داور جشنواره پویانمایی :

در قضاوت عدالت را مدنظر قرار دادیم

در قضاوت عدالت را مدنظر قرار دادیم به گزارش هنر شهر فاطمه گودرزی عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی بیان کرد که در قضاوت عدالت را مد نظر قرار دادیم.



فاطمه گودرزی عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثار دریافتی این بخش و کیفیت آنها توضیح داد: معمولا در هر دوره از جشنواره پویانمایی شاهد یک تحول سلیقه یا پیشرفت تکنیکی هستیم و این دوره هم به همین صورت بود.
به گفته وی، تلاش هنرمندان برای بهتر شدن کیفیت آثار قابل ملاحظه و تعداد زیاد فیلم با تکنیک استاپ موشن به دبیرخانه رسیده بود که کیفیت اجرا در این آثار بسیار چشم گیر بود.
این فیلمساز حوزه انیمیشن افزود: همینطور به نظر می رسید که تعداد بیشتری از فیلمسازان ما، آثار مهم تولیدشده و آخرین تحولات تکنیکی در دنیا را دیده، مطالعه کرده و مورد موشکافی قرار داده اند.
گودرزی درباره همگام شدن رشد در زمینه فرم و محتوا هم توضیح داد: مدت ها بود که شاهد پیشرفت سال به سال تکنیک آثار بودیم اما در زمینه فیلمنامه ضعف دیده می شد ولی خوشبختانه سال جاری این طور دریافت کردم که در بخش تولید پیشرفت هایی در زمینه داستان گویی و ارتباط با مخاطب شکل گرفته که می تواند باعث اتفاقات خوبی در آینده این صنعت شود.
این طراح و گرافیست درباره نکات و خصوصیت های مهم ۹۶ اثر پذیرفته شده این دوره اظهار داشت: فیلمهای پذیرفته شده در بخش مسابقه ایران معمولا جزو آثاری هستند که از نظر فنی کمترین ایراد و ضعف را داشته اند و یا به نوآوری و قوت خاصی در یک زمینه رسیده اند. کارهای این دوره از جشنواره هم به همین منوال بود و میتوان این طور بیان کرد که عصاره بهترین های ساخته شده در ۲ سال گذشته کنار هم جمع شده اند.

عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران درباره روند داوری آثار و موارد مهم در قضاوت یک اثر توضیح داد: جلسات داوری بسیار منظم، فشرده و همراه با تعامل بود. در مورد قضاوت یک اثر هنری نظر من این است که کلمه «قضاوت» شاید مناسب نباشد. در واقع اثر هر هنرمند فارغ از این که توسط دیگران چگونه خوانده شود، حاوی جستجو و کنجکاوی های اوست و با این دید اغلب آثار حاوی نکات و جذابیت های منحصر به فرد خود خواهند بود.
گودرزی اضافه کرد: داوری در چنین فضایی اغلب یک نگاه کلی برای نشانه های مشترکی است که توسط گروه بزرگ تری از افراد قابل شناسایی باشد.
وی که ساخت فیلم «کشاورز و گاو» را در کارنامه خود دارد، درباره نوع داوری این بخش و چالش برانگیز بودن آن بیان نمود: این روند خیلی ماهیت دقیق و قابل اندازه گیری ندارد ازاین رو نمی دانم که دقیقاً موارد و رویکرد یکسانی در ذهن داوران نسبت به یک اثر لحاظ شده است یا خیر، اما چیزی که از آن اطمینان دارم این است که همه افراد این جلسات تا حد توان تلاش کردند تا این روند عادلانه جلو برود و تلاش و تلاش هیچ هنرمندی نادیده گرفته نشود. مواردی از اختلاف سلیقه هم طبعاً وجود داشت که نشانه امیدبخش تفاوت در نگاه هاست.
این طراح و گرافیست درباره اهمیت بخش سینمای ایران جشنواره پویانمایی تهران اظهار داشت: به نظر من اصلاً نیازی نیست که کسی درباره اهمیت این بخش توضیحی دهد. هرکس بخواهد از فضای انیمیشن ایران آگاه شود نباید دیدن این مجموعه را از دست بدهد.
گودرزی در انتها درباره شانس دیده شدن آثار منتخب و حضور موفق در سایر جشنواره ها هم توضیح داد: اغلب آثار منتخب یا کاندید شده، در بقیه جشنواره های داخلی هم پذیرفته می شوند مگر این که رویکرد جشنواره متفاوت و خاص باشد، اما در مورد جشنواره های کشورهای دیگر، معمولا آثاری که نشانه های قابل درک بیشتری دارند، می توانند با سایر فرهنگ ها هم ارتباط بهتری برقرار کنند؛ حتی اگر مبحث خیلی محلی و بومی یا حتی خیلی شخصی باشد.

1401/03/03
15:15:43
0.0 / 5
719
تگهای خبر: انیمیشن , جشن , جشنواره , دبیر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است