در گزارش هنر شهر مطرح شد؛

مخاطب از برنامه ساز و صداوسیما جلوتر است

مخاطب از برنامه ساز و صداوسیما جلوتر است هنر شهر: محسن داجر تهیه کننده برنامه آینه داران با لطمه شناسی برنامه های مناسبتی تلویزیون در محرم بیان کرد که مخاطب امروز بسیار هوشمند و جلوتر از صداوسیماست.



محسن داجر تهیه کننده برنامه «آینه داران» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این برنامه محرمی که این شب ها از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود و فضایی پژوهشی نسبت به حادثه کربلا دارد، بیان کرد: هدف ما از ساخت این برنامه این بود که کاری پژوهش محور و بر پایه اسناد و روایات دقیق تولید نماییم برنامه ای فراتر از آنچه پای منبرها می شنویم و در تاریخ بررسی نماییم که چه اتفاقی در این واقعه رخ است.
در صداوسیما کمتر از اصحاب امام حسین (ع) شنیده ایم
وی افزود: در این برنامه از کارشناسانی استفاده می نماییم که سند پژوهانی دقیق هستند و کوشیدیم کمتر حرف حسی و اسطوره ای مطرح شود. همین طور روی صحابه امام حسین بیشتر تمرکز کردیم چون در دهه اول محرم بیشتر از خانواده ایشان یعنی علی اکبر (ع)، حضرت زینب (س) و… سخنانی شنیده می شود اما درباره اصحاب امام حسین (ع) چیزی نشنیده ایم نگاه ما این بود که این اصحاب قله هایی هستند که بوسیله آنها می توان به ائمه رسید.
داجر اشاره کرد: شاید درباره این اصحاب روضه ای بشنویم و گریه نماییم اما نیاز است آنها را بشناسیم تا الگویی داشته باشیم که رسیدن به آن شخصیت ها پیچیده نباشد در بین اصحاب افراد مختلفی هم بوده اند برخی غلام بودند و برخی شان از اهل کوفه بودند و دسترسی به این اصحاب می توانست برای مردم عادی ملموس تر باشد.
وی درباره این که چقدر خلا برنامه های پژوهشی را در بین مناسبتی ها و محرمی ها دیده است، بیان کرد: هر برنامه ای که مقرر است ساخته شود نسبت به سابقه موضوعات مشابه پژوهش می نماییم. در تاریخ صداوسیما شاید معدود برنامه ای پیدا کردیم که به اصحاب امام حسین (ع) پرداخته باشد آن هم بیشتر از این اصحاب فقط در همان فضای احساسی و دلی نام برده است.

این تهیه کننده با اشاره به برنامه های تلویزیونی که فقط به شور حسینی پرداخته اند، اظهار داشت: به نظرم در رسانه ها کمتر به این فضای پژوهشی پرداخته شده است، در زمینه کتاب روی اصحاب کار شده اما در رسانه ها خصوصاً صداوسیما نداشته ایم.
اصرار داشتیم در مقتل خوانی حتما ارجاع به متن باشد
وی با اشاره به این که در برنامه «آینه داران» هم به بخش های حسی و دلی توجه شده است توضیح داد: ما هم در بخش ورودی برنامه و در بخش نامه ها نگاه احساسی داریم ولی در بخش گفتگوی برنامه کاملاً بر طبق پژوهش و سند جلو می رویم و یا در بخش مقتل خوانی ارجاع به متن داریم و اصرار داریم که مقتل خوان ما که شخصی عرب است حتما از روی متن بخواند.
این تهیه کننده درباره این که چرا تلویزیون فقط به سمت مداحی و فضای حسی می رود، اظهار داشت: تلویزیون به این سمت می رود چون آسان تر است، برنامه ساز برای کاری وقت می گذارد که درامد داشته باشد یا خروجی آن دیده شود اما این نوع برنامه سازی مناسبتی برای بسیاری تکلیفی و شعایری شده است. کم پیش می آید در کار روی موضوعات و تحقیقات دقت کرده و لطمه شناسی کنند و یا اتاق فکر داشته باشند و نیازسنجی کنند که مخاطب چه می خواهد. اینها دشوار است و زحمت دارد و از سویی صرفه اقتصادی هم ندارد.
وی با اشاره به برنامه های معارفی با نیازسنجی نسبت به مخاطب اشاره کرد: من اینها را فقط درباره برنامه خودم نمی گویم، بطور مثال «سوره» هم همین کار را می کند و با پژوهش و سند جلو می رود.
مخاطب از برنامه ساز و صداوسیما جلوتر است
این تهیه کننده در پاسخ به این که نگاه سیاستگذاران تلویزیون درباره برنامه های مناسبتی و نسبت به مخاطب همین تصور است که فقط مداحی و یا گفتگوهای کلیشه ای دوست دارند، اظهار داشت: مخاطب امروز بسیار هوشمند است و از ما سازنده ها و صداوسیما هم گامی جلوتر است. گفتگو از جایی به بعد خسته کننده است و شما باید در این راه برایش برنامه سازی کنید. چرا برنامه ای مثل «سمت خدا» اینقدر مخاطب دارد؟ با وجود این که یک برنامه ساده و کلاسیک است اما نیاز مخاطب را شناخته است، او را گیج نمی کند و مجری دانایی دارد که می داند کجا حرف نزند.

وی افزود: اینطور نیست که مخاطب فقط مداحی بپسندد، او به دنبال آگاهی هم هست. دوران کرونا اهمیت این برنامه ها را زیاد کرده است و سخنرانی که دنبال او هستند و به او دسترسی ندارند اگر در برنامه سازی مورد بهره قرار بگیرد دیده می شود.
طراحی برنامه ای بدون سلبریتی
داجر با اشاره به حضور حامد عسکری بعنوان مجری این برنامه تصریح کرد: ما به دنبال مجری کارشناسی بودیم که بتواند با کارشناس یا استاد دانشگاه وارد گفتگو شود. کارشناسان ما هر یک در زمینه های مختلفی مختصص بودند بطورمثال یک نفر از آنها تز دکتری درباره اصحاب امام حسین (ع) داشت و یا اساتیدی بودند که به آسانی اهل حرف نبودند.
وی با اشاره به تصمیم اولیه درباره حضور چهره ها در برنامه بعنوان مجری و میهمان عنوان کرد: فکر کردیم طراحی ما بدون سلبریتی بهتر می شود و یک مجری کارشناس بهتر می تواند گفتگو را جلو ببرد. تعدادی از میهمانان نیز قرار بود چهره باشند اما یا نمی خواستند در تلویزیون حضور داشته باشند و به زعم آنها تلویزیون خطاهایی داشت که مانع می شد بخواهند در این رسانه دیده شوند. از طرفی طراحی ما هم تغییر نمود و می خواستیم با کارشناسان کاملاً پژوهش محور جلو برویم.
داجر در آخر درباره سختی این کار پژوهشی بیان کرد: جلساتی مختلفی داشتیم و پژوهش های مختلفی برای محورهایی که می خواستیم طرح نماییم انجام شد. حتی این محورها را با کارشناس ها چک می کردیم و سندها را درمی آوردیم و اگر نکته ای بود که سند متقن نداشت سراغ آن نمی رفتیم.


منبع:

1400/06/10
11:31:08
0.0 / 5
168
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است