در حال به روزرسانی است،

معاون مطبوعاتی: با صدور ۱۳ هزار مجوز چه تعداد رسانه قوی داریم؟

معاون مطبوعاتی: با صدور ۱۳ هزار مجوز چه تعداد رسانه قوی داریم؟ به گزارش هنر شهر معاونت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «بازآرایی رسانه ای؛ لزوم و بایسته ها» با اعتقاد بر این که ساختارهای رسانه ای باید تغییر کنند، خاطرنشان کرد: ما مجوز بیشتر از ۱۳ هزار رسانه را در کشور صادر کرده ایم اما از این تعداد، چند رسانه قوی در سپهر ملی، منطقه ای و جهانی داریم که بتوانند ایفای نقش کنند؟


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، فرشاد مهدی پور ـ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در نشستی که عصر دوشنبه ـ ۲۴ آبان ماه ـ در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: در مبحث بازآرایی رسانه ها، چارچوب هایی بعنوان لوازم این بازآرایی مطرح می شود. ما باید در حوزه رسانه بازسازی انجام دهیم. مفهوم بازسازی مفهومی است که بعد از یک ویرانی و بعد از یک به هم ریختگی و یک آشفتگی اظهار می شود. دهه هفتاد بعد از آخر جنگ، دولتی بر سر کار آمد که شعارش سازندگی بود. در ادبیات سیاست گذاری ما وقتی از بازسازی صحبت می نماییم در واقع درباره اصلاح یا یک نوع نوسازی صحبت نمی نماییم بلکه راجع به یک وضعیت آشفته، یک درهم ریختگی که وجود دارد و آنرا باید از نو بسازیم، صحبت می نماییم. بازآرایی هم به این جهت در این چارچوب معنادار می شود.
مهدی پور با اشاره به اینکه بازآرایی مقدماتی دارد، اظهار داشت: اولین مقدمه آمایش سرزمینی رسانه است و آمایش فرهنگی، آمایش رسانه ای، پراکندگی جغرافیایی، ترکیب سنی، تولیدات محتوایی، توزیع محتوایی، تولیدکننده و مصرف کننده، نیروی انسانی کار و تربیت نیروی آکادمیک حوزه رسانه همچون موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در یک نشست دانشگاهی صحبت میکرد، خاطرنشان کرد: سهم اصلی آموزش دوره های روزنامه نگاری به طور عمده در ارتباط با دوره کارشناسی ارشد است و در دوره کارشناسی که دوره مهارت و بخش قابل توجهی از تربیت نیروی بعنوان اصلی ترین بازیگر حوزه رسانه در کشور به حساب می آید، بخش قابل توجهی از این صندلی ها خالی است و ما گرفتار اشکال و چالش هستیم.
وی افزود: اجبار دوم این است که این بازآرایی در تمام حوزه ها صورت بگیرد و این گونه نباشد که بازآرایی در حوزه نیروی انسانی انجام شده و در حوزه قوانین و آئین نامه ها انجام نشود. امروز در فضای رسانه ای کشور برخی از قوانین و مقررات برای رسانه ها به صورت مستقیم وجود دارند که نمونه آن قانون مطبوعات است و برخی از قوانین هم همچون قانون تبلیغات تجاری وجود دارد که در ارتباط با پیش از سال ۱۳۵۹ بوده است.
مهدی پور سپس مطرح کرد: آئین نامه اجرایی قانون مطبوعات بعنوان بازوی عملی ما نقش آفرینی می کند و از عمر آن سال ها می گذرد و ادبیاتی در آن به کار رفته است که در ارتباط با ماقبل دوره تولید فضای سایبر و حتی فراگیر شدن فضای مجازی است که اصلاحاتی باید در آن صورت گیرد و ما باید پیگیری نماییم که این اتفاق بیفتد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در کشور قاعده مشخصی برای برخورد با اخبار جعلی و فیک نیوزها وجود ندارد که البته این فقط مشکل ما نیست و اتحادیه اروپا هم همین امروز با این مشکل دست و پنجه نرم می کند. در واقع قانون گذاری در حوزه فضای مجازی و رسانه با دشواری های زیادی روبه رو است. وقتی صحبت از فیک نیوزها مطرح است باید اظهار داشت که ادبیات نوین آن سه چهار سال بیشتر سابقه ندارد. شاید به جای قانون گذاری در مجلس باید به سمت مقرره نویسی های شوراهای عالی و دولت حرکت نماییم.
وی افزود: ما مجوز بیشتر از ۱۳ هزار رسانه را صادر کردیم ولی چه تعداد رسانه قوی در کشور وجود دارد که در سپهر منطقه ای و جهانی ایفای نقش آفرینی کنند و در جریان های اصلی ورود پیدا کنند. امروز باید ساختارها را اصلاح نماییم و این که بازآرایی باید در تمام محورها شکل بگیرد و شرایطی دارد که باید در آن مفاهمه خبرگانی و نخبگانی شکل بگیرد.
مهدی پور اظهار داشت: رویکرد ما باید مشارکتی باشد و در حوزه رسانه ها که ذی النفعان زیادی داشته و همه خویش را صاحب نظر می دانند، بدون ایجاد مشارکت کار پیش نخواهد رفت؛ چونکه رسانه به مشارکت و مخاطبان زنده است. رویکرد ما به جای عمودی باید افقی باشد و رسانه های افقی ذیل رسانه ای عمودی نقش آفرینی کنند؛ ازاین رو باید از یک رویکرد عقلایی پشتیبانی نماییم.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: بازآرایی در سطح اول به مدیران و مسؤلان حوزه بازمی گردد و سطح بعدی در ارتباط با خبرنگاران و فعالان و تولیدکنندگان محتواست. اولین هدف از بازآرایی رسانه ای مبحث مرجعیت یابی یا مرجعیت سازی رسانه ای است. عده ای معتقدند ما مرجعیت رسانه ای را از دست داده ایم و عده ای هم می گویند این مرجعیت تضعیف شده است اما باید برای تقویت مرجعیت رسانه ای تلاش نماییم. بازآرایی رسانه ای یکی از وظایف و مأموریت اصلی ماست که به یک چهارچوبی در این خصوص دست پیدا نماییم و این مسیر را طی نماییم.
وی ضمن اشاره به تاب آوری رسانه ای در بازآرایی رسانه ها اظهار داشت: سامانه ای که غرب در دهه های گذشته در جنگ سرد به کار برد و در مورد شوروی موفق شد، همان قدرت و طرح ضد جمهوری اسلامی به کار گرفته شد و محاصره تبلیغاتی شدیدی را به وجود آورد. ازاین رو هدف از این بازآرایی می تواند شکستن یا محاصره تبلیغاتی باشد.
وی در همین زمینه اضافه کرد: ما به شدت زیر بمباران جنگ روانی و رسانه ای هستیم و مردم به شدت مصرف کننده محتوا هستند و ضروریست که این تاب آوری را افزایش دهیم. هدف بعدی چابک سازی و قوی کردن و توانمندکردن رسانه ها است. هدف بعدی خروج از محاصره تبلیغاتی است و یک هدف هم می تواند حرکت به سمت روزنامه نگاری طراز انقلاب اسلامی باشد. همینطور موفقیت در جریان سازی و حرکت دادن رسانه ها می تواند اهداف ما در بازآرایی رسانه ها باشد.



امروز رسانه ها قدرت های بی مهار هستند
بر طبق این گزارش ایسنا، همینطور در این جلسه آنلاین محمدحسین ساعی ـ رئیس دانشگاه سوره ـ در سخنانی با اشاره به اینکه برای تحلیل وضعیت امروز رسانه باید فهمی از جایگاه تاریخی پیدا نماییم، اظهار نمود: برنامه هایی در ذهن انسان های ما قبل ما وجود داشته است که نشان می دهد، رسانه برای آنها مهم بوده است. در کتاب «آتلانتیس نو» اثر فرانسیس بیکن، به گروهی از انسان ها اشاره می شود که تاجر نور هستند و به جای تجارت با سکه و پول، با اولین مخلوق خدا که نور است تجارت می کنند. بعدها همین لفظ پس از دو تا سه قرن به لفظ روشنفکر امروزی شناخته شد. فرق روشنفکر با انسان دانشمند این است که دانشمند اطلاعات زیادی دارد و فعالیتهای وی مبتنی بر پژوهش است ولی روشنفکر در ادبیات فارسی بیشتر به مصلح اجتماعی شناخته می شود.
وی افزود: مهم ترین ابزاری که مدرنیته در اختیار روشنفکران گذاشته بود ابزارهایی است که رسانه ها و صنعت چاپ در اختیار این روشنفکران گذاشته بود که به طور عمده کتاب و مطبوعات بودند.
رئیس دانشگاه سوره ضمن اشاره به اظهارات کارل پوپر فیلسوف که در آستانه ۹۰ سالگی در مصاحبه ای با یک خبرنگار ایتالیایی عنوان شد، اظهار داشت: این که مشکل رسانه ای ما چیست و چرا رسانه های ما که آزادی بخش هستند و به جامعه انسانی کمک می کنند، امروز این ظرفیت را ندارند. این فیلسوف کتابی با عنوان تلویزیون خطری برای دموکراسی نوشته است و این که یک فیلسوف در سن ۹۰ سالگی این جمله را می گوید بسیار عجیب است.
ساعی اظهار داشت: کارل پوپر می گوید ما باید به سانسور متوسل شویم؛ چونکه در غیر این صورت دموکراسی به خطر می افتد. یکی از مبانی دموکراسی، قدرت های بی مهار هستند و امروز رسانه ها بعنوان قدرت های بی مهار شناخته می شود. رسانه ها می توانند از همه انتقاد کنند ولی انتقادی به آنها نمی گردد درواقع رسانه ها هم می توانند خدمت کرده و هم خیانت کنند.
رئیس دانشگاه سوره سپس مطرح کرد: امروز در عصر شبکه های اجتماعی، مدعی جریانی به نام خبرنگاری شهروندی هستیم و خبرنگاران شهروندی در تمنای کلیک و بازدید، حاضرند هر محتوایی را منتشر کنند و نوعی اقتصاد سیاسی غلط در پشت رسانه ها اتفاق می افتد.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته شبکه های اجتماعی بعنوان تهدیدی ضد دموکراسی در جلد نشریات بزرگ جهان القاء شده اند و یک حالت تهدیدی داشته است. خیلی از نخبگان بر این باورند که فضای عمومی رسانه های فارسی زبان در خدمت منافع عمومی مردم نیست و برخی از مواقع، اشکال را به رسانه ارجاع می دهیم و این که تا اقتصاد سیاسی بازآرایی نشود، رسانه ها در خدمت مردم قرار نخواهند گرفت.
محمدحسین ساعی


منبع:

1400/08/24
21:07:59
0.0 / 5
657
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , بازیگر , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است