تئاتر فجر ۴۲ در آینه مهر؛

دغدغه وطن پرستی با نگاه به شاهنامه

دغدغه وطن پرستی با نگاه به شاهنامه هنر شهر: به گزارش هنر شهر، کارگردان نمایش رویای اسبی به نام شبرنگ که در قسمت مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد دغدغه اصلی تولید و اجرای این اثر را مبحث وطن و وطن پرستی ذکر کرد.


محمد جهان پا کارگردان نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» نوشته مهدی سیم ریز از شهر مشهد که روزهای اول و دوم چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در قسمت مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود، در رابطه با مبحث این اثر نمایشی به خبرنگار مهر اظهار داشت: این نمایش برگرفته از شاهنامه فردوسی و داستان کیخسرو است و کاملا وفادارانه به شاهنامه و به شیوه فرمالیستی کارگردانی شده است. حدود ۴۰ بازیگر در این اثر حضور دارند و پیش از حضور در جشنواره تئاتر فجر، در سالن تئاترشهر مشهد هم حدود ۲۰ اجرای موفق داشته است. وی تصریح کرد: در بطن ماجرا دغدغه اصلی ما در نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» بحث وطن، نام ایران و ارزش گذاری به وطن است. بنابراین بهترین داستان و دستمایه می توانست اسطوره کهن کیخسرو باشد چونکه کیخسرو نماد عقل و وطن پرستی است. در دوران کیخسرو جنگ ایران و توران تمام می شود و ایران به دوران اوج خود بازمی گردد. جهان پا ضمن اشاره به یک ماه و نیم تمرین برای اجرای «رویای اسبی به نام شبرنگ»، در رابطه با خصوصیت های مدنظر در اجرای این اثر نمایشی، یادوآر شد: یکی از جذابیت های کار ما حضور ۳ بازیگر پیشکسوت تئاتر مشهد به همراه جوان های دهه هشتادی است. همینطور موسیقی خوب نمایش از خصوصیت های اثر است. در ساخت ماسک و آکسسوآر هم سعی کردیم طراحی های جدیدی را برای کار داشته باشیم. کارگردان «رویای اسبی به نام شبرنگ» در رابطه با خصوصیت های طراحی صحنه این اثر نمایشی، اظهار نمود: حدود ۱۰ سال است که با مهدی شریفی بعنوان طراح صحنه، کارهای مشترک بسیاری داریم. شریفی طراح خلاقی است و دکور کاربردی طراحی می کند، طراحی های وی فقط ظاهری و پرکننده فضا نیست. دکور «رویای اسبی به نام شبرنگ» کاملا در خدمت کار است و بیشتر از ۱۰ صحنه با کمک بازیگران این دکور تغییر و هر لحظه بشکلی متفاوت درمی آید. در کمتر از ۳۰ ثانیه صحنه ها را تغییر می دهیم. وی در رابطه با انگیزه خود برای حضور در جشنواره تئاتر فجر، تصریح کرد: ۱۵ سال است که در دوره های مختلف در کسوت بازیگر و کارگردان در جشنواره حضور دارم. نکته ای که برای من مهم بوده اینست که اثر در این موقعیت خاص که توجه کشور معطوف به جشنواره تئاتر فجر است، هم خوب اجرا و هم دیده شود. مایل هستم که جشنواره تئاتر فجر عرصه دیدن شدن خصوصیت های هنری هر استان باشد. هر گروهی وارد جشنواره می شود نماینده استان خود به لحاظ نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری است. جهان پا خاطرنشان کرد: گروههای تئاتر مقیم شهر های مختلف فاصله ای با تئاتر پایتخت ندارند مگر به لحاظ سخت افزار و امکانات. در پایتخت امکانات بهتری برای اجرای تئاتر وجود دارد و بهترین های گرایش های مختلف در تهران گردهم آمده اند که البته همگی آنها از اهالی پایتخت نیستند. جشنواره تئاتر فجر فرصتی است تا تئاتر شهرستان خویش را محک بزند و خویش را به خوبی عرضه نماید. وی اعتقاد دارد جشنواره تئاتر فجر اگر بتواند اجراهای عمومی را در پایتخت و سایر استان ها تسهیل کند، اتفاق بسیار خوبی رقم خواهد زد. این کارگردان تئاتر در رابطه با چالش های مالی برای تولید «رویای اسبی به نام شبرنگ»، اظهار نمود: هزینه های زیادی را متحمل شدیم و دوست دارم کار دیده شود، دیده شدن این کار یعنی دیده شدن شاهنامه و فردوسی و در عین حال الگویی درست را به جوان امروزی ارائه می دهیم. طرح بحث ایران، وطن و وطن پرستی در این نمایش برای ما خیلی مهم می باشد. جهان پا تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل ما بحث مالی است. تئاتر مدیوم کوچکی است و چون مانند سینما برگشت پول ندارد بنابراین اسپانسرها زیاد تمایلی برای حضور در این حوزه ندارند. کسی که در تئاتر کار می کند به خاطر عشق این کار را انجام می دهد. تئاتر هنر مادر است و دولت باید کمک نماید و نمی توان در این دست کارها زیاد به بخش خصوصی اتکا کرد. نمی توان با این گونه نمایش ها سطحی برخورد کرد. ما در برابر ادبیات باشکوه فردوسی مسؤول هستیم و نمی توانیم کار را از فضای فاخر خارج نماییم.

1402/11/02
13:07:26
0.0 / 5
249
تگهای خبر: بازیگر , تئاتر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است