مهوش شیخ الاسلامی :

مستندسازان نیاز به امنیت شغلی دارند

مستندسازان نیاز به امنیت شغلی دارند هنر شهر: کارگردان مستند یوفک با اشاره به مشکلات مستندسازان در وضعیت اقتصادی امروز، اصرار کرد حضور بانوان مستندساز در یک دهه اخیر، مهم و قابل توجه بوده است.


مهوش شیخ الاسلامی مستندساز با اعلان اینکه در یک دهه اخیر از لحاظ کمی و کیفی حضور زنان در عرصه مستندسازی بیشتر و بهتر شده است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: زنان مشتاق مستندسازی علی رغم مشکلات، همیشه در این حیطه فعال و خروشان بوده اند و به هر ترتیب کارشان را به سرانجام می رسانند. درواقع می توان گفت زنان در عرصه مستندسازی پیشتاز شده اند. وی ادامه داد: حول و حوش سال ۵۲ که من در مجموعه فرهنگ و هنر آغاز به فیلمسازی کردم، فیلمساز زن وجود نداشت. نمی دانم قبل از من کسی فیلم مستند در آن مجموعه ساخته بود یا نه؟ اما آن زمان تنها زن فیلمساز بودم و این تنهایی چالش هایی را به همراه داشت. مثلا وقتی می خواستم به همراه گروهم برای فیلمسازی به قشم بروم مدتی طول کشید تا این اجازه را به من بدهند. کارگردان فیلم «اتاق تاریک» تصریح کرد: در آن دوران، نگاه به فیلمسازان زن خیلی متفاوت بود. در گروهی که من با آنها همکاری داشتم همه مرد بودند و گاهی حس می کردم آنها تمایلی ندارند از من بعنوان کارگردان به اصطلاح حرف شنوی داشته باشند. آن روزها، نگاه به کارگردان زن مثل امروز نبود و چون زنان در این حوزه فعال نبودند، این که یک زن سرپرستی گروه فیلمسازی را بر عهده بگیرد برای شان سخت بود. خوشبختانه سال هاست از آن دوران گذر کرده ایم و در یک دهه اخیر زنان فیلمساز جایگاه خوبی در این حوزه دارند و دیگر آن نگاه وجود ندارد. حالا در گروه های فیلمسازی همه بعنوان دوست و همکار به هم نگاه می کنند و پروژه ها همدلانه پیش می روند. شیخ الاسلامی افزود: خوشبختانه ورود وسایل و تجهیزات دیجیتال به همه علاقه مندان این امکان را می دهد که فیلمسازی یا فیلمبرداری را تجربه کنند. با تجهیزات جدید آسان تر از پیش، می توان به دل صحرا و کویر و جنگل زد یا به مناطق دور رفت و فیلم ساخت و این واقعا امکانی فوق العاده است. کارگردان فیلم «چارشو» اظهار داشت: من بعنوان یک فیلمساز از نظر ورود به لوکیشن های مختلف و رفتن داخل اجتماع های مردمی برای فیلمسازی هیچ گاه مشکلی نداشته ام. مشکل آنجا برایم شروع می شود که با مدیران و مسئولان وارد مذاکره و صحبت می شوم. کارگردان مستند «برگ سبز» اظهار داشت: شنیده ام و می دانم که مدیران از نظر بستن قراردادهای مالی بین فیلمسازان فرق می گذراند و این تاسف انگیز است. من همیشه با مرکز گسترس سینمای مستند و تجربی همکاری کرده ام و شاید باور نکنید ولی تابه حال برای خودم هیچ دستمزدی برنداشته ام. به هر حال بودجه محدود است و باید دستمزد افرادی را که با آنها همکاری می کنم، بپردازم بنا بر این بطور معمول مبلغی هم، روی بودجه کار می گذارم. البته این تنها مشکل من نیست و بقیه همکارانم نیز چنین مشکلی دارند. کلا بودجه ها در فیلم های مستند بسیار کم است. وی متذکر شد: از زمانی که شروع به فیلمسازی کرده ام همیشه با مشکل تجهیزات روبرو بوده ام. منظورم از تجهیزات تنها وسایل فیلمسازی نیست بلکه وسایل جانبی مانند خودروی مناسب و... است. خیلی از فیلم ها در طبیعت و دل کویر و جنگل تولید می شوند و ما نیاز به خودروی مناسب برای حضور در طبیعت و نگهداری تجهیزات فیلمبرداری مان داریم. چرا برای سینمای داستانی سینه موبیل تولید شده اما برای سینمای مستند یک خودروی مناسب وجود ندارد. ما مانند سایر همکاران مان نیاز به امنیت شغلی داریم و امیدوارم این مهم مورد نظر مسئولان قرار گیرد. شیخ الاسلامی با اشاره این که قراردادهای مستندسازان در مقابل قراردادهای فیلم های سینمایی ننگین است، اظهار داشت: ما می دانیم همه جای دنیا بودجه و هزینه برای فیلم های داستانی بیشتر است، اما در کشور ما این اختلاف بسیار فاحش است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همیشه برای من پشتوانه بوده است. گاهی برخی مدیران به این مرکز آمده اند که دوست شان نداشتیم و گاهی مدیرانی حضور داشته اند که همکاریهای خوبی داشته ایم. در کل مرکز گسترش جایگاهی است که ما مستندسازان با وجودش احساس امنیت می نماییم و باید هم، اینطور باشد. این مستندساز افزود: هم اکنون مشغول ساخت مستندی به نام «موسیو مارکُف» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستم که در مراحل پایانی قرار دارد. موضوع فیلم درباره یک معمار روس است که زمان جنگ جهانی اول و به قدرت رسیدن بلشویک ها به ایران آمد و در کشورمان ماندگار شد و به ساختمان سازی آغاز کرد. شیخ الاسلامی در آخر صحبت هایش تصریح کرد: این شخصیت اصلا در کشور ما شناخته شده نیست و حتی فعالان در عرصه معماری هم به ندرت او را می شناسند درحالی که خدمات بسیاری در حوزه معماری داشته است. آثار خیلی از وی بجای مانده که برخی متاسفانه تخریب شده یا درحال تخریب هستند و من فکر کردم قبل از این که این اتفاق بیفتد در مستندم ثبت شان کنم.

1400/04/08
12:43:56
0.0 / 5
244
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است