غفلت از نوجوانان قهرمان دفاع مقدس با بیضایی نامهربانی کردیم
هنر شهر: محمدرضا شریفی نیا و رسول صدرعاملی در سومین نشست قرار هفت درباره ی غفلت سینمای ایران از نوجوانان قهرمان در دوران دفاع مقدس سخن گفتند.
به گزارش هنر شهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، سومین رویداد «قرار هفت» با مبحث کنش گری نوجوان و سینمای دفاع مقدس با حضور رسول صدرعاملی و محمدرضا شریفی نیا، قبل از ظهر امروز سه شنبه ۸ مهر در بنیاد سینمایی فارابی برگزار گردید. در آغاز این نشست نسخه بازسازی شده فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی اکران شد. این سومین نشست از سلسله نشست های «قرار هفت» است که به همت جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون و اندیشکده امید برگزار می گردد. در آغاز این نشست صدرعاملی در رابطه با رفتار مناسب فیلمسازان در عرصه ساخت آثار سینمایی برای تقویت کنشگری نوجوانان توضیح داد: عرصه دفاع مقدس دوره حاکمیت نوجوان ها بود. شاید در آمار ۳۶ هزار دانش آموز در بین شهدای جنگ باشند، ولی بخش بزرگی از بار زندگی در جامعه و میدان جنگ روی دوش نوجوانان بود. بچه هایی که یا پدرشان در جنگ بود یا برادران بزرگتر و آنها باید خانواده را مدیریت می کردند. آنها نسلی بودند که می توانستند عظیم ترین سرمایه جامعه باشند، اما درگیر هشت سال دفاع مقدس شدند.
دوران فراموش شده نوجوانی
ایشان سپس تصریح کرد: فیلم در رابطه با کودک و فیلم برای کودک ۲ دیدگاه متفاوت می باشد. مخاطب فیلم در رابطه با کودک خانواده ها و والدین هستند و مخاطب فیلم برای کودک، خود کودکان. سینمای کودک خوب و جذابی در این سال ها داشته ایم، ولی برای سینمای نوجوان کم کاری شده است. سینمای کودک باید رویاپردازی کند، قهرمان داشته و خیال پردازانه باشد تا کودک خودش را جای قهرمان بگذارد. همانطور که جهان کودک تصور، تخیل و قصه پردازی است. ما باید با کمک کتاب و سینما ذهن کودک را تقویت نماییم. صدرعاملی در توضیح سینمای نوجوان هم خاطرنشان کرد: سینمای نوجوان می شود سینمای مسئولیت پذیر، جایی که قهرمان در برخورد با جهان اطرافش قصه های متفاوت و جذابی دارد. مثلا فیلم «باشو غریبه کوچک» ۴۰ سال پیش تولید شده و بهرام بیضایی در این اثر یک حرف ساده می زند. ۲ فرهنگ و زبان شمال و جنوب را در مقابل هم قرار می دهد و پس از ایران حرف می زند. چهل سال پیش بهرام بیضایی نسخه ای می نویسد که می گوید به «با هم بودن» و «یکدست بودن» فکر کنید و ما امروز به این حرف رسیده ایم. داریوش مهرجویی ۴۰ سال پیش گفت نمی شود وقتی در یک خانه هستید هرکس برای خودش کار کند، کسی به او گوش نکرد. به این فیلم ها و حرف های آن توجه نشد چون سینما درک نشد. محمدرضا شریفی نیا هم در این جلسه ضمن تقدیر از کیفیت خوب نسخه جدید فیلم «باشو غریبه کوچک» اظهار داشت: بیضایی آدمی است که ما با او نامهربانی کردیم. کسی که بخش اعظمی از ادبیات اجتماعی و مذهبی این مملکت روی دوش او بود. او ۲ کار ویژه داشت، یکی «روز واقعه» و دیگری «مجلس ضربت زدن» که در «روز واقعه» به زیبایی در رابطه با امام حسین (ع) صحبت کرد و شرایط اجتماعی آن دوران را تصویر کرد. وی ادامه داد: ما با وجود تعداد زیاد شهدا و اسرای نوجوان کاری برایآنها نکرده ایم. فیلمساز خوب می تواند فیلمش را بسازد، اما در دوره هایی اشخاصی بوده اند که مثلا نخواسته اند نشان دهند جنگ چه تاثیری در خانواده داشته و این سانسور است. همان کاری که با «باشو غریبه کوچک» کردند؛ این فیلم سه سال اجازه اکران نداشت. در آن زمان شما اگر می خواستید فیلمی بسازید که تبعات جنگ در خانواده را نشان دهد با مهر ضد جنگ توقیف می شد در حالیکه اگر این ذهنیت وجود نداشت، شاید ما امروز فیلمهای بسیاری در رابطه با نوجوان ها و جوان هایی که آن روزها را درک کردند، داشتیم. ۴۵ درصد اسرای ایرانی در زمان جنگ دانش آموزان بودند، چرا ما به جز چند مورد سالیان اخیر هیچ فیلمی راجع به آنها نداریم؟ صدرعاملی در ادامه با اشاره به «باشو غریبه کوچک» اظهار داشت: این فیلم تنهایی و جداافتادگی یک نوجوان را از خانه و کاشانه و جامعه خودش که سبب می شود او به سرزمینی ناشناخته در قسمت دوری از ایران پناه ببرد، به نمایش می گذارد. فیلمساز تنوع فرهنگ ها را نشان میدهد و به دنبال چالش است. اگر چهل سال پیش ما به ۲ روایت ساده و یک خطی که بیضایی در فیلم مطرح می کند، توجه می کردیم و فیلمش با آن شرایط اکران نمی شد، امروز وضعیت دیگری داشتیم. بهرام بیضایی در این فیلم به ما نشان میدهد که جنگ خوب نیست، اگر ملزم به جنگ هستیم مراقب اقوام مختلف باشیم و کاری نماییم همدلی کنند.
تبلیغ آثار در تلویزیون ممنوع است
این بازیگر سینمای ایران با اشاره به فیلم اخیر صدرعاملی بیان نمود: یکی از بهترین فیلم هایی که اخیراً دیدم «زیبا صدایم کن» است. کاش بتوانید تبلیغاتی داشته باشید که این فیلم دیده شود. متاسفانه تجهیزات تبلیغاتی ما بسیار سطح پایین است. تلویزیون به فکر این نیست که حتی فیلم و سریال های خود ما را تبلیغ کند، این در حالی ست که تا به مردم اطلاع ندهید فیلم را نمی بینند. وی در رابطه با «پیرپسر» هم اظهار داشت: فیلم «پیرپسر» موقعیت اجتماعی خوبی پیدا کرد، در جشنواره هم بخشی به آن اختصاص داده شد و بیشتر دیده شد. «زیبا صدایم کن» هم می توانست بیشتر دیده شود. چرا این فیلم باید ۱۵ میلیارد بفروشد؟ این فیلم باید در جامعه ما بالاتر از ۳۰۰ میلیارد تومان بفروشد؛ اثری که در تجلیل مقام پدر است. فیلم «پروین» هفت جایزه در جشنواره گرفت اما در زمان اکران هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد.
نیازمند اراده جمعی برای برگشت مخاطب هستیم
این کارگردان سینما با اشاره به اهمیت مخاطب هدف خاطرنشان کرد: یک زمانی وقتی «شهر موش ها» و «دزد عروسک ها» و فیلمهای ایرج طهماسب ساخته می شد، مخاطب داشت ولی ما این مخاطب را از دست دادیم و حالا به یک اراده جمعی برای بازگرداندن او نیاز داریم. ما نباید فیلمی بسازیم که اول تا آخر کلاس اخلاق باشد. یک فیلم باید قصه جذابی داشته باشد، حرفی بزند و حالا اگر نکته ای هم داشت که چه بهتر. صدرعاملی در رابطه با ساخت کارهای سفارشی اظهار داشت: همه جای دنیا کارهای سفارشی تولید می شود. فیلم هایی که پرهزینه تر و بار فرهنگی بیشتری دارد توسط مراکز دولتی و شهرداری سرمایه گذاری می شود. ولی برای بخش خصوصی باید فضا را باز کرد چون بخش خصوصی نمی تواند با سانسور و ممیزی شدید فیلم بسازد. البته منظورم این نیست که سفارش دهید فیلم مستهجن ساخته شود. از دید من سینما از ابتدا مدیر بردار نیست. سینما یعنی بخش خصوصی، استودیوهای فیلمسازی و ارتباط آنها با مردم. این افراد نیاز جامعه را می سازند و بر طبق آن فیلم می سازند. با این حال دولت باید برود برای فیلمی که دوست دارد بسازد هزینه کند. شریفی نیا سپس در رابطه با تفاوت مدیوم ها خاطرنشان کرد: تفاوتی بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی وجود دارد. تلویزیون موظف است چیزی پخش کند که بدون مشکل باشد و بسیاری از مسایل را رعایت کند. چون همه اقوام در سرتاسر کشور پای این برنامه نشسته اند. به نظرم ایجاد پلت فرم ها بهترین کار بود تا فیلم ها و سریال هایی ساخته شود که فضا درآنها بازتر است و امروز تماشاگر پول می دهد که این سریال ها را ببیند. در حالیکه تلویزیون کاری کرد که مردم اگر سریال هایش را رایگان نمی دیدند حالا پول می دهند سریال های شبکه نمایش خانگی می بینند.
نیازمند سینمای مستقل برای نوجوانان هستیم
بازیگر «اخراجی ها» در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت: به نظرم سینما باید فضای بازتری حتی از پلت فرم ها داشته باشد. تلویزیون را ۵۰ میلیون نفر می بینند، در پلت فرم ۳ میلیون نفر و در سینما ۱ میلیون نفر مخاطب وجود دارد. پس باید اینجا معضلات جامعه آزادتر مطرح شود. مثل کاری که صدرعاملی در فیلم آخرش انجام داده است. من اطمینان دارم فیلم اگر در پلت فرم ها قرار بگیرد، اساسا بیشتر دیده می شود. کارگردان «زیبا صدایم کن» در ادامه در رابطه با یکی دیگر از فیلمهای نوجوان سالیان اخیر بیان نمود: «باغ کیانوش» یکی از کارهای خوب و قابل توجه سالیان اخیر بود که بخش عمده ای از تاثیرگذاری اش را از اقتباس گرفت. نهادی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید سالی ۱۰ اثر اینچنینی بسازد تا جریان ساز شود. صدرعاملی خاطرنشان کرد: ما تا وقتی که جشنواره مستقل نوجوان نداشته باشیم، سینمای نوجوان هم نداریم. باید جشنواره تخصصی نوجوان داشته باشیم تا دیده شود. صدرعاملی در انتها بیان نمود: سینما مقوله دشواری است، صد فیلم باید ساخته شود تا ۵ اثر اثرگذار باقی بماند. همه ما وقتی فیلم می سازیم تصور می نماییم بهترین فیلم جهان را می سازیم ولی در نهایت خروجی چیز دیگری است. سینما قواعد ثابتی ندارد که بگویی اگر آنها را رعایت نماییم حتما بهترین فیلم ها را می سازیم. دو فیلمساز و دو نویسنده مثل هم فکر نمی کنند، هرکسی از دید خود حرف می زند. به تعداد آدم ها می توان سینمای دوست داشتنی و جذاب ساخت به شرطی که آدم ها قسمتی از ذهنشان که مثل هیچکس نیست را پرورش دهند. در این نشست نماینده موسسه «کدومو» هم در توضیحاتی در رابطه با این نهاد بیان نمود: کار اصلی کدومو کمک به خانواده در عرصه آشنایی با رسانه هاست و به والدین کمک می نماید تا تشخیص دهند خوراک فرهنگی و رسانه ای فرزندشان چه می تواند باشد؟ وی با اشاره به جایگاه نوجوانان در سینمای دفاع مقدس دهه ۹۰ اظهار داشت: فیلم «بزرگمرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی که نوجوان در آن نقشی نمادین دارد، فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری که بر طبق حقیقت است، فیلم «کارو»، «میرو»، «باغ کیانوش» و «بچه مردم» دیگر آثار حاضر در این لیست هستند که به جز آخری مابقی به اکران درآمدند. در فیلم «بچه مردم» نوجوان ها در شرایط عدم حضور والدین در زندگیشان، همگی تصمیم می گیرند به هدف مشترک شان که دفاع از خاک ایران است ورود کنند.
به طور خلاصه این سومین نشست از سلسله نشست های قرار هفت است که به همت جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، مرکز آموزش های هنری و سینمایی دارالفنون و اندیشکده امید برگزار می شود. تلویزیون را ۵۰ میلیون نفر می بینند، در پلتفرم ۳ میلیون نفر و در سینما ۱ میلیون نفر مخاطب وجود دارد. در این جلسه نماینده موسسه کدومو هم در توضیحاتی در ارتباط با این نهاد بیان نمود: کار اصلی کدومو کمک به خانواده در زمینه آشنایی با رسانه هاست و به والدین کمک می نماید تا تشخیص دهند خوراک فرهنگی و رسانه ای فرزندشان چه می تواند باشد؟
منبع: honareshahr.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب