یك كارشناس گردشگری پاسخ داد

آیا غذاهای محلی می تواند در جذب گردشگران اثرگذار باشد؟

آیا غذاهای محلی می تواند در جذب گردشگران اثرگذار باشد؟ به گزارش هنر شهر، خراسان رضوی یک کارشناس گردشگری اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم خوراک ها و نوشیدنی های خویش را به جهانیان معرفی نماییم باید در ابتدا غذاهای متعدد شهر و روستای خویش را به خوبی بشناسیم و از تاریخچه و مواد اولیه آن آگاه باشیم تا بتوانیم توریستهای خارجی را نسبت به غذاهای ایرانی آگاه نماییم.



محمد رحیمی خوش در گفتگو با ایسنا در مورد تأثیر غذاهای محلی در جذب گردشگران اظهار نمود: روند تکامل انسان با کشف آتش همراه بوده که به این وسیله بتواند به طبخ غذا برسد. در ۵۰ هزار سال پیش فرایند طبخ غذا بسیار پیچیده بوده و جامعه شناسان نظریه های متفاوتی در این حوزه عرضه می کردند، اما به صورت کلی کشف غذا و رسیدن به طبخ سبب شد که انسان به نوع جدیدی از گونه خود که ادامه نسل ما هستیم، تبدیل گردد.

وی با اشاره به اینکه به تدریج خوراک تحول شگرفی در تکامل بشر ایجاد کرد و انقلاب کشاورزی را به وجود آورد، اضافه کرد: انسان به جهت اینکه به کشاورزی برسد گونه های وحشی از گندم، جو و ذرت را کشت کرد که ما هم اکنون گونه های اصلاح شده آنها را پرورش و به صورت صنعتی کشت می نماییم. در آن دوران انسان مجبور شد به جهت اینکه بتواند غلات را کشت کند، یک جانشین شود و تا پیش از آن به صورت مرتب تغییر مکان می داد. ازاین رو انقلاب کشاورزی سبب شد تا انسان به تحول برسد و در جایی مستقر شود.

این استاد گردشگری و هتلداری ضمن اشاره به این که خوراک در حدود ۷ تا ۸ هزار سال پیش برای انسان ها مقدس شده بود و دلیل شکل گیری اولین تمدن های بزرگ شد، اظهار داشت: این مورد نخستین جرقه تنوع غذایی و نوشیدنی را در بین بشر به وجود آورد و مراتب طبقاتی در بین افراد به وجود آمد. زمانی که انسان تمدن را تشکیل داد، غذا تبدیل به تفریح و سرگرمی شد و امروز این تفریح و سرگرمی به اوج خود هم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین تفریحات خیلی از مردم در سرتاسر جهان رفتن به رستوران، کافی شاپ و مراکز پذیرایی است که انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها را سرو می کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اهدافی که صنعت توریسم در جاذبه های خود به کار می گیرد، رساندن توریست به درک و تجربه جدید با جاذبه هایی که در مقصد گردشگری وجود دارد، است.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: برپایه تعریف انجمن جهانی سفر و غذا، گردشگری غذا به معنای سفر و چشیدن غذاهایی است که معمولاً با هدف برقراری ارتباط با گردشگران آن جاذبه را بوجود می آورد. در واقع گردشگری غذا بعنوان گردشگری آشپزی در برخی از نقاط جهان هم شناسایی شده و هم این که توریستهای خارجی به دنبال دستورات طبخ غذا هستند تا آنها را بیاموزند.

رتبه اول تا سوم ایران در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی رتبه اول تا سوم را در میان کشورها داریم، اظهار نمود: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی، کشور ما جزو ۵ کشور نخست جهان در زمینه جاذبه های طبیعی است که وجود اقلیم و آب و هوای متفاوت ایران سبب می شود تا در حوزه غذا و نوشیدنی تنوع داشته باشد و جزو ۲۰ کشور اول جهان باشیم.

رحیمی خوش اظهار داشت: مهم ترین گنجینه های به جای مانده از نیاکان و اجداد ما دفینه ها و زیرخاکی هایی است که جزئی از صنایع دستی و میراث فرهنگی ما به شمار می روند، همینطور تنوع غذایی که از بین رفته و ما هیچ گونه اهمیتی به این مورد نمی دهیم. بطور قطع توجه به این مورد می تواند برای جهان بسیار اشتغال زا و شهرت آفرین باشد.

وی ضمن اشاره به این که باید تبلیغ و ترویج در بحث گردشگری خوراک در بازارهای هدف توسط جامعه میزبان صورت گیرد، بیان نمود: مردم یک شهر باید نسبت به غذاها و نوشیدنی هایی که در شهرشان طبخ می شود آگاه و توانایی بیان دستورالعمل و تاریخچه آن غذا و نوشیدنی را داشته باشند.

این استاد گردشگری و هتلداری تصریح کرد: در بازدید گردشگران از خوراک چندین فاکتور حائز اهمیت می باشد ابتدا عطر، رنگ، رایحه، بو و طعم، ارگانیک بودن مواد اولیه و در نهایت فضاسازی که غذا در آن طبخ می شود. امکان دارد گفته شود عطر، رایحه و بو یک معنا را می دهد اما طی تحقیقاتی که شخصا انجام دادم به این مورد دست پیدا کردم که هر کدام از این ها در هر مرحله از طبخ غذا دارای اهمیت و متفاوت از هم هستند. همینطور گردشگری غذا در کشورهای بزرگ مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا توسعه پیدا کرده که نشان دهنده رعایت عامل های طبخ غذا هم است.

تبلیغ غذای ایرانی سبب ایجاد ارتباطات فرهنگی با میهمانان خارجی می شود

وی با اشاره به اینکه تست و بررسی خوراک یکی از مسائل مهمی است که توسط گردشگری غذا رخ می دهد، اظهار داشت: متاسفانه ما در همه مراحلی که تابحال مطرح کردم با مشکلاتی مانند تعریف، ترویج، تبلیغ خوراک، عطر، رایحه، بو و طعم، مواد اولیه و فضاسازی در هنگام سرو و طبخ غذا مواجه هستیم. زمانی که گردشگران به کشور ما می آیند در اغلب رستوران ها طبخ غذا را نمی توانند مشاهده کنند و زمانی که دستورالعمل و مواد تشکیل دهنده غذا را از سرآشپز سوال می کنند، پاسخ درستی دریافت نمی کنند و این اقدام سبب می شود که غذای ما بین المللی نشود.





منبع:

1402/02/05
11:46:03
0.0 / 5
274
تگهای خبر: صنعت , فرهنگی , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است