نقد عملكرد رسانه ها در بحران كرونا

چند راهكار برای تشخیص اخبار جعلی درباره كرونا

چند راهكار برای تشخیص اخبار جعلی درباره كرونا به گزارش هنر شهر یك استاد ارتباطات و جامعه شناسی با تاكید بر نقش اثرگذار رسانه ها در مدیریت بحران، ضمن انتقاد از عملكرد برخی رسانه ها در بحران كرونا، اظهار نمود: عدم پژوهش محوری، مطالعه مداری و فرایند محوری بعضی از علل عملكرد ناموفق رسانه هاست؛ در حالیكه اگر رسانه ها این خصوصیت را داشته باشند یقینا می توانند با شیوه ها و ابزار مختلف در جامعه منشأ اثر باشند و جامعه را برای گذر از این شرایط رهنمون شوند. رسانه ها باید با بكارگیری شیوه های مختلف و خلاقانه، شرایط جدیدی را برای جامعه ترسیم كنند.


حمید شکری خانقاه ـ استاد ارتباطات ـ در گفتگو با ایسنا با اشاره به لزوم ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه، اظهار نمود: همزمان با بحران ها، رویدادها و وقایع، مردم و افکار عمومی طبیعتا به دنبال کسب اطلاع از اتفاقات پیرامون خود هستند و در شرایط فعلی که وقوع پاندمی کرونا منجر به ایجاد ترس و واهمه در جوامع شده هم مردم ناخواسته به دنبال اخبار بوده و در این میان نمی توان کسی را پیدا کرد که نسبت به این شرایط بی تفاوت باشد. تا اینجای کار همه چیز عادی است؛ ولی مسئله مهم ارائه راهکارهایی جهت ایجاد آرامش در جامعه و همینطور مدیریت شرایط با هدف کاهش صدمه ها و تبعات ناشی از آن است.

راه های تشخیص اخبار جعلی
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی راهکارها برای تشخیص اخبار جعلی، اظهار نمود: تشخیص اعتبار منبع خبر از مهمترین راهکارهاست. به عبارت دیگر باید نحوه شناسایی و تشخیص اعتبار منبع را آموخته و بدانیم که خبر از کجا و کدام منبع انتشار یافته وتا زمانی که از تایید منبع خبر و دارابودن پشتوانه معتبر آن اطمینان حاصل نشده از بازنشر آن خودداری نماییم.
وی بررسی سیر بازنشر اخبار را راهکار بعدی عنوان نمود و اظهار داشت: باید بررسی نماییم که خبر توسط چند منبع و از چه طریقی بازنشر شده، به عبارت دیگر بازنشر خبر از منابع موثق مختلف یکی از علائم اعتبار و تایید خبر است. در همین راستا اگر سازمان های معتبرخبر را تایید نکرده باشند ما هم باید از بازنشر آن اجتناب نماییم.
این استاد ارتباطات در ادامه با تشریح تکنیک ۳۰ ثانیه بعنوان روشی موثر برای تشخیص اخباره سره از ناسره، بیان نمود: بازنشر اخبار بویژه در زمان های بحرانی، محصول مرحله ترس و اضطراب است، بگونه ای که اغلب افراد به علت استرس بالا هر خبری را به محض دریافت بازنشر می کنند، در صورتی که کافی است پیش از بازنشر آن تنها ۳۰ ثانیه تأمل نماییم و پس از تایید منبع و اعتبار خبر ن را بازنشر نماییم و در غیراینصورت از انتشار آن خودداری نماییم. بعنوان نمونه زمانی که ادعای کشف داروی ضد کرونا از جانب افراد ناشناس مطرح می شود، تنها زمانی آنرا باور و بازنشر نماییم که از جانب منابع معتبر داخلی و بین الملل تایید شد.



ضرورت ارتقای سواد سلامت در جوامع
نویسنده کتاب «برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی»، بهره مندی افراد جامعه از سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رسانه ای و سواد دیجیتال را از لزوم های هر جامعه و همینطور از عوامل موثر در مدیریت بهینه شرایط عنوان نمود و اظهار داشت: باید بررسی شود که جامعه ما از این لحاظ در چه سطح و مرحله ای قرار دارد و منظور از افراد جامعه کدام دسته و طیف است.
ذکر این نکته بدیهی است که جامعه ما از لحاظ سطح سواد در رده بالایی قرار ندارد، ازاین رو باید مشخص شود که مخاطب اصلی ما در ارتباط با سواد رسانه ای در واقع کدام بخش از اجتماع است. حتی در میان افراد یک طیف مانند جوانان و طبقه روشنفکر هم این سطح با فراز و نشیب و تفاوت های زیادی روبه روست.

نقش سواد رسانه ای در تشخیص اخبار معتبر
این فعال حوزه رسانه با اشاره به اهمیت درک و شناسایی اخبار صحیح و معتبر از جانب افراد جامعه و با اشاره به اینکه سواد رسانه ای به تفکیک و شناسایی اخبار درست کمک می نماید، اظهار نمود: در این میان شناسایی افراد و گروه های منتشرکننده اخبار و محتواهای اطلاعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ باید بررسی شود که این افراد چه کسانی هستند و با چه هدف و نیتی مبادرت به خبرسازی و خبرپردازی می کنند؛ آیا این افراد و گروه ها جریان سازی می کنند و یا صادقانه فعالیت می کنند؟ باید با در نظر گرفتن راهکارهایی به نیت و اهداف آنها پی برده تا بدانیم که کدام خبر درست و کدام خبر نادرست و شایعه است.



آسیبی که کانال های غیررسمی به جامعه وارد می کنند
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در گام نخست باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که در مقابل هیجانات منفعل نبوده و هیجان کاذب را از آنان بگیریم، عنوان کرد: دنبال کردن اخبار از مراجع و کانال­ های رسمی و دوری از کانال های غیررسمی یکی از راهکارهاست؛ چونکه کانال های غیررسمی در مقابل تبعات و نتایج اخبار و فعالیت خود مسوولیتی را نمی پذیرند و از این راه، خواسته یا ناخواسته صدمه های جدی به جامعه وارد می کنند.
به قول این فعال حوزه رسانه، غالبا افراد غیررسمی پشت این کانال ها قرار دارند، افرادی که گاهی گرفتار اختلالات رفتاری، روانی و ارتباطی بوده که باآنکه امکان دارد جبهه گیری سیاسی نداشته باشند ولی صدمه زا بوده و با اهداف خاص و یا حتی برای شوخی و سرگرمی سبب برهم خوردن آرامش جامعه می شوند.


شکری خانقاه

1399/02/28
14:38:29
5.0 / 5
2290
تگهای خبر: برنامه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است