كارگردان فیلم با هنر شهر مطرح كرد؛
تبلیغ فسیل به نفع تلویزیون است!
به گزارش هنر شهر، کریم امینی کارگردان فسیل ضمن اشاره به تلاش خود برای ساخت کمدی هایی متفاوت از کمدی های موردعلاقه حسین فرح بخش، اظهار امیدواری کرد دیگر فیلمش با نام شهر هرت هم موردتوجه مردم قرار بگیرد.
کریم امینی کارگردان فیلم سینمایی «فسیل» که در نوروز ۱۴۰۲ روانه پرده سینماها شده و فروش آن در کمتر از یک ماه از مرز ۵۰ میلیارد تومان عبور کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با این فیلم توضیح داد: در شرایطی که شاهد وضعیت نامناسب اقتصادی مردم هستیم، به نظرم مردم لطف داشته اند و به تماشای فیلم ما نشسته اند و فروش قابل توجهی در گیشه داشته است. مدت ها بود که فیلمی نتوانسته بود در این بازه زمانی کوتاه به چنین فروشی برسد و برای من و مشخصاً تهیه کننده فیلم، ثبت این فروش جای شادمانی دارد.
وی اضافه کرد: ابراهیم عامریان بعنوان یک تهیه کننده خصوصی از بودجه شخصی اش برای تولید این فیلم سرمایه گزاری نموده بود و طبیعتاً با فروش فیلم می تواند روی فیلمهای بعدی خود سرمایه گذاری کند و این گونه بازار تولید فیلم در سینمای ایران رونق می گیرد. از این منظر فروش یک فیلم تنها به نفع تهیه کننده و کارگردانش مبارک نیست و برای همه سینما می تواند مفید باشد. هر کسی بتواند چراغ سینما را روشن نگه دارد، کار قشنگی انجام داده است.
امینی در رابطه با رقابت برای پیشی گرفتن از فیلمهای اخیر مسعود اطیابی در گیشه و شکستن رکورد فیلمهای اخیر او هم اظهار داشت: مسعود اطیابی استاد بنده است و اتفاقاً بسیار هم دوستش دارم. رفاقت بسیار زیادی هم با هم داریم و من به شخصه چیزهای زیادی از او یاد گرفته ام. در طول سال ها دستیاری ام در سینما از این کارگردانان باسابقه کار یاد گرفته ام که یکی از آنها همین مسعود اطیابی است. او جزو نخستین افرادی هم بود که بابت فروش «فسیل» با من تماس گرفت و تبریک گفت. زودتر از خیلی های دیگر هم فیلم را دیده بود و بابت آن به من تبریک اظهار داشت که واقعاً برایم افتخار است.
خیلی از منتقدان هم از دوستان من هستند و دوست دارند فیلمهای خوب را هم ببینند. سینما صنعت سرگرمی است و اگر فیلمسازی می خواهد فیلمی بسازد که مخاطب را سرگرم کند، همزمان می تواند بگونه ای عمل کند که منتقدان و مخاطبان خاص هم حاصل کارش را دوست داشته باشند
وی افزود: بالاخره گاهی فیلمی ایجاد می شود که به دل مخاطب می نشیند و از آن استقبال می کند. از این منظر میتوان گفت رقابتی هم در گیشه میان فیلمها وجود دارد که من آنرا رقابت قشنگی می دانم. همه ما داریم تلاش می نماییم تا چراغ سینما را روشن نگه داریم و شاید ۶ ماه دیگر یا سال دیگر، فیلمساز دیگری بتواند صدرنشین گیشه باشد.
«فسیل» را با این نگاه ساختم که خانواده ها بتوانند به تماشای آن بنشینند
کارگردان «فسیل» در رابطه با استفاده از شوخی های درست و عدم به کارگیری الفاظ نامناسب با هدف خنده گرفتن از مخاطب در این فیلم هم اظهار داشت: ادبیات و لحن هر فردی متناسب با نگاهش نسبت به جامعه تعیین می شود و این فیلمساز است که تصمیم می گیرد چه جنس شوخی هایی در کمدی اش داشته باشد. من «فسیل» را با این نگاه ساختم که هر قشری از جامعه با هر سنی به همراه خانواده بتواند به تماشای آن بنشیند.
وی تاکید کرد: هر چند من فیلم را برای منتقدان نساخته ام اما طبیعتاً یک منتقد هم دوست دارد فیلم خوب و سرگرم کننده در سالن ببیند. این گونه نیست که منتقدان مدام بخواهند نقد منفی بر روی فیلمها بنویسند. بسیاری از منتقدان هم از دوستان من هستند و دوست دارند فیلمهای خوب را هم ببینند. سینما صنعت سرگرمی است و اگر فیلمسازی می خواهد فیلمی بسازد که مخاطب را سرگرم کند، همزمان می تواند بگونه ای عمل کند که منتقدان و مخاطبان خاص هم حاصل کارش را دوست داشته باشند. برای ساخت «فسیل» هدفم این بود که یک فیلم سرگرم کننده و در عین حال قابل دفاع بسازم.
لطمه ای که بهرام رادان به «گربه سیاه» زد
این کارگردان سینما در پاسخ به این که چه شد پس از فیلم جدی «گربه سیاه» تصمیم به ساخت یک فیلم کمدی گرفت، اظهار داشت: زمانی که می خواستم فیلم اولم را بسازم، به دنبال یک فیلم جدی بودم اما سرمایه گذار برای آن پیدا نشد و مجبور شدم برای نخستین فیلمم سراغ کمدی بروم. پس از آن فرصتی پیش آمد تا مجدد سراغ سینمای جدی و اجتماعی بروم اما آن اتفاقی که انتظارش را داشتم برای فیلم اجتماعی من رخ نداد. بهرام رادان در مقام تهیه کننده آن فیلم را به جشنواره فجر تحویل نداد و همین مساله سبب اجحاف در حق فیلم و عواملش شد. حضور فیلم «گربه سیاه» با سوژه به روزی که داشت در جشنواره فیلم فجر می توانست موفقیت آمیز باشد. نمایی از فیلم «گربه سیاه»
وی افزود: آن فیلم واقعاً یک فیلم تجاری نبود و حرف هایی برای گفتن داشت. داستان فیلم در رابطه با معضلات اجتماعی در رابطه با دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها بود. مسیر برخی فیلمها مشخص است و در همان مسیر مقرر است دیده شوند. بعنوان مثال فیلم «ملاقات خصوصی» فیلم بسیار خوبی است اما نقطه شروع دیده شدن ش همان جشنواره فیلم فجر بود. اگر در جشنواره فجر دیده نمی شد شاید امروز شاهد این اکران موفق هم نبودیم. بهرام رادان اما متأسفانه آن فیلم را به جشنواره عرضه نکرد. من با این نظر مخالف بودم اما اختلافی هم بین مان به وجود نیامد چونکه بالاخره تهیه کننده تصمیم گیر است. آقای رادان با این تصمیم هم به فیلم هم به خودش و هم به من لطمه زد. «گربه سیاه» بعدها که به پلت فرم ها آمد به خوبی دیده شد و مردم هم دوستش داشتند اما اتفاقی که من دوست داشتم به واسطه تلاش هایی که بعنوان فیلمساز کرده بودم برایش رخ دهد، رخ نداد.
امینی در رابطه با همکاری با ابراهیم عامریان در مقام تهیه کننده ای که فیلمهای پرفروشی را در سالهای اخیر تولید کرده است هم توضیح داد: تهیه کننده خوب تنها این نیست که فیلمی را بسازد و تمام شود. یکی از خصوصیت های جالب و قابل ستایش ابراهیم عامریان همین بود که از ابتدا چنان حساب شده عمل می کند که هر ایده خوبی را روی هوا می زد. این خصوصیت را در آقای عامریان دوست دارم که شاید سابقه اش از بسیاری از تهیه کنندگان این روزهای سینما کمتر باشد اما شناخت بسیار خوبی از گیشه و مخاطب دارد. او هم برای این فیلم و هم برای فیلمهای قبلی اش واقعاً حساب شده عمل کرده است.
وی اضافه کرد: وقتی یک تهیه کننده از بخش خصوصی همه شرایط را برای ساخت یک فیلم خوب مهیا می کند، طبیعتاً پشت صحنه خوبی شکل می گیرد و فیلم خوبی هم ایجاد می شود چونکه همه با آسایش و آرامش در آن کار می کنند.
دوست نداشتم دو کمدی ام پشت سر هم اکران شود
این کارگردان در رابطه با دیگر فیلم خود با عنوان «شهر هرت» به تهیه کنندگی حسین فرح بخش که آماده اکران در سینماهاست هم اظهار داشت: هر دو این فیلمها طی سه سال گذشته ساخته شده است و قسمت این گونه بود که ابتدا «فسیل» اکران شود. شاید اگر «فسیل» در شرایط دیگری اکران می شد ممکن بود من دو فیلم کمدی پشت سر هم نسازم. فیلم «شهر هرت» هم کاری است که شخصاً آنرا دوست دارم اما این که دو فیلم کمدی پشت سر هم از من اکران شود را دوست نداشتم. امیدوارم مردم این فیلم را هم ببینند و دوست داشته باشند، هر چند قرار نیست هر آنچه من می سازم، مانند «فسیل» باشد.
آقای فرح بخش به کمدی هایی از جنس «خالتور» علاقه دارد اما من تمایلی به آن جنس فیلم ندارم. «شهر هرت» هم از این جنس نیست و یک کمدی موقعیت است که قصه دارد و بازیگرانی هم که در آن حضور دارند از جنس کمدی های آقای فرح بخش نیستند
وی اضافه کرد: «فسیل» در یک شرایط خاصی تولید شد و مگر چقدر امکان دارد که یک فیلمساز بتواند در رابطه با دهه های ۵۰ و ۶۰ فیلم کمدی بسازد. فیلمساز باید مراقب باشد تا از یک طرف گرفتار وسواس و حساسیت بیش از حد نشود که تا سالیان سال هیچ فیلمی نسازد! از سوی دیگر هم نباید از این طرف بام بیفتد و به علت فروش فیلمش مدام فیلم بسازد. هر دو رویکرد اشتباه است. در سینمای جهان هم در کارنامه یک کارگردان همه فیلمها موفق نیست.
امینی اظهار داشت: «فسیل» جزو تجربه های درخشان در کارنامه من است و امیدوارم در ادامه و با همراهی تهیه کننده خوب و شرایط ایده آل کار، بتوانم کارهای بهتری را هم بسازم. «فسیل» تنها متعلق به من نیست، همه عوامل خوب در تولید آن سهیم بوده اند.
وی در رابطه با زمان اکران «شهر هرت» هم اظهار داشت: فکر می کنم تصمیم آقای فرح بخش بعنوان تهیه کننده فیلم، اکران آن در حالی خردادماه و ابتدای تعطیلات تابستانی باشد.
امینی در رابطه با همکاری اش با حسین فرح بخش و نسبت فیلم «شهر هرت» با کمدی های مرسوم این تهیه کننده اظهار داشت: من پیشتر فیلم «دشمن زن» را با آقای فرح بخش کار کرده ام و فکر می کنم با جنس دیگر کارهای او متفاوت بود. کسانی هم که آن فیلم را دیده اند می دانند که یک کمدی شریف و آبرومند بود. البته که آقای فرح بخش به کمدی هایی از جنس «خالتور» علاقه دارد اما من تمایلی به آن جنس فیلم ندارم. «شهر هرت» هم از این جنس نیست و یک کمدی موقعیت است که قصه دارد و بازیگرانی هم که در آن حضور دارند از جنس کمدی های آقای فرح بخش نیستند. از پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی تا بابک کریمی که اساساً هیچ نسبتی با آن جنس کمدی ندارند.
وی اضافه کرد: آن جنس کمدی بالاخره زمانی مخاطب داشت و مردم هم می دیدند اما من هیچ وقت قرار نیست از آن جنس فیلمها بسازم چون که اساساً سلیقه ام این نیست. نمایی از فیلم «فسیل»
مگر در آمریکا فیلم می سازیم که امکان تبلیغ در تلویزیون ایران را نداریم؟
کارگردان «فسیل» با انتقاد از عدم تبلیغ این فیلم در تلویزیون اظهار داشت: ای کاش همه چیز در کشور ما یکدست بود. برای من عجیب است چطور ما فیلمی را در سینمای ایران تولید و اکران می نماییم که در تلویزیون امکان تبلیغ ندارد! سال هاست که این سوال در ذهن من است. مگر ما در آمریکا فیلم می سازیم که امکان پخش تیزر آن از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران نیست؟ انگار تلویزیون یک جزیره و ایالت مستقل است که قوانین خاص خودش را دارد. بالاخره همه ما زیر یک چتر داریم زندگی می نماییم و مگر می شود هر کسی ساز خودش را بزند؟
وی اضافه کرد: عدم حمایت تلویزیون از فیلمهای درحال اکران در بلندمدت به ضرر خود تلویزیون خواهد بود. فیلمها که اکران شان را پشت سر می گذارند و تلویزیون هم نمی تواند حمایت ویژه ای بکند. تنها حرفم اینست که باید رفاقتی میان سینما و تلویزیون ما وجود داشته باشد. وگرنه فیلم «فسیل» بدون تبلیغ توانسته به خوبی فروش داشته باشد. تنها یک مرتبه در اخبار شبانه تلویزیون شنیدم که نام فیلم من را بردند و از همینجا بابت همان هم تشکر می کنم!
امینی اظهار داشت: باور کنید در شرایط فعلی تبلیغ فیلم من در تلویزیون آورده ای برای من یا تهیه کننده به همراه ندارد، بلکه بیشتر به نفع خود تلویزیون است. نمی دانم چرا اینقدر نگاه منفی نسبت به سینما دارند. بالاخره این فیلم مجوزهای لازم را گرفته و هم اکنون هم با استقبال مواجه می باشد. چرا نباید تیزر آن از تلویزیون پخش شود؟ چرا شرایط بگونه ای شده است که بسیاری از تهیه کنندگان سینما دیگر حتی به سمت تلویزیون هم نمی روند؟ این بیشتر به ضرر تلویزیون است.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب