مهرداد زاهدیان:

حقیقتا آدم خوش شانسی هستم

حقیقتا آدم خوش شانسی هستم هنر شهر: مراسم بزرگداشت مهرداد زاهدیان 30 آذر ماه در چهارمین روز جشنواره «سینماحقیقت» در حالی انجام شد که این فیلم ساز ابراز نگرانی کرد که مام وطن دستخوش سختی ها و رنج های فراوان است اما امیدوار هستم قله هایی که این دفعه را حمل می کنند، بتوانند ما را از این مسیر عبور دهند.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، مهرداد زاهدیان در تقدیرش اظهار داشت: حقیقتا آدم خوش شانسی هستم برای اینکه من در حلقه دوستانی قرار گرفتم که معرفت و نگاه به زندگی، هنر و سینما را به من آموختند.
او افزود: اگر بخواهم به شکل کلانتر به ماجرا نگاه کنم کشورعزیز ما ایران بواسطه تنوع قومیت ها و عادات و رسومی که دارد، همیشه نگرانی ازهم پاشیدن و گریز از مرکز وجود داشته است اما به رغم این ایران طی قرون متمادی توانسته است خودش را حفظ کند. این حفظ شدن روی شانه کسانی بوده که این دفعه را حمل کرده اند و محصول آن زبان بی نظیر فارسی است.
این کارگردان اشاره کرد: متاسفانه در موقعیت نگران کننده ای هستیم و بنظر می رسد که مام وطن دستخوش سختی ها و رنج های فراوان است و امیدوار هستم قله هایی که این دفعه را حمل می کنند، بتوانند ما را از این مسیر عبور دهند و ما این میراث را به نسل های بعد خودمان منتقل نماییم.


این بزرگداشت آن طور که روابط عمومی مرکز گسترش گزارش داده است، با اجرای شهنام صفاجو شروع شد و او عنوان کرد: خیلی خوشحالیم که شب یلدای خودتان را با خانواده سینمای مستند سپری می کنید و این برنامه در چنین شبی اجرا شد.
محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت، طی سخنانی عنوان کرد: صحبت کردن و توصیف آقای زاهدیان بسیار برای من دشوار است. شاید شرایط و قضا و قدر طوری رقم خورد که امروز مراسم بزرگداشت کسی را برگزاری می نماییم که من نخستین آموزه های سینمایی ام را از ایشان یاد گرفتم.
او افزود: در دهه شصت در انجمن سینمای جوانان همدان دوره فیلمسازی را شروع کردیم و ما در آن سال ها در دوره دبیرستان تحصیل می کردیم. در آن دوره واحدی به نام عکاسی داشتیم. در آن سال ها جوانی رعنا و خوشتیپ که در دانشگاه هنرهای زیبای تهران درس خوانده بود استاد ما شد. ما نیز از نخستین جلسات شیفته مهرداد زاهدیان شدیم. به واقع او نکات زیبایی شناسی و ترکیب بندی و... را به بچه های انجمن در آن دوره آموزش داد. من به خوبی آن دوره را به یاد دارم و به عنوان یک شاگرد هر آن چه که از ترکیب بندی و کمپوزیسیون بلدم را مدیون مهرداد هستم.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اشاره کرد: مهرداد زاهدیان به سبب اختلاف سنی کمی که با ما داشت بسیار با ما مانوس بود و با سخاوت تمام هر آن چه که بلد بود، در اختیار همه قرار می داد.
او اضافه کرد: آقای زاهدیان بدون هیچ بحثی ساعت ها با فیلمسازان مرکز جلسه می گذاشتند و درباره ی آثار به مستندسازان مشاوره می دادند. این مساله حالا در شلوغی آدم ها کم پیش می آید.
حمیدی مقدم اشاره کرد: مهراد زاهدیان در مستند هم یگانه است. سندنگاری های آقای زاهدیان قابل احترام و مانند یک دوره آموزشی برای جوانان است.
او در آخر اظهار داشت: آقای زاهدیان امیدوار هستم مثل قبل مانا و شاداب باشید و بتوانید دانشی را که دارید مانند همیشه در اختیار جوانان قرار دهید. به عنوان ادای دین یک شاگرد در حق استاد از همه حاضران خواهش می کنم که ایستاده ایشان را تشویق کنند.
در ادامه این مراسم فیلم کوتاهی از مهرداد زاهدیان پخش گردید که آرین عطارپور ساخته بود.

کیفیت برای مهرداد زاهدیان مهمست
امیرشهاب رضویان دیگر سخنران این مراسم در سخنانی اظهار داشت: همدان ما شهر خیلی مهمی است و یکی از مهم ترین چیزها این است که از اوایل دهه ۵۰ ما در این شهر سینمای آزاد داشتیم و فیلم ساختن در آنجا مبدل یه یک ارزش شد.
او افزود: من سال ۵۶ با مهرداد در یک اردوی پیشاهنگی آشنا شدم. وقتی وارد سینمای آزاد شدیم سال ۵۹ جنگ تازه شروع شده بود. با هم فیلم می ساختیم و سینما را کشف می کردیم بدون کتاب یا معلم و مکاشفاتمان را با هم در بین می گذاشتیم. سال ۶۲ مهرداد در رشته عکاسی وارد دانشگاه هنرهای زیبا شد و وقتی به همدان آمد از پدیده ای به نام کمپوزیسیون صحبت کرد که ما تا آن روز نشنیده بودیم.
رضویان اظهار داشت: گاهی برخی فیلمسازان آنقدر کار می کنند که به عقیده من می توانیم کل فیلم هایشان را با مستند «میدان بی حصار» مهرداد زاهدیان عوض کنند برای اینکه او کیفی کار می کند.
این فیلمساز اظهار داشت: حالا به سبب حمایت نهادها تعداد زیادی فیلم تولید می شود یا بودجه ای نیست که فیلمسازان تحقیق کنند. اما فیلم های مهرداد خوب هستند برای اینکه زحمت می کشد و کیفیت و حیثیت برایش مهم می باشد. جذاب ترین خاصیت فیلم های مهرداد این است که زمان می گذارد و تحقیق و پژوهش می کند.
رضویان در آخر اظهار داشت: آن پسرک مودبی که سال ۵۶ دیدم حالا بعد از گذشت چندین سال هنوز همان اندازه مودب و دوست و آقا است و خوشحالم که برادری به نام مهرداد زاهدیان دارم.
پسر مودبی که جامعه را خوب می شناسد
مسعود زنده روح کرمانی به عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: ۵-۶ سال پیش هنگام رانندگی مهرداد زاهدیان بعد از ۱۰ سال با من تماس گرفت و من واقعا شوکه شدم. آن ۲۰ دقیقه ای که با هم صحبت کردیم بخش عمده ای از خاطرات ۲۰ تا ۳۰ سالگی را به یاد من آورد.
او افزود: یک نسلی در این کشور پرورش پیدا کردند که خیلی سختی کشیدند و به عقیده من نسل دهه چهلی ها خیلی بلا سرشان آمد ما نیز در همان سختی هرچیزی که می توانستیم، می ساختیم.
این هنرمند درباره ی زاهدیان اظهار داشت: مهرداد یک پسر مودب درجه یک است که وقتی حرف می زد من می گفتم تو نمی توانی در جامعه بروی و عکس بگیری چون خیلی مودب هستی. ولی او اتفاقا خیلی خوب جامعه را می شناسد و خیلی خوب می تواند از جامعه کنار بکشد.
این عکاس در آخر بیان کرد: مهرداد فقط فیلمساز نیست؛ او یک مدیر هنری عالی است و چاپ را به بهترین شکل می شناسد. او یک طراح گرافیک درجه یک است و فیلمسازان، طراحان و انیماتورها زیادی را پرورش داده است.
می توان به تصاویری که زاهدیان می سازد اعتماد کرد
اسکندر مختاری استاد دانشگاه و پژوهشگر در آغاز سخنان خود اظهار داشت: من از دور با آقای زاهدیان آشنا بودم اما در جریان تبدیل یکی از فیلم های ایشان به کتاب رابطه ما عمیق تر شد.
او افزود: بحث سینمای مستند یک نوع توصیف است و این توصیف متکی بر شناخت است. هرچه این شناخت عمیق تر باشد این توصیف تاثیرگذارتر می شود. اگر مولف که در اینجا فیلمساز است عمیق تر با موضوع برخورد کند، دیدگاه توصیفی او تبدیل به دیدگاه توصیفی_تحلیلی می شود.
این پژوهشگر اظهار داشت: اگر بخواهد خودش را با موضوع درگیر کند در آن زمان ناچار است که رویکرد و دیدگاهی را در ذهن داشته باشد و این دیدگاه را در فیلم منعکس کند. در کارهای آقای زاهدیان این رویکرد وجود دارد. یعنی لایه پنهانی از قضاوت یک نفر از تاریخ وجود دارد. بدین سبب کالبد شهر و اسناد تاریخی برای او بهانه ای هستند تا بتواند رویکرد را که عبارتند از شرایط و تحولات اجتماعی، بیان کند.
مختاری در آخر اشاره کرد: تصویری که زاهدیان می سازد با ادعایی که دارد، تناسب دارند. از نظر من آقای زاهدیان مولفی هستند که به او می توان اعتماد کرد. او مخاطب را گمراه نمی کند بدین سبب به تمام کوشش های وی در این سال ها تعظیم می کنم.
شرایط را برای فیلمسازی مهرداد زاهدیان فراهم کنید
ارد عطارپور کارگردان و تهیه کننده یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود و اظهار داشت: من با آقای زاهدیان تعدادی کار مشترک داشتیم و نخستین کاری که انجام دادیم فیلم «حلقه های گمشده» درباره ی تاریخ سینمای ایران بود.
او افزود: فیلم بعدی ما فیلم «خاطرات روی شیشه» درباره ی تاریخ عکاسی در ایران بود و ما برای ساخت این فیلم بازهم با فقدان منابع روبه رو بودیم. فیلم «میدان بی حصار» سومین فیلم ما بود که در آنجا من با خاصیت خاص آقای زاهدیان یعنی پایداری در تحقیق برای یک اثر مواجه شدم. ایشان از زوایای مختلف به تحقیق نگاه می کردند و تحقیق و پژوهش برای آن فیلم حدودا ۱۴ ماه به طول انجامید.
این تهیه کننده اشاره کرد: من ۵ بار تلاش کردم که فیلمی درباره ی یک موضوع تاریخی یعنی غار کلماکره بسازم که هنوز موفق نشده ام. بارها سعی کردیم درباره ی این غار اسرارآمیز قبل از تاریخ ایران فیلمی بسازیم، اما نشد.
ارد عطارپور در آخر اشاره کرد: اگر ما از کسی قدردانی می نماییم، چه خوب است که برایش فضایی فراهم نماییم تا فیلمی را که دوست دارد، با دست باز بسازد. امیدوار هستم این امکان برای مهرداد زاهدیان هم فراهم گردد تا باز هم ما را با بخش های دیگری از تاریخ معاصر کشورمان آشنا کند.

او مانند باران سخاوتمند است
سعید رشتیان تهیه کننده مستند عنوان کرد: دوستان دیگر از جنبه های هنری، خلاقه و اخلاقی او صحبت کردند و من اساسا مانند آنها نمی توانم صحبت کنم. در این ایام که زمان بزرگداشت ها است با خودم فکر می کنم که چقدر از نعمت هایی که داریم، غافل هستیم. عزیزانی مانند مهرداد زاهدیان مانند باران هستند که می بارند. خوشحالم که بموقع و به وقت از این عزیز قدردانی می کنید.
سیدحسین حق گو اشاره کرد: حدود ۲ دهه است که با آقای زاهدیان توفیق دوستی دارم. در دوران کرونا و پس از آن در تولید مجموعه فیلم های کارآفرینی مرکز مانند مستند خانواده خلج که بر آنها نظارت داشتیم. زاهدیان از همان تولیدات اولیه مسیر دشواری را در سینمای ایران طی کرده است. آقای زاهدیان مسیر مستندسازی را بر طبق شیوه پژوهش مستند بوسیله منابع مختلف در دستورکار قرار می دهد.
مهرداد به زیبایی اهمیت می دهد
مسعود امینی تیرانی هم در این جلسه عنوان کرد: مهرداد جان بی حد تو را دوست داریم و واقعا در این سال ها غبطه خوردم که چرا نتوانستیم اندکی از کیفیت تو را در زندگی داشته باشیم. چند اتفاق موجب شد که من در سینما بمانم و یکی از آن اتفاقات دیدار و آشنایی با مهرداد زاهدایان بود. همای سعادت روی دوش من نشست که در یک اتفاقی با کسی برخورد کردم که مسیر زندگی ام را تعییر داد. چیزی که الان باید دنبال آن باشیم زیبایی است. ما با بحران زیبایی مواجه هستیم و مهراد کسی است که در آثارش به امر زیبا می پردازد.
در ادامه این مراسم نشان عالی «سینماحقیقت» به مهرداد زاهدیان تقدیم شد.





منبع:

1402/10/01
13:35:16
0.0 / 5
237
تگهای خبر: آموزش , برنامه , پژوهش , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است