یادداشت مهمان؛

اهمیت گفتگوی محترمانه رخ به رخ در روزگار چالش و اعتراف کشی

اهمیت گفتگوی محترمانه رخ به رخ در روزگار چالش و اعتراف کشی هنر شهر: یک فعال رسانه ضمن اشاره به خصوصیت های برنامه رخ به رخ از اهمیت گفتگوی محترمانه در این برنامه نوشت.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، برنامه «رخ به رخ» که به گفتگو در چارچوب جدیدی با مهمانانش می پردازد از سال قبل روی آنتن شبکه دو سیما رفته است. اجرای این برنامه را امیرعلی دانایی بر عهده دارد و مهدی بابایی تهیه کننده آن است.
پس از مدتی که از پخش این برنامه می گذرد احسان ناظم بکایی فعال رسانه به تحلیل و واکاوی آن پرداخته است که در زیر می خوانید:
«مردم ایران سلام»، «صندلی داغ»، «هزار راه نرفته»، «جیوگی»، «گفتگوی ویژه خبری»، «برداشت از نگاه دو»، «ورزش از نگاه دو» و.... تمام این برنامه ها چند وجه اشتراک دارند. یک وجه آن به گفتگو محور بودن شان برمی گردد و نکته بعدی، ماندگاری و تاثیرگذاری آن هاست که لازمه به وجود آمدن این وجه، استمرار در پخش است تا مخاطب به دیدن آن برنامه خو بگیرد.
مدتی است در ادامه ساخت برنامه های گفتگو محور شبکه دو، برنامه «رخ به رخ» روانه آنتن این شبکه شده است. برنامه ای حدوداً یک ساعته با اجرای امیرعلی دانایی که مانند تمام برنامه های گفتگو محور قسمت به قسمت درحال پیش روی و قوام یافتن است. هنگامی که در نخستین خبرها، بیان شد که مجری «رخ به رخ» امیرعلی دانایی است، برخی ها با تردید به این ماجرا نگاه کردند و آنرا در ادامه جریان تبدیل بازیگر به مجری قلمداد کردند و معتقد بودند ترفندی است که سازندگان کوشیده اند با آوردن بازیگری چهره، مخاطب را جلب کنند.
این چالش آن هم وقتی در شبکه دو امثال محمدرضا شهیدی فرد، منوچهر نوذری، مرتضی حیدری، جهانگیر کوثری و… روی آنتن اش رفته اند، پیچیده تر بود اما با جلوتر رفتن برنامه، دانایی نشان داد که از پس این برنامه برآمده است. «رخ به رخ» در واقع یک برنامه ترکیبی است اما نه از آن دست برنامه های ترکیبی شناخته شده، در واقع این برنامه، یک میهمان را در فرم های متعدد مانند میز گریم، میز گفتگو، در مقابل آئینه، بدون مجری و کافی شاپ ترکیب می کند تا به قول معروف، یخ ش بشکند و آنچه در درون خود دارد بدون فشار و نگاه زرد بلکه کاملاً خودخواسته با مخاطب در بین بگذارد.
این شکستن فضا جز با حضور کسی مانند دانایی میسر نمی شد. در واقع دانایی با دانایی از این که قرار نیست یک مجری پیروز در میدان نبرد تاک شو باشد، لحنی صمیمی و خودمانی به خود می گیرد و میهمان را آنقدر گرم و گیرا تحویل می گیرد که او، حس آرامش داشته باشد. در «رخ به رخ» قرار نیست دانایی، مچ کسی را بگیرد یا گفت و گویی داغ و چالشی شکل بگیرد. حتی اگر آن سوی میز، مسعود فراستی یا جواد خیابانی باشد.
انجام یک گفت و گوی محترمانه در روزگاری که همه دنبال چالش و اعتراف کشی و گرفتن واکنش سریع از مصاحبه شونده اند، فرصت مغتنمی است. در واقع در انبوه فضای زرد این روزها، رخ به رخ آنچه به رخ می کشد، گفت و گویی محترمانه ولی موشکافانه است. بدون شک این گفت و گو، تنها متکی به مجری نیست و اساسا اتاق فکری کارکشته، ضمن جمع آوری اطلاعات و عقبه مهمان، تحلیل دقیقی از شخصیت او می کند و برپایه آن تحلیل، با نگاهی ژورنالیستی سئوالات را مطرح می کند و جوری می چیند که میهمان به مرور همراه شود و در گام اول با نخستین سوال، گارد خویش را نبندد. اتفاقی که بارها چه در برنامه زنده و چه ضبطی افتاده است و میهمان به واسطه نخستین سوال مجری که گاهی برخورنده هم بوده است، دیگر جواب درستی نداده و حتی صحنه را ترک کرده است.
عوامل «رخ به رخ» می دانند که این ضرب المثلی قدیمی است که گفت و گو با یک مهمان، مانند هندوانه سربسته است اما نکاتی مانند اتاق فکر و تحلیل و چیدمان سئوالات سبب می شود تا گفت و گو از قالب یک هندوانه سربسته بیرون برود. رخ به رخ بار دیگر نکته ای را به همه برنامه سازان، مسؤلان رسانه ملی و مخاطبان و میهمانان نشان داد و آن هم این که میتوان با یک اتاق فکر منسجم و اجرایی آرام و محترمانه، یک ساعت گفت و گویی با فراز و فرود مناسب چید و فرم را به صورت کامل در خدمت محتوا قرار داد.
حالا باید صبر کرد و دید، «رخ به رخ» در برنامه های پیش رو با عنایت به اعتمادسازی مناسبی که بوجود آورده می تواند میهمانان متنوع تر و دیده نشده تری را جلوی امیرعلی دانایی قرار دهد.


منبع:

1401/01/22
16:22:12
0.0 / 5
476
تگهای خبر: آنتن , بازیگر , برنامه , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است