گفتگوی مشروح مهر با یك مستندساز-۱؛
آنچه می خواهید درباره عنکبوت مقدس بدانید
به گزارش هنر شهر سیدمهدی دزفولی کارگردان مستند بیان کرد که در سکانس ابتدایی فیلم، نمایی عمومی از شهر مشهد را می بینیم و در طول فیلم سعید حنایی بعنوان کاراکتر اصلی بارها به حرم امام رضا(ع) رجوع می کند.
سیدمهدی دزفولی کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن عرضه توضیحاتی درباره فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که نمایش آن در جشنواره فیلم کن بازتاب های بسیاری در فضای رسانه ای پیدا کرده است، اظهار داشت: بنده فیلم «عنکبوت مقدس» را هفته گذشته و در جریان رونمایی در جشنواره فیلم کن دیدم که در واقع نخستین و تنها نمایش رسمی فیلم تا به امروز هم به حساب می آید. این فیلم از نظر داستانی قوت چندانی ندارد چون که روایتی مطابق با مستند «و عنکبوت آمد» مازیار بهاری دارد که در سال ۱۳۸۰ ساخته شده بود. روایت فیلم به صورت کامل مبتنی بر روایت های همان مستند است و علاوه بر آن به صورت واضح از فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد هم الهام هایی گرفته است. اعتراض کارگردان این پروژه را هم هفته گذشته شاهد بودیم.
فیلمی فاقد جذابیت های سینمایی
وی اضافه کرد: فیلم از آنجاییکه در ایران ساخته نشده و مشخص است امکانات محدودی برای بازسازی فضای ایران در خارج از کشور در اختیار داشته است، از نظر ساختاری فیلمی قوی نیست و مانند سایر فیلمهای دیگر در رابطه با ایران که در خارج از کشور ساخته می شوند فیلمبرداری ضعیفی دارد و نتوانسته در فضاسازی موفق عمل کند. کوچه ها و خیابان ها و حتی تصویر عرضه شده از مردم بسیار ضعیف است و تنها با بازسازی لباس های پلیس و یا طراحی نوعی از برخورد و تماس سعی شده تا فضا مشابه ایران شود اما از آنجاییکه فیلم در اردن مقابل دوربین رفته است، در این حوزه توفیق چندانی نداشته است.
این مستندساز همینطور تاکید کرد: بازی بازیگران در فیلم هم از همین منظر بازی هایی خام و ضعیف است و همان گونه که در نظرسنجی منتقدان جشنواره کن هم شاهد بودیم، این فیلم در دسته فیلمهای ضعیف جشنواره سال جاری دسته بندی شده و نتوانسته است نظر کارشناسان و مخاطبان جشنواره ای را هم به سمت خود جلب نماید. در واقع میتوان گفت «عنکبوت مقدس» چارچوب و اسلوب درستی به لحاظ سینمایی ندارد که بخواهد برای مخاطب چه ایرانی و چه غیرایرانی جذاب باشد.
دزفولی درباره محتوای فیلم هم تاکید کرد: فیلم دارای محتوایی اگزجره و گل درشت است. فیلم محتوایی تند و تیز در جهت تخریب باورهای اسلامی و اعتقادات عمومی مردم ایران دارد. در سکانس ابتدایی فیلم که نمایی از آن در تیزر فیلم این روزها جنجال هایی هم به راه انداخته است، نمایی عمومی از شهر مشهد را می بینیم و در طول فیلم سعید حنایی بعنوان کاراکتر اصلی بارها به حرم امام رضا (ع) رجوع می کند و تصویری به شدت متشرع و مقید از وی در فیلم عرضه شده است که باور دارد اگر مشغول قتل زنان خیابانی در مشهد است، این باور برگرفته از همین اعتقادات و توسلاتش به حضرت رضا (ع) است. گویی ما شاهد فرد متشرعی هستیم که مشغول یک جهاد مقدس، در چارچوب آدم کشی است. فیلم در واقع تلاش دارد یک «تروریست مقدس» را به تصویر بکشد. فیلم از همین بهانه برای تخریب باورها و عقاید مذهبی مردم بهره برده است.
این مستندساز با اشاره مجدد به دو فیلم مستند و داستانی ساخته شده در ایران بر اساس پرونده سعید حنایی اظهار داشت: در مستند «و عنکبوت آمد» هم مازیار بهاری حدود ۲۰ سال پیش کوشش کرد تا از همین زاویه به پرونده سعید حنایی ورود کند. مازیار بهاری خودش می گوید قصد سفری به افغانستان حین سقوط طالبان در آن مقطع را داشته که سفری هم به مشهد می کند آنجا در جریان سوژه سعید حنایی قرار می گیرد و فرصت گفتگو با او و خانواده اش را به دست می آورد. او می گوید در یک روز همه گفتگوها را می گیرد و بعدها به فیلمهای دادگاه سعید حنایی هم دسترسی پیدا می کند و سراغ خانواده اش می رود. او خود می گوید این مستند را ساختم تا بگویم طالبان در ایران هم وجود دارد، نیازی به رفتن به افغانستان نداشتم و بنابراین روی این موضوع کار کردم. خانم پژوهشگر و جامعه شناسی هم که محور اصلی مستند آقای بهاری است، بعدها به رادیو فردا پیوست و صحبت های بسیاری بعدها درباره آن مستند داشت. آن مستند هم بعنوان نخستین فیلم درباره این موضوع با هدف تخریب عقاید مذهبی ساخته شده بود و بنابراین هم پخش رسمی در ایران نداشت. در حالیکه بر مبنای مستندات حقیقت پرونده اساساً این گونه نبوده، شخصیت سعید حنایی اساساً کاراکتری مذهبی نداشته و در یکی از مستندات آمده است که حتی او به قربانیان تجاوز هم می کرده است.
دزفولی ضمن اشاره به فیلم «عنکبوت» اظهار داشت: فیلمی که با بازی محسن تنابنده و ساره بیات درباره این پرونده در سینمای ایران ساخته شد، به نسبت به حقیقت مبحث نزدیک تر بود و بنابراین هم بدون مشکل ساخته شد و هم توانست برای اکران عمومی پروانه نمایش دریافت کند. «عنکبوت مقدس» اما به صورت واضح با بهانه تخریب باورهای مذهبی مردم ایران ساخته شده است.
دروغ های «عنکبوت مقدس» ضد ایران و مردم مشهد
وی درباره نقش زهرا امیرابراهیمی در این فیلم هم توضیح داد: این بازیگر نقش خبرنگاری را ایفا می کند که به صورت کامل خیالی است و در پرونده واقعی سعید حنایی چنین خبرنگاری حضور نداشته است. این فرد تلاش دارد این گونه حقیقت را نشان دهد که سعید حنایی با توسل به حضرت رضا (ع) و به واسطه باورهای دینی خود دست به این جنایت ها می زده است. او تلاش دارد بگوید اسلام، توجیه گر این جنس کشتن زن های خیابانی است. دروغ بزرگی که در این مساله وجود دارد همین است که بالاخره سعید حنایی در زمان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بازداشت و محاکمه شد. پرونده او به صورت کامل منتشر گردید و مسئول رسیدگی به پرونده اش هم همین قاضی منصوری معروفی بود که چند سال پیش پرونده خودش هم جنجالی شد. در فیلم «عنکبوت مقدس» نقش این قاضی را نیما اکبرپور از مجریان بی بی سی فارسی ایفا می کند و سعی شده است تا از آن آدم هم بعنوان قاضی پرونده، چهره فردی هم راستا با انگیزه های سعید حنایی تصویر شود که این یک دروغ مسلم است.
دزفولی ضمن اشاره به اعدام سعید حنایی در سال ۸۰ تاکید کرد: سعید حنایی همان زمان خیلی اصرار داشت که افراد زیادی در جامعه با من هم دل و همراستا هستند اما حقیقت چیز دیگری بود. فیلم «عنکبوت مقدس» اما با همین نگاه تلاش دارد مردم مشهد را هم تخریب و همراستا با سعید حنایی تصویر کند. گویی شهر مشهد لانه عنکبوتی است که محوریت آن هم نعوذبالله حرم مطهر رضوی است. این در حالیست که در همان زمان خیلی از مردم مشهد با این پرونده همراهی نکردند و در نهایت هم وقتی به جرم سعید حنایی رسیدگی و پرونده آن بسته شد، دیگر شاهد ادامه این دست جنایت ها در شهر مشهد نبودیم. اشاره به همدلی جامعه ایران با این قاتل، یکی دیگر از دروغ های بارز فیلم «عنکبوت مقدس» است.
این گفتگو ادامه دارد…
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
منبع: honareshahr.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب