تجربه زیسته کارلوس لتوف از استعمار کاریکاتور سلاحی در جنگ روایت هاست

تجربه زیسته کارلوس لتوف از استعمار کاریکاتور سلاحی در جنگ روایت هاست هنر شهر: به گزارش هنر شهر، کارلوس لتوف، هنرمند کاریکاتوریست برزیلی تصریح کرد که هنر تنها بازتاب حقیقت نیست، بلکه سلاحی برای مواجهه با تحریف و دروغ رسانه های جریان اصلی است.


خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ کارلوس لتوف هنرمند کاریکاتوریست و کارتونیست برزیلی که در برهه هایی چون حمله رژیم غاصب صهیونیستی به مردم بی گناه فلسطین و غزه به خلق آثار بسیاری پرداخته است، یکی از فعال ترین هنرمندان در موضوع مقاومت است. آثار او حاوی مفاهیم و مضامین ضداستکباری، ضدصهیونیسم، ضدجهانی سازی، ضدسرمایه داری و ضدظلم است و اکثراً به مبارزات و مقاومت مردم مظلوم غزه و همینطور سیاستهای پنهانی آمریکا و صهیونیست ها می پردازد. کارلوس لتوف متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۶۸، ریودوژانیرو (برزیل) و یک کاریکاتوریست سیاسی برجسته است که آثارش حول محور مواجهه با امپریالیسم غربی، سرمایه داری و مداخله نظامی آمریکا در کشورهای دیگر شکل گرفته اند. او که اصالتاً لبنانی است در دهه ۱۹۹۰ به شکل حرفه ای وارد این عرصه شد و از ابتدا آثارش را در مطبوعات چپ گرای برزیل منتشر نمود. لتوف در سال ۱۹۹۷ بعد از مشاهده مقاومت زاپاتیست ها در مکزیک، تصمیم گرفت هنر خودرا در خدمت «فعال گری هنری» قرار دهد و آثارش با مجوز کپی رایت آزاد منتشر و در سراسر دنیا توزیع شد. سبک تصویری او تیز و نمادین است و طراحی های وی ساده و بی پیرایه اما سرشار از بار نمادین هستند؛ همین خاصیت سبب شده آثارش در فضای رسانه ای جهانی بازنشر زیادی شود.
کارلوس لتوف در مسابقه بین المللی کارتون هولوکاست در سال ۲۰۰۶ در ایران شرکت و رتبه دوم را به شکل مشترک از آن خود کرد. این هنرمند سه بار توسط پلیس برزیل دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته است، اما او اعتقاد دارد این اتفاق برای یک کاریکاتوریست آزاداندیش طبیعی است. یکی از اقدامات رژیم صهیونیستی در طول سالهای متمادی، تهدید هنرمندانی است که مقابل جنایات نتانیاهو و این رژیم کودک کش خلق اثر کردند یا به مطالبی چون هولوکاست که خط قرمز آنهاست، پرداختند که از این میان میتوان به هنرمندانی چون کارلوس لتوف، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و واسکو گارگالو اشاره نمود.
لتوف که او نیز آثار بسیاری در رابطه با مقاومت دارد، در ساعات ابتدایی عملیات «وعده صادق»، کارتونی را خلق و منتشر نمود. وی در توضیح این کارتون نوشت: «اسرائیل سال هاست بدنبال حمله به ایران است. کوشش های بی شماری برای نشان دادن ایران به عنوان «تهدیدی برای صلح جهانی» و حتی ادعای این که ایران خواهان هولوکاست جدید است، داشته است. نتانیاهو، یک سگ هار بدون افسار است که به مفهوم واقعی کلمه دنیا را به یک درگیری بی سابقه می کشاند که موردپسند و تأیید کاخ سفید است.» لتوف به علت طرح هایش در رابطه با حمله به بیمارستان ها در غزه مورد توجه قرار گرفته است. در یکی از آثار اخیر او، تانک های اسرائیلی در حالیکه خردسالان بیمار را در انکوباتورها هدف قرار داده اند، نمایش داده شده اند. این نوع کارتون ها با حساسیت های رسانه ای و بشردوستانه همراه بوده اند. آثار لتوف در جشنواره های جهانی و رسانه های معتبر همچون Le Monde Diplomatique و Mad Magazine برزیل انتشار یافته اند و در مجلات منطقه ای عربی نیز بازتاب داشته اند. حتی یک اثر لتوف در مصر در جریان اعتراضات ۲۵ ژانویه در خیابان ها و سایت های انقلابی نشر یافت.
این هنرمند برزیلی که در بزنگاه هایی چون جنگ غزه و عملیات «طوفان الاقصی» نیز با خلق اثر، واکنش نشان داده است، چندین اثر با تأکید بر ضد استکباری آمریکا و حمله رژیم صهیونیستی به ایران ترسیم و منتشر نموده است. او که سال هاست با آثار تند و انتقادی اش مقابل امپریالیسم و صهیونیسم شناخته می شود، در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار مهر از نقش هنرمندان در مقابل جنگ های تحمیلی، استعمار فرهنگی و قدرت نرم سخن گفت. وی در این گفتگو تاکید کرد که هنر، تنها بازتاب حقیقت نیست، بلکه سلاحی برای مواجهه با تحریف و دروغ رسانه های جریان اصلی است.
لتوف در این گفتگو باور دارد هنر باید ابزار مقاومت، آگاهی بخشی و مبارزه با دروغ های ساخته شده توسط قدرت های جهانی باشد.
مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

* آقای لتوف به نظر شما هنرمندان در برابر جنگ های تحمیلی و وقایعی که از جانب قدرت های جهانی بر مظلومان آوار می شود، چه نقشی دارند؟ هنرمندان از چه زوایایی می توانند به این وقایع نگاه کرده و اثر خلق کنند؟


معتقدم مهم ترین مسئولیت برای یک هنرمند آگاه سیاسی، بازتولید تفکر غالب و تکرار آن چیزی نیست که رسانه های جریان اصلی به خورد مردم می دهند. وظیفه هنرمند اینست که پرده از حقیقت هایی بردارد که اهتمام می شود پنهان بماند. هنر باید افشاگر باشد، باید آن روی سکه را نشان دهد.

* لطفاً در رابطه با انگیزه ها و ایده های شخصی خودتان برای تصویر کردن استعمار آمریکا و رژیم صهیونیستی توضیح بدهید.


من به عنوان یک برزیلی و یک لاتین تبار که در سال ۱۹۶۸، همزمان با دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل متولد شدم، به خوبی از تأثیرات مخرب امپریالیسم آمریکا در کشورم و سراسر آمریکای لاتین آگاه هستم. آن نفوذ بدخیم بخشی از حقیقت زندگی ما بوده است. در مورد صهیونیسم هم تجربه مستقیم دارم. سال ۱۹۹۸ به کرانه باختری رفتم و با چشم خودم دیدم که اشغالگری چه بلایی بر سر مردم آورده است. همین تجربه هاست که به آثارم عمق و اصالت می دهد.

* فکر می کنید زبان تصویری کارتون چقدر برای پیامی که در ذهن دارید؛ مؤثر است؟


کارتون ها قدرت شگفت انگیزی دارند. آنها می توانند پیچیده ترین مفاهیم سیاسی و اجتماعی را در یک قاب ساده خلاصه کنند. یک تصویر می تواند کاری کند که هزاران کلمه نمی تواند. این آثار، تلفیقی از جهان بینی، باورها، تجربه سفرها و سه دهه فعالیت حرفه ای من است. به این علت است که من کارتون را یک سلاح واقعی برای آگاهی جمعی می دانم.

* بخش زیادی از جنگ امروز، جنگ نرم فرهنگی است. شما در این مورد چه تجربه ای دارید؟


درست است. نفوذ فرهنگی آمریکا در زندگی شخصی من هم پررنگ بود. من در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ با فیلم ها، کمیک ها، موسیقی و سریال های آمریکایی بزرگ شدم. قرار بود یک مدافع سرسخت سبک زندگی آمریکایی باشم! اما حقیقت مسیر دیگری را پیش پای من گذاشت. حضور در اتحادیه های کارگری و آشنایی با اندیشه های عدالت خواهانه سبب شد آن تبلیغات خنثی شود. امروز می دانم که باید همان سلاح فرهنگی را مقابل استعمارگران به کار برد.

* آیا امکان دارد شما و دیگر هنرمندان دردآشنا از ایران، یمن یا کشورهای دیگر کار مشترکی انجام دهید؟


قطعاً ما همه یک دشمن مشترک داریم. اگر هنرمندان جهان متحد شوند، صدایشان بلندتر خواهد شد. اعتقاد دارم که اتحاد هنرمندان می تواند وجدان جهانی را بیدار کند.

* چگونه می توان از این آثار برای آگاه سازی جهانی بهره گرفت؟


همان طور که گفتم، هنر قدرت دارد به زبانی جهانی صحبت کند. وقتی کارتون ها منتشر می شوند، مرز و زبان نمی شناسند. آنها مستقیماً با وجدان انسان ها سخن می گویند و همین، بیشترین تأثیر را دارد.
بطور خلاصه یکی از اقدامات رژیم صهیونیستی در طول سالیان متمادی، تهدید هنرمندانی است که مقابل جنایات نتانیاهو و این رژیم کودک کش خلق اثر کردند یا به مطالبی چون هولوکاست که خط قرمز آنهاست، پرداختند که از این میان میتوان به هنرمندانی چون کارلوس لتوف، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و واسکو گارگالو اشاره نمود. من به عنوان یک برزیلی و یک لاتین تبار که در سال ۱۹۶۸، همزمان با دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل متولد شدم، به خوبی از تأثیرات مخرب امپریالیسم آمریکا در کشورم و سراسر آمریکای لاتین آگاه هستم. سال ۱۹۹۸ به کرانه باختری رفتم و با چشم خودم دیدم که اشغالگری چه بلایی بر سر مردم آورده است.

منبع:

1404/06/19
10:38:12
0.0 / 5
15
تگهای خبر: تبلیغات , تصویر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
هنر شهر

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری - هنر شهر، نبض هنر خیابانی ، رنگ زندگی

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است