در جلسه نقد كتاب وحید جلیلی مطرح شد؛

سینمای ایران دو دروغ بزرگ است

سینمای ایران دو دروغ بزرگ است به گزارش هنر شهر نشست نقد و بررسی کتاب عبور از سینمای سانسور: تأملاتی در فیلم سازی غیرطبیعی ایران اثر وحید جلیلی بصورت زنده در بستر فضای مجازی اجرا شد.


به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، ششمین جلسه مجازی پایگاه نقد کتابخانه مرکزی پارک شهر با همکاری کتابخانه حضرت فاطمه(س) شهر تهران و بررسی کتاب «عبور از سینمای سانسور: تأملاتی در فیلم سازی غیرطبیعی ایران» اثر وحید جلیلی، با حضور سعید مستغاثی، منتقد سینمایی؛ مرضیه یگانه، مسئول کتابخانه عمومی مرکزی پارک شهر و نسرین رضوان زاده، مسئول کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) و اجرای میثم رشیدی، یکشنبه ۱۴ شهریور ماه بصورت زنده در بستر فضای مجازی اجرا شد.
میثم رشیدی مجری این برنامه در ابتدا درباب کتاب «عبور از سینمای سانسور»، اظهار داشت: این کتاب مجموعه مقالات و گفتگوهایی است که در مورد سینمای ایران نوشته شده و نویسنده اهتمام کرده این مقالات را در قالب کتاب منتشر کند؛ زیرتیتر این کتاب، «تعاملاتی در مورد فیلمسازی غیردینی ایران» است. آقای جلیلی بعنوان نویسنده این کتاب را در ۱۵ فصل تنظیم کرده است که در نهایت، سینمای ایران در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این کتاب که توسط انتشارات شهید کاظمی پخش شده، حوزه جدیدی را برای شناخت سینمای ایران به روی مخاطبین می گشاید.
سعید مستغاثی، منتقد سینمایی نیز در این برنامه، مباحث این کتاب را یکی از بحث های رایج جبهه انقلاب در سینمای ایران دانست و از وحید جلیلی بعنوان یکی از سرآمدان این جبهه نام برد.
سینمای ایران به لحاظ فکری و محتوایی رشد چشمگیری نداشته است
وی افزود: این که لژیونرهای ایران چه نسبتی با انقلاب اسلامی دارند و چقدر با مردم ایران و باورهای آنان و فرهنگ عامه این مرز و بوم ارتباط دارند، همه مطالبی است که سال ها مورد بحث در جبهه انقلاب بوده است. با وجود پیشرفت های تکنیکی سینمای ایران در این سال ها، متاسفانه سینمای ایران به لحاظ فکری، درون مایه ای و محتوایی رشد چشمگیری نداشته است.
این منتقد سینمای ایران افزود: آقای جلیلی در این کتاب به دو کلمه «سینمای ایران» اشاره می کند و معتقد می باشد که «سینمای» «ایران» دو دروغ بزرگ است؛ چونکه خیلی از فیلم های تولید شده اصلا «سینما» نیستند و زیر خط استاندارد جهانی تولید می شوند و دروغ دوم هم کلمه «ایران» است که فیلم های تولید شده نسبتی با ایران ندارند.
مستغاثی اشاره کرد: نویسنده اثر، مساله دوگانگی در سینمای ایران و غرب را به شبه روشنفکری نسبت داده است که سبقه دیرینه ای در ادبیات و هنر این کشور دارد که نیازمند بحث های ریشه ای و تبار شناسی است. این درحالی است که این بیماری متاسفانه در سینمای ایران وجود دارد و جستجو در ریشه های اصلی آنرا می طلبد.
«سینما» یکی از «دغدغه های انقلاب اسلامی» است
وحید جلیلی، نویسنده کتاب «عبور از سینمای سانسور» نیز در این برنامه مجازی با اعلان اینکه این کتاب ماحصل مجموعه ای از مقالات و گفتگوها در زمینه سینمای ایران است، اظهار داشت: سینما یکی از دغدغه های انقلاب اسلامی از نخستین روزها بوده است و در اولین روزی که حضرت امام(ره) به ایران آمدند در سخنرانی خود در بهشت زهرا، قسمتی از سخنان خودرا به سینما اختصاص دادند و چند کلمه کلیدی را دراین زمینه مطرح نمودند. پس از آن نیز خیلی از اهل فرهنگ در میان انقلابیون، دغدغه های خودرا نسبت به سینما مطرح نمودند که مهم ترین آنان «شهید آوینی» بوده است.
وی افزود: معتقدم سینمای ایران، سینمای راهبردی است و نباید از آن غافل شد؛ نه فقط از جنبه های لطمه های اجتماعی بلکه بیشتر از جنبه فرصتی که سینما به وجود می آورد و شاید بی جهت نیست که حضرت امام (ره) هم از همان اول، سینما را یک فرصت دیدند و معتقد بودند که باید از این فرصت جدید استفاده نمود.
جلیلی افزود: باید بپذیریم که انقلاب اسلامی، خدمات زیادی به سینمای ایران داشته است و به همین دلیل سنیمای ایران در مقایسه با سینمای جهان به لحاظ توان فنی و قدرت تولید فیلم جلوتر است. کمتر کشوری وجود دارد که توانایی تولید بیش از ۱۰۰ الی ۱۲۰ فیلم در سال را داشته باشد اما جمهوری اسلامی به این توان دست پیدا کرده و این محصول انقلاب اسلامی است.
نویسنده کتاب «عبور از سینمای سانسور» با اشاره به جنبه های کیفی سینمای ایران، گفت: سینمای ایران به لحاظ کیفی نیز نسبت به سینمای منطقه جلوتر است. این درحالی است که انقلاب اسلامی به سینمای ایران خدمت کرد، اما آیا سینمای ایران هم به انقلاب اسلامی خدمتی کرده است و این سوالی است که من در این کتاب مطرح کردم.
مرضیه یگانه، مسئول کتابخانه عمومی مرکزی پارک شهر با اشاره به بازخوردهای دریافتی از خوانش این کتاب توسط اعضای کتابخانه، اظهار داشت: اعضا نظرات جالبی درباره کتاب داشتند و معتقدم کتاب با نثر خیلی خوب و روانی نوشته شده بطوریکه توانسته نظر مخاطبین عام را هم جلب نماید.
نسرین رضوان زاده، مسئول کتابخانه عمومی حضرت فاطمه (س) نیز در این برنامه به بیان نظرات اعضای این کتابخانه درباب کتاب پرداخت و اظهار داشت: همه کسانی که این کتاب را مطالعه کرده بودند در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که موضوع کتاب جدید است و نوآوری در واژه واژه این کتاب وجود دارد و خبری از اصطلاحات ثقیل سینمایی در این کتاب نیست.
وی افزود: بحث این که «چرا همه قهرمانان اصلی کشور را از سینمای ایران دور کردیم» بحثی بود که مخاطبین با آن موافق بودند. اما تعدادی از مخاطبین هم معتقد بودند که در بخش های انتهایی کتاب، نویسنده اثر به تعدادی از کارگردانان سینما که شاید برای خیلی از مخاطبین سینمای ایران مورد احترام باشند، برچسب هایی زده است که مخاطبین با آن بخش موافق نبودند. در بخش هایی از کتاب هم دیگر خبری از جملات ادبی نویسنده دیده نمی گردد. اما در کل، مخاطبین از این کتاب راضی بودند.
بررسی «ریشه های سینمای ایران» خصوصاً «سینمای پیش از انقلاب» مهم است
در اختتام نشست سعید مستغاثی، منتقد سینما با اعلان اینکه یکی از مسائلی که می تواند در وضعیت فعلی سینمای ایران موثر باشد «بررسی ریشه های سینمای ایران» و رجعت به عقبه این سینما یعنی سینمای پیش از انقلاب است، اظهار داشت: حضرت امام(ره) در مورد سینمای ایران سخنان مهمی داشتند اما این سخنان هیچ وقت بصورت کامل مطرح نشده و تعدادی از سخنان ایشان دراین زمینه منعکس شده است.
وی اشاره کرد: اگر ما سینمای ایران را منفک از سینمای پیش از انقلاب ببینیم، حتما راه را اشتباه خواهیم رفت. این درحالی است که باید به ریشه ها پرداخته شود. این که چرا پس از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، سینمای ایران هنوز نتوانسته به نمادی از سینمای انقلاب اسلامی نائل شود و این که چرا هم اکنون، بیننده سینمای ایران تنها چند درصد از مردم ایران را شامل می شود، حکایت دور ماندن این سینما از جامعه ایرانی است که باید لطمه شناسی و بررسی شود.
این نشست با تقدیر از وحید جلیلی، نویسنده اثر و سعید مستغاثی، منتقد پایان یافت.


منبع:

1400/06/15
21:30:55
0.0 / 5
618
تگهای خبر: برنامه , خدمات , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است