیده شد و مقرر گردید که در فرایند ای یک ساله این اثر نگارش شده و پس از آن وارد فاز تولید شود.
در حال در ابتدا سال ۹۶ برای آغاز ساخت سریال سنجر خان اعلام شده بود ولی به دلیلهای مختلف همچون درگذشت استاد ضیا الدین دری و همین طور عدم تأمین اعتبار و البته ایجاد حواشی مختلف درباب انتخاب کارگردان تولید این اثر با وقفه ای طولانی مدت مواجه گردید.

با تغییر و تحول در مدیرکلی صدا و سیمای مرکز کردستان، جعفر عبدالملکی مدیرکل جدید شبکه کردستان هم ساخت و تولید سریال سنجرخان را یکی از اولویت های خود عنوان کرده و در مدت یک سال اخیر اقدامات و پیگیری های مختلفی برای تولید این اثر انجام داد.
وعده و وعیدهای مختلف از طرف مدیران کشوری و استانی بالاخره نتیجه داد و با انتخاب محمدحسین لطیفی بعنوان کارگردان سریال سنجرخان، بالاخره هشتم خرداد ماه به صورت رسمی مراسم پیش تولید ساخت سریال سنجرخان اجرا شد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت تولید سریال سنجرخان، بیان کرد: استان کردستان مملو از وجود بزرگ مردان و شیرزنانی است که هر کدام منشأ تحولی بزرگ و اساسی در تاریخ این خطه از کشورمام هستند.
معرفی چهره ها و مفاخر کردستان یکی از اولویت های رسانه ملی است
جعفرعبدالملکی افزود: بدون شک سنجرخان بعنوان یک چهره ضد استعماری و برجسته در تاریخ نه فقط کردستان، بلکه کشوری دارای جایگاهی والا و باارزش است و بنا بر این معرفی مناسب خدمات و رشادت های وی یکی از نیازهای لازم و ضروری می باشد.
وی با اعلان اینکه رسانه ملی در استان کردستان یکی از اولویت های اصلی کارهای خودرا متمرکز بر معرفی چهره ها و مفاخر ملی کرده است، اضافه کرد: انتظار می رود که در ادامه فعالیت ها و برنامه سازی در این بخش بتوانیم زمینه برای تولید سریال مستوره اردلان و امیرنظام گروسی را هم فراهم نماییم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان عنوان کرد: تولید این سریال و پخش آن می تواند زمینه را برای بسط وحدت و همدلی در جامعه فراهم نموده و در کنار آن یکی از مفاخر این خطه را به بهترین شکل ممکن به مردم معرفی نماید.
تهیه کننده سریال سنجرخان هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به روند طولانی نگارش فیلمنامه و آغاز ساخت این اثر، بیان کرد: متأسفانه در روند شروع به کار تولید این اثر با مشکلات مختلفی مواجه شدیم ولی در سایه حمایت های مسئولان استانی و کشوری بالاخره سریال سنجرخان به مرحله پیش تولید رسید.
حسین جلالی تصریح کرد: هم اکنون و با برگزاری مراسم رسمی پیش تولید، ما در صدد انتخاب عوامل هستیم و سعی شده است که ضمن استفاده از حضور چهره های ملی و برجسته برای مشارکت و همکاری در تولید این اثر، از نیروهای توانمند حوزه فیلم و سینمای کردستان هم به شکل مناسبی استفاده گردد.
وی ضمن اشاره به رایزنی های صورت گرفته برای انتخاب بازیگران اصلی سریال سنجرخان، اضافه کرد: با افراد مختلفی دراین زمینه صحبت های اولیه صورت گرفته ولی تابحال نهایی وارد مرحله قرارداد نشده است ولی تلاش می نماییم که در یکی دو هفته آینده این مهم به صورت کامل نهایی شود.
تهیه کننده سریال سنجرخان ضمن درخواست از ضرورت حمایت های بیشتر مسئولان استانی، اظهار نمود: خوشبختانه مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان حمایت ویژه ای از تولید این اثر داشته اند و انتظار می رود که بتوانیم از دیگر ظرفیت های موجود در استان هم در امتداد تولید هر چه بهتر این اثر فاخر استفاده نمائیم.
از ظرفیت نیروهای بومی توانمند کردستان در سریال سنجرخان استفاده می شود
محمدحسین لطیفی که پس از درگذشت مرحوم دری، کارگردانی سریال سنجرخان را عهده دار شده است، به اهمیت تولید این اثر اشاره نمود و اضافه کرد: ساخت سریال سنجرخان می تواند قسمتی از تاریخ ایران را به نمایش و عرصه واقعی خود برساند.

وی ضمن اشاره به جایگاه قوم کرد در تاریخ این سرزمین، بیان کرد: قوم کرد بسیار مهربان و سختکوش هستند و امیدوارم در کنار این مردان بزرگ بتوانم همراه با تیمم این کار را به ثمر برسانم.
لطیفی عنوان کرد: بخش اعظمی از سازندگان این سریال از افراد مستعد کردستان هستند و اساسا با این اقدام، سریال واقعی تر پیش خواهد رفت.
وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت بیشتر مدیران و مسئولان کشوری و استانی برای تولید این اثر فاخر، اظهار داشت: حمایت مسؤولان برای ساخت فیلم با استانداردهای بین المللی نیاز است تا در اقلیم کردستان عراق و کشورهای دیگر این اثر دیده شود.
سریال سنجرخان برمبنای آنچه که دست اندرکاران تولید این اثر عنوان می کنند، مقرر است بازتاب قسمتی از رشادت های مردم کردستان خصوصاً سردار سنجرخان وزیری در امتداد دفاع از این مرز و بوم باشد و بنا بر این نیاز است که در کنار استفاده از عوامل توانمند کردستانی، استفاده از ظرفیت های کارشناسی فعالان فرهنگ و تاریخ این خطه از کشور فراموش نشود، تا این اثر به واقعیت های آن روزهای بسیار مهم در تاریخ این منطقه نزدیکتر باشد.

1399/03/10
22:50:25
5.0 / 5
2133
تگهای خبر: بازیگر , برنامه , تهیه كننده , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است