دو دلیل برای ادامه جنگ تحمیلی بعد از فتح خرمشهر

دو دلیل برای ادامه جنگ تحمیلی بعد از فتح خرمشهر هنر شهر: نیروهای لشکرهای ارتش، سرباز وظیفه و کادر رسمی بودند و موظف بودند که بمانند ولی بسیجی ها داوطلب بودند و سه تا شش ماهی که به جبهه می آمدند، هدفشان شرکت در عملیات بود. اگر به آنها می گفتیم که یک سال در خط پدافندی بمانند، برایشان مقدور نبود، چون داوطلب بودند و انگیزه شان برای آفند خیلی بیش از پدافند بود.



به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، سرلشکر رحیم صفوی؛ فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قسمتی از جلد دوم کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «از شرق بصره تا مهران»، به برخی دلیلهای ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر اشاره کرده است:

«بعد از پیروزی بزرگ در خرمشهر، هدف نظامی ایران بازپس گیری تمامی سرزمین های اشغال شده و عقب راندن نیروهای ارتش عراق به پشت مرزهای بین المللی و رسیدن به نقطه صفر مرزی در مناطق غربی و جنوبی کشور بود، طوری که هیچ نیروی متجاوزی در خاک ایران نباشد.

هدف سیاسی هم رسیدن به مرزهای بین المللی و اطمینان از برقراری صلح و تهدید نشدن مجدد از جانب عراق بود. ما می خواستیم به صلح پایدار برسیم که دیگر مجبور نباشیم نیروهایمان را در مناطق جنوب و غرب کشور آماده نگهداریم، چون نیروهای ما بسیجی بودند و در خط پدافندی، دوام نمی آوردند.

نیروهای لشکرهای ارتش، سرباز وظیفه و کادر رسمی بودند و موظف بودند که بمانند ولی بسیجی ها داوطلب بودند و سه تا شش ماهی که به جبهه می آمدند، هدفشان شرکت در عملیات بود. اگر به آنها می گفتیم که یک سال در خط پدافندی بمانند، برایشان مقدور نبود، چون داوطلب بودند و انگیزه شان برای آفند خیلی بیش از پدافند بود.

دومین هدف سیاسی، تعقیب و تنبیه متجاوز بود. به جهت اینکه ملت ایران به حقوق خودش در قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر برسد. در سال ۱۹۷۵، صدام این قرارداد را امضا کرد، اما پیش از شروع جنگ، خودش در مجلس عراق آنرا ملغی کرد و بعد از فتح خرمشهر هم حاضر نبود به این قرارداد بین المللی تن بدهد. از نظر سیاسی و نظامی، ایران آن زمان در موقعیت برتر بود و ناتوانی ارتش عراق برایش آشکار شده بود. بدین سبب وقتی ما در موضع برتر بودیم، می بایست برای احقاق حقوقمان قدم برمی داشتیم.

یا باید برای بیرون راندن ارتش عراق از بقیه سرزمین هایمان مثل قصر شیرین، مهران و ارتفاعات حمرین، عملیات ها را ادامه می دادیم یا عراق باید می پذیرفت که به پشت مرزهای بین المللی بازگردد. چون عراقی ها نپذیرفتند، بدین سبب راهکاری جز ادامه عملیات و اعمال فشار بوسیله نظامی نبود. باید کاری می کردیم که آنها تسلیم اراده سیاسی ایران شوند.»

منبع:

اردستانی، حسین، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: از شرق بصره تا مهران: روایت یحیی (رحیم) صفوی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۴۰۲، صص ۳۰، ۳۱





منبع:

1403/03/20
10:22:30
0.0 / 5
163
تگهای خبر: شركت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است