گزارش هنر شهر از نشست تفاهم نامه وزارت ارشاد با آموزش و پرورش

انتقاد از رویه هنرستان ها

انتقاد از رویه هنرستان ها به گزارش هنر شهر، نشست تفاهمنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش برای لحظاتی به انتقاد نمایندگان ارشاد از رویه اغلب هنرستان های کشور در آموزش هنرجویان گذشت؛ با تکیه بر این که «در هنرستان ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تأثیر قرار دهد.»


به گزارش خبرنگار ایسنا، آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش وپرورش با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش و محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با رونمایی از نشان ملی آموزش هنر امروز شنبه ـ ۱۳ اسفند ماه ـ برگزار شد.
معاون هنری: در بازدیدهایی که از هنرستان ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می شود
محمود سالاری ـ معاون هنری ـ در ابتدای این برنامه خاطرنشان کرد: می خواهیم هنرجویان را هنرمند نماییم ولی آنها را از بافت دین و اخلاق خارج می نماییم و در بافت دیگری به آنها هنر آموزش می دهیم. هنرجویانی که تکنیک بلد هستند و در حوزه بافت هنری کاستی زیادی دارند. اگر می خواهید گفتمان را از بین ببرید، نشانه های آنرا از بین ببرید. نشانه ها در گفتمان نقش اساسی دارند. این نشانه ها چه تصویری، چه واژگانی و چه صوتی، همگی نشانه های گفتمانی هستند که متأسفانه در اکثر هنرستان ها رعایت نمی شود.
او افزود: ما باید نگران گفتمان و مفاهیمی باشیم که درحال از بین رفتن است. متاسفانه در بازدیدهایی که از هنرستان ها دارم، گفتمان انقلابی به ندرت دیده می شود. مثلا در هنرستان شهر دارالعباده یزد یک خط خوشنویسی دیده نمی گردد. شما نسلی را تربیت می کنید که درحال فاصله گرفتن از معنویات هستند.
معاون امور هنری خاطرنشان کرد: در بعضی از هنرستان ها گویی کسی به حجاب اعتقادی ندارد و کسی هم تلاش نمی کند مشکل را حل کند. در ژوژمان هایشان یک مرتبه یک کار مذهبی نیست. همه تلاش خویش را می کنند که یک موقع کسی نگوید با ما هستند اگر با شهدا نیستید با که هستید؟ ما از آرمان ها دفاع می نماییم نه از فرد.
سالاری اشاره کرد: خوب است گاه یک جانباز را به هنرستان ها ببرند تا برای این بچه ها حرف بزند. این بچه ها پاک هستند ما باید با آنها گفتگو نماییم. باور کنید من از مشکلات هم آگاه هستم، ولی اینها غصه است. خیلی وقت ها از خودم می پرسم ما بعدا چگونه می خواهیم جوابگو باشیم؟
او خطاب به مدیران هنرستان ها چنین بیان نمود: اگر هنرجویان را به استادیوم برای عکاسی می برید، یک مرتبه هم به مزار شهدا و یا آسایشگاه معلولان و جانبازان هم ببرید. اینها چون معنویت ندارند، صبر ندارند. اغلب اینها افسردگی دارند چون بحث ایمانی آنها تقویت نشده است. در کلیساهای خارجی هم که بروید عشق آنها را ساخته است. ولی ما چه هنرمندی تربیت می کنیم؟ این همه آدم تکراری هنر خواندند چه شد؟ یکسری آدم هم باید تربیت نماییم که لایه های معنوی جامعه را تقویت کند. استاد شجریان می گفت خواننده اگر دروغ بگوید صدایش خراب می شود، این را در کدام کلاس آواز به شما می گویند؟ هنرستان های ما بچه هایی را تربیت می کند که رتبه زیر ۱۰ دارد، ولی در رابطه با کوچکترین مسائل وجودی خودش ناتوان است. باید همه ابعاد بچه ها را تربیت نماییم.
معاون هنری وزیر ارشاد اشاره کرد که باید فکر نماییم بچه ها را برای کجا و چه چیزی تربیت می نماییم. باید روی اصطلاحات حساس باشیم، اگر اینها از بین بروند مفاهیم هم از بین می روند.
او افزود: دیده ام سرمشق به دانش آموز داده اند که کاملا پوچ گرا است. صادق هدایت را بین بچه ها رواج بدهیم چه از آنها بیرون می آید؟ هر چیزی یک سنی دارد. تهش سبب می شود خودکشی کنند همان اتفاقی که برای هدایت افتاد. اینها عقب ماندگی نیست بلکه توجه به این مسائل سبب می شود که بعدا به سرنوشت تلخی گرفتار نشوند.
محمود سالاری اظهار داشت: در اکثر هنرستان ها یک جمله دینی روی دیوارها نیست؛ گویی که به یک مدرسه در منطقه لائیک ترکیه رفته ای ولی مدیران آنها مدام می گویند که فلان امکانات را نداریم و ما را کارت بانکی می بینند. باید از آنها پرسید آخر امکانات بدهیم که شما چه کنید؟ تنها می گویند که شما کاری نداشته باش ما چه می نماییم ولی نمی شود که!


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در هنرستان ها علاوه بر تعلیم، باید معنویت هم ما را تحت تأثیر قرار دهد
بر طبق این گزارش ایسنا، در قسمت دیگری از این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی بیان نمود: ما با همکاری آموزش و پرورش، ۱۲ هنرستان دیگر ساختیم. باید حداقل در هر استان یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشیم. اقبال خیلی خوبی را نسبت به هنرستان ها شاهد بودیم و در سالهای اخیر متقاضیان برای حضور در این هنرستان ها بالا رفته است. این مراکز قدمت بالایی هم دارند؛ مثل هنرستان اصفهان که استاد فرشچیان در آنجا درس خوانده و با افتخار خویش را درس خوانده این هنرستان ها می داند. ما به هنر نگاهی متعالی و نگاهی برای رشد فضایل انسانی داریم.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: هنر بعنوان وسیله ای برای تعالی و کمال مورد توجه ماست. حتما بایستی هنرجویان ما در مجموعه این هنرستان ها در کنار قوت حرفه ای که به دست می آورند، بگونه ای تربیت شوند که با سرشت پاک خود بتوانند سرمشق باشند. وقتی به هنرستان ها می رویم بایستی علاوه بر تعلیم، معنویت هم ما را تحت تأثیر قرار دهد. منشور هنر در جمهوری اسلامی پیام امام (ره) است. ما باید هنرمندانی تربیت نماییم که پیام رسان آرمان های نهضت امام باشند. این نقطه مطلوب ما در تربیت هنرمند است.
وزیر ارشاد اظهار نمود: فرصت ما کودکان هستند؛ چونکه شاکله آنها هنوز شکل نگرفته است. آنها با فطرت پاکی که دارند، فرصت خوبی هستند که هنرستان ها روی آنها برنامه ریزی کنند. درست است که هنرستان ها مشکلاتی دارند ولی تزکیه و تعلیم مساله ای نیست که بتوان برای آن عذری مانند مسائل مالی آورد. امروز اینجا آمده ایم که نسبت به عزم جدی خود برای ارتقاء کمی و کیفی آموزش هنر اطمینان دهیم. تعلیم و تربیت عزیزان ما در هنرستان ها برای ما بسیار اهمیت دارد. امیدوارم که شاهد نسل فرهیخته ای از هنرمندان آینده باشیم.
وزیر آموزش و پرورش: در حوزه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم/ نیازهای ما متقابل است
همینطور یوسف نوری، وزیر آموزش وپرورش در این جلسه که با هدف امضای تفاهمنامه با وزارت ارشاد برگزار شد، بیان نمود: من دوران جوانی هنر درس می دادم؛ هم در هنرستان و هم تربیت معلم. بعدتر هم تاریخ هنر درس دادم. اعتقادم بر اینست که هر فردی باید یک هنر را بلد باشد، همان گونه که یک ورزش و مهارت را باید بلد باشد. یکی از ساحت های مهمی که مورد توجه است، ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی است که در کار شما چون نتیجه اقتصادی هم دارد، ساحت اقتصادی و تربیتی بر آن ناظر می شود، همینطور ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی هم دارد.
او افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند که هنر لایق ترین و رساترین ابزار انتقال پیام است و هنرمندان راحت با مردم ارتباط برقرار می کنند و کسی که بهتر بتواند این ارتباط را برقرار کنند بالانشین خواهد بود. نیازمند این هستیم که از ابتدا سکوی استعدادیابی بچه ها را در دوره قبل از دبستان داشته باشیم و سپس دست به دست هم بدهیم اینها را هدایت نماییم. ولی طی زمان یک مقدار از منابع خود دور شدیم. ما باید شاهنامه را به بچه ها یاد بدهیم به جهت اینکه تخیل آنها تقویت شود و نقاشی آنرا بکشند. جمهوری اسلامی ایران برای هنر اصیل و متعهدانه ارزش زیادی قائل است. البته در حوزه هنر نقایص و نیازهایی هم داریم. نیازهای ما متقابل است.
وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: هنرها باید تصویر زیبای عالم معنا باشند، وقتی هنری وارداتی شد مانا نخواهد بود. هنرستان ها در وهله اول بهترین راه های برآورده کردن نیاز خود فرد و در وهله دوم اشتغال پایدار هستند. ۹۸ درصد این بچه ها وارد بازار کار می شوند. امیدوارم بتوانیم به سواد فرهنگی و هنری دست پیدا نماییم.
در پایان، ضمن رونمایی از تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، از چند تن از اهالی آموزش هنر در هنرستان ها تقدیر شد؛ محمدعلی لقا، جلال متولی، فاطمه رئوفی منش و محمدرضا طاهری در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.
همینطور از پنج عنوان کتاب جدید در حوزه آموزش هنری و نشان ملی آموزش هنر رونمایی گردید.




منبع:

1401/12/14
11:33:13
0.0 / 5
221
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تصویر , زیبایی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است