سینما و حاشیه هایش در شش ماهه ۱۴۰۰

سینما و حاشیه هایش در شش ماهه ۱۴۰۰ سینمای ایران در حالی نیمه اول سال را پشت سر می گذارد که بجز داغ از دست دادن بعضی چهره های خود همچنان با دغدغه اکران، کم رونقی گیشه سالن ها و نیز ورشکستگی برخی سینماها دست و پنجه نرم می کند.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، در سال ۱۴۰۰ خیلی از سینماگران امید داشتند که با پشت سر گذاشتن شوک اولیه کرونا در جامعه، مردم با اطمینان از رعایت پروتکل ها روی خوشی به سالن های سینما نشان بدهند، آن هم در شرایطی که رستوران ها یکی از مکان های شلوغ در بیشتر مواقع بودند. اما شروع اکران نوروزی در سینماها نشان داد که این تصور یک خیال خوش بیشتر نبوده و مشخص نیست چه زمان سینمایی که پیش از این هم دغدغه مخاطب داشت، باردیگر به روزهای خوش خود در گذشته برمی گردد.

چراغ اکران همچنان کم نور است
اواخر اسفند سال ۹۹، بعد از کش و قوس های فراوان، سرانجام پنج فیلم برای اکران نوروزی معرفی گشتند. «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد، «هفته ای یک دفعه آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و« تک خال» به کارگردانی مجید مافی پنج فیلمی بودند که در ایام آخر اسفند و اوایل فروردین روی پرده سینماها رفتند اما برخلاف پیش بینی برخی سینمادارها تا اختتام دوم فروردین حتی دویست میلیون تومان هم فروش نکردند و این نشان می داد که سینما هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است.
اتفاق بدتر زمانی بود که هنوز تعطیلات نوروزی تمام نشده، یعنی بعد از اختتام هفته اول تعطیلات، سینماها باردیگر تعطیل شدند و اکران متوقف گردید تا این که ۱۱ فروردین ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی سینماها را با انتقال این گروه شغلی از دسته سه به دو صادر کرد؛ این درحالی بود که مدیران و صاحبان سینماها تاکید داشتند که با عنایت به کاهش ظرفیت مجاز برای حضور تماشاگران و پروتکلهای بهداشتی، سالن های سینما یکی از امن ترین مکان ها برای حضور مردم خصوصاً در مقایسه با مکان هایی مثل رستوران و کافه است.
در نهایت اکران این پنج فیلم با تعطیلی های گاه به گاه و قرمز شدن شهرها بعد از بروز پیک های متعد کرونائی حدود چهار ماه به تنهایی ادامه داشت ودر حالی که هنوز هم روی پرده هستند، مجموع فروش شان به پنج میلیارد تومان نرسیده است.
البته برای رونق بخشی به گیشه سینماها، در اواخر بهار و ابتدای تابستان گمانه زنی ها و کوشش های زیادی انجام می شد تا یکی دو فیلم کمدی یا اثری که قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد قبل از ماه محرم روی پرده رود. در این راستا قرار بود سازمان سینمایی یک حمایت پنج میلیاردی را برای دو فیلم در نظر بگیرد که در نهایت «درخت گردو» و «دینامیت» راضی به اکران شدند اما تغییراتی در نحوه پرداخت این حمایت مالی سبب شد سازندگان این فیلم ها از اکران پشیمان شوند، هرچند سرانجام «دینامیت» از ۱۰ تیر ماه روی پرده رفت که تا حالا به فروش ۱۲ میلیارد تومان رسیده است و فعلا تنها فیلمی است که نسبت به بقیه فیلم ها در دوسال گذشته فروش موفقی داشته است، هرچند اگر در وضعیت عادی اکران می شد به احتمال فراوان بیش از این ها مخاطب جذب می کرد. «درخت گردو» هم بعد از مدتی بالاخره از شهریور ماه راهی اکران شد و تا حالا بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخته است. در این زمان چند فیلم دیگر همچون «سیاه باز»، «گیسوم»، «مدیترانه»، «کله پوک» و «قصه عشق پدرم» نیز روی پرده رفتند که بطور طبیعی با عنایت به شرایط فروش آنها چندان راضی کننده نیست.

اکران آنلاین تعطیل شد؟
در بخش اکران باید به اکران آنلاین هم اشاره نمود که در نیمه اول امسال کم فروغ شد در حالیکه سال قبل و بعد از تعطیلی سینماها به یک امکان ویژه برای نمایش فیلم های در صف اکران مانده تبدیل گشته بود. این شیوه اکران در پلت فرم های اینترنتی حدودا با حذف آیکون اکران آنلاین رو به خاموشی رفت تا این که با نمایش «شنای پروانه» و نیز «خورشید» جانی باردیگر گرفت و استقبال مخاطبان نشان داد که اگر اثر خوب و ارزشمندی به معرض نمایش گذاشته شود اکران آنلاین در جای خود می تواند کمک کننده باشد.
در اینباره باید اشاره نمود که محمد مهدی عسگرپور بعنوان دبیر انجمن صنفی وی اودی ها انتخاب گردید و این انتصاب پیش بینی هایی را برای سر و سامان گرفتن پلت فرم های اینترنتی و وضعیت پخش محصولاتی که در این این عرصه باید توزیع شوند به وجود آورد.

یک اتفاق ویژه برای جشنواره جهانی فجر
اما از اکران که بگذریم، برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از رویدادهای مهم سینما در ابتدای سال ۱۴۰۰ بود. این جشنواره سال قبل به علت انتشار کرونا ابتدا به تعویق افتاد و بعد تعطیل شد و سرانجام بصورت مجازی و حضوری همانند سالهای گذشته در پردیس سینمایی چارسو به دبیری محمدمهدی عسگرپور برپا شد.
امسال همزمان با جشنواره جهانی فجر اعلام گردید که این جشنواره به جمع ۱۵ جشنواره برتر اتحادیه بین المللی انجمن تهیه کنندگان فیلم (فیاپف) پیوسته که این اتفاق هم مخالف و هم موافقان مختلفی داشته و دارد و البته خیلی از سینماگران آنرا یک نکته مثبت برای سینمای ایران ارزیابی می کنند.

ممیزی های ساترا و انتقاد سینماگران
اما در نیمه اول امسال دو اتفاق دیگری که قابل اشاره است به صدور مجوزهای زیاد برای ساخت آثار سینمایی و غیرسینمایی در دوران کرونا نیز بالا گرفتن اختلاف ها میان وزارت ارشاد و صدا و سیما بر سر صدور مجوز برای سریال های شبکه نمایش خانگی مربوط می شود. در مورد اول بتازگی گزارشی مفصل در ایسنا منتشر گردید ولی در بخش دوم کار به جایی رسیده که مدتی قبل در مردادماه سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعضای حقیقی شورای پروانه ساخت و انتشار را جهت بررسی و بازنگری سریال های در پلت فرم های اینترنتی معرفی نمود. البته سازمان سینمایی وزارت ارشاد مسئولیت این کار را همچنان حق خود می داند و نوبت صدور مجوزها را بصورت مداوم منتشر و جلسات بررسی پروانه ساخت و نمایش را برگزار می نماید، اما در عمل کار اثرگذاری برای توقف ورود ساترا در این عرصه نتوانسته انجام دهد و این مسئله سبب انتقاد خیلی از سینماگران که فعالان اصلی این روزهای شبکه نمایش خانگی در عرصه سریال سازی هستند از سازمان و رئیس آن یعنی حسین انتظامی شده است.
بااینکه سینمایی ها برای دریافت مجوز پخش سریال های خود از وی اودی ها سراغ ساترا رفتند اما ورود ساترا به ممیزی سریال ها صدای اعتراض آنها را بالا برد. در یکی از آخرین موارد این اعتراض ها حامد محمدی انتقاد داشت که انچه از «قبله عالم» پخش می شد ساخته او نیست و قبل از آن هم محمدحسین مهدویان انتقادهای تندی را به سانسور «زخم کاری» کرده بود. در این سریال ممیزی برخی سکانس ها با پوشش گلدان و سیاه شدن تصویر مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود.

مصوبه ای که فقط روی کاغذ خشک شد
اردیبهشت ماه امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم (سید عباس صالحی) از تصویب یک مصوبه در هیأت دولت برای مستندسازان و الزام دستگاههای اجرائی به مستندنگاری سینمایی از طرح های بزرگ و پروژه های مهم کشور آگاهی داد. این اتفاق خوب که سال هاست مستندسازان بر آن تاکید دارند، با استقبال آنها همراه شد ولی بعد از گذشت چند ماه هنوز به مرحله اجرائی نرسیده است و برخی اعتقاد دارند که ممکنست در دولت جدید اصلا اجرائی نشود.

اصغر فرهادی و حاشیه های یک اظهارنظر
نیمه اول امسال سینمای ایران یکی از جایزه های مهم سینمایی خودرا با فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی از کن (جایزه بزرگ جشنواره) کسب نمود و همین هم سبب بروز یکی از حاشیه های پررنگ امسال به نام این فیلمساز شد.
اصغر فرهادی در مصاحبه و یک نشست خبری اظهاراتی درباره انتخاب بازیگرش (امیر جدیدی) و نیز وضعیت ازادی بیان در ایران بیان کرد که واکنش هایی را به همراه داشت. وی در مورد دوم بعدا تصریح کرد حرف هایش درباره ایران اشتباه ترجمه شده اما درباره انتخاب بازیگر اظهار داشت که بیشتر به توانایی های فرد توجه دارد و این نظر او واکنش تندی را از طرف محمدرسول اف در پی داشت که فرهادی را با آیشمن مقایسه کرد. این ماجرا جنجال هایی را به ویژه در فضای مجازی به پا کرد که تا مدتی با ایجاد فضایی دو قطبی، له و مقابل فرهادی ادامه داشت.

«مست عشق» از گروگانگیری راش ها تا گرفتن مالکیت
همچون حاشیه های دیگر سینما در در نیمه نخست امسال به فیلم «مست عشق» حسن فتحی برمی گردد. او این فیلم را با مشارکت یک سرمایه گذار ترک و تعدادی از بازیگران سرشناس ترکیه ساخت که چند ماه قبل خبر رسید تهیه کننده تُرک راش های فیلم را در اختیار دارد و به علت اختلاف مالی تصمیم دارد آنرا به سریال تبدیل کند که حتی تیزری هم برای پخش این سریال از یکی از شبکه های ترکیه منتشر گردید. این اتفاق با واکنش تند فتحی در خصوص اینکه فیلمش به گروگان گرفته شده است همراه بود اما در نهایت بعد از چند ماه با پیگیری های حقوقی و ورود وزارت امور خارجه مشکل برطرف و حق مالکیت فیلم به ایران واگذار شد.
در این راستا مقرر است حسن فتحی که فعلا مشغول ساخت سریال نمایش خانگی «جیران» است، در آینده نزدیک فیلمبرداری بخش های باقیمانده «مست عشق» را شروع کند.
امسال سینمای ایران همانند سال قبل که جشن روز ملی خودرا تعطیل کرد، در روز ۲۱ شهریور برنامه ویژه ای نداشت ولی مقرر است جشن خانه سینما بعنوان تقدیر اختتام مهرماه برگزار گردد. در این برنامه برگزیدگانی از میان آثار اکران شده در دو سال قبل سینما معرفی خواهند شد.

انتظار برای معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی
از آنجائیکه چند ماه قبل دولت تغییر نمود سازمان ها و نهادها به صورتی در انتظار ابقا یا تغییر مدیران خود هستند و همین گاهی امور را به سکون می اندازد. در سینما هم کمی فضای سوت وکور حاکم است و بااینکه روال عادی کارها طی می شود اما خبر خاصی هم در رسانه ها نیست جز گمانه زنی برای مدیر جدید سازمان سینمایی که گزینه های باربط و بی ربطی تا کنون مطرح شده ولی هنوز خبری از انتخاب قطعی منتشر نشده است.

دیدار سینماگران با قالیباف
در هفته های گذشته تعدادی از سینماگران و روسای صنوف خانه سینما به دیدار رییس مجلس شورای اسلامی (محمدباقر قالیباف) رفتند و در این دیدار به طرح برخی مسائل و مشکلات اهالی سینما همچون بیمه تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، مالیات و نیز سردرگمی هایی که میان ارشاد و ساترا وجود دارد پرداختند به این امید که نواقصی که در بخش قانونگذاری وجود دارد با پیگیری سینماگران و نیز رییس مجلس به سامان برسد.

واکسن کرونا و حسرتی که بر دل ماند
و در آخر باید از سینماگرانی یاد کرد که در همین ۶ ماه گذشته بخاطر گرفتار شدن به کرونا جان خودرا از دست دادند و افسوس و حسرتی بر جان همکاران و خانواده های آنها باقی مانده که اگر واکسیناسیون هنرمندان با تاکیدهایی که صورت گرفته بود زودتر انجام می شد شاید عزیزانشان زنده بودند و بخش تاسف بارتر آنجاست که فرشته طائرپور یکی از افرادی بود که برای واکسیناسیون هنرمندان پیگیری های زیادی را انجام داد اما درخواستش با مخالفت روبرو شد و تنها چند روز پس از درگذشت این سینماگر سامانه ثبت نام برای واکسیناسیون هنرمندان باز شد.



1400/06/31
12:13:17
0.0 / 5
189
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است