شهرام شب پره و صدف بیوتی گنگ تبلیغاتی فیلیمو

شهرام شب پره و صدف بیوتی گنگ تبلیغاتی فیلیمو هنر شهر: به گزارش هنر شهر، فیلیمو طی سه سال قبل عملکرد فراقانونی خویش را دنبال می کند و تبدیل به یک سازمان تصمیم گیر شده به صورتی که می تواند برنامه ای را بدون مجوز تولید و پخش کند.



سرویس فرهنگ و هنر مشرق

- در خردادماه سال ۱۴۰۲، خبرگزاری «برنا» گزارشی منتشر نمود که از زوایای مختلفی ارتباط دو پلت فرم «فیلیمو» و «تلویکا» را تجزیه وتحلیل کرد.
در این گزارش آمده است: مدتی است که نام سکوی «تلویکا» بارها توسط شبکه های ماهواره ای تکرار می شود. این سکو به ظاهر یک سامانه ی نمایش ویدیوی درخواستی (VOD) است که فیلم و سریال در اختیار کاربران خود قرار می دهد، اما آن چه تلویکا را متمایز می کند، محتوای آنست. مروری اجمالی بر محتوای این سکوی نمایش ویدیوی درخواستی نشان داده است که عمده ی آثار به نمایش درآمده در این پلت فرم، متعلق به فیلیمو است! حتی بررسی تبلیغات این سکوی نمایش خانگی در شبکه های ماهواره ای نشان داده است که تلویکا برای تقویت و معرفی خود، اغلب به پخش آثار فیلیمو اشاره می کند.
مرور تحلیل های موجود در فضای مجازی، دو فرضیه ی محتمل را مطرح می سازد: گروهی از مفسرین باور دارند تلویکا سکویی بی ربط به داخل است که آثار فیلیمو را بدون اجازه ی آنها و با عنایت به ضعف قانون کپی رایت در ایران، به شکل گسترده بازپخش می کند؛ اما گروهی دیگر، برمبنای برخی شواهد موجود، این احتمال را مطرح می کنند که تلویکا پوشه ی خارجی فیلیمو است که در هماهنگی با مدیران گروه تجاری صباایده (مالک نشان تجاری فیلیمو) به فعالیت خود در کشور امارات ادامه می دهد.
بر اساس گزارش برنا، تلویکا شرکتی ثبت شده در کشورهای امارات متحده عربی و اتریش است، مجموعه ای تحت مدیریت مهدی یزدی زاده که سیاستگذاری آن هماهنگ با مجموعه ی «صباایده» (فیلیمو و آپارات زیر مجموعه صبا ایده هستند) در تهران به انجام می رسد.
به علت عدم پیگیری قضایی نقض کپی رایت در عرصه پخش آثار خارجی در فیلیمو، امکان پخش آثار تولیدی در تلویکا را فراهم می آورد تا این موضوع دستمایه خوبی برای شاخصه ای هماهنگ در سیاست گذاریِ دو مجموعه مذکور باشد. فیلیمو تا حالا در طول سالهای قبل هیچگاه این رابطه را بطور رسمی تأیید یا رد نکرد، اما تبلیغات پُرحجم اینترنتی و ماهواره ای، نام سکوی تلویکا را پررنگ تر می کرد.
رابطه ای رسمی و شفاف میان تلویکا و «صباایده/فیلیمو» در طول سالیان اخیر فاش نشد. هیچ رسانه ای نمی توانست این مساله را اثبات کند و ممکن بود فیلیمو با عنایت به عدم شواهد کافی این ادعا را رد کند، اما با این وجود تلویکا مشارکت های تبلیغاتی بسیار غیرمتعارف را دنبال می کرد. یکی از این تبلیغات، پشتیبانی از کنسرتهای شهرام شب پره است.
ویدئویی از یکی از کنسرتهای شهرام شب پره در فضای مجازی منتشر گردید که او مشغول تعریف کردن خاطره ای از ابراهیم حامدی معروف به ابی است. در پشت صحنه این ویدئو تبلیغاتی از پلتفرم «تلویکا» وجود دارد که بعد از تبلیغ این پلتفرم قسمتهایی از ریلیتی شوء جوکر نمایش داده می شود.
کنسرت را سال قبل انجمن ایرانی ها «ترای سیتی ونکور» به بهانه چهارشنبه سوری برگزاری کرده اند. این جشن خاص چهارشنبه سوری با تأکید بر کنسرت شهرام شپ پره با اسپانسرهای مختلفی اجرا شد. تبلیغات این پلتفرم زمانی پخش می شود که کنسرت متوقف شده و خواننده مشغول گفت و گو با حاضران است و او سخنانی را بر زبان می آورد که قابلیت وایرال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را دارد.
کاملا مشخص است سفارش دهندگان تبلیغات «تلویکا» روی بخش های پربازدید کنسرت حساب ویژه ای باز کرده اند و این تبلیغات ظاهرا با ویدیویی مردمی در صفحات اینستاگرام دست به دست می شود.
فیلیمو در سریال تاسیان ترانه های شهرام شب پره را در قالب وضعیت نمایشی یک جشن تولد تبلیغ می کند و از طرف دیگر از کنسرت او بصورت غیرمستقیم حمایت می کند. در حالی که تمام درآمد مبنایی فیلیمو به تبع آن تلویکا از مخاطبان داخل ایران است.

اظهارات احسان عمرانی درمورد وابستگی تلویکا به صباایده


معادله چند مجهولی فیلیمو با شگردهایی از این دست پیچیده تر می شد. در گزارشی که خبرگزاری برنا در آن مقطع درباره ی ارتباط فیلیمو و تلویکا منتشر کرد، به این مساله اشاره شد که روابط عمومی فیلیمو از پاسخ به پرسشی درباره ی ارتباط تلویکا و فیلیمو امتناع کرده است. خلأ شواهد کافی برای ارتباط این دو پلتفرم همچنان ادامه داشت تا این که یکی از مدیران سابق فیلیمو و از سهامداران فعلی این پلتفرم از ارتباط این دو پلتفرم پرده برداشت.
احسان عمرانی از سهامداران فعلی و مدیران سابق فیلیمو که در سال ۱۴۰۱ از مجموعه مدیریت فیلیمو کنار گذاشته شد، به تازگی به شایعات درباره ی رابطه تلویکا و فیلیمو تمام کرد و بطور رسمی اعلام نمود که تلویکا متعلق به مجموعه فیلیمو است.
او درباره ی پیوند «تلویکا» و «فیلیمو» در مصاحبه با «آن مدیا» می گوید: به سبب مباحث مختلفی که درباره ی کسب و کارهای ایرانی وجود دارد، تصمیم گرفته شد برای فعالیت در عرصه بین الملل، فیلیمو با نام دیگری تولیدات اختصاصی اش را برای مخاطبان خارج از کشور در دسترس قرار دهد تا بتوانند بوسیله مستر کارت و ویزا کارت خرید اشتراک صورت گیرد و ایرانی ها خارج از کشور به محتواها دسترسی داشته باشند. بر طبق این رویکرد پلت فرمی به نام تلویکا افتتاح شد که با آی پی داخل کشور قابل دسترسی نیست.
عمرانی در ادامه اشاره می کند: من از یک موضوعی در این دو سال اخیر، درباره ی فعالیت بین الملی فیلیمو در قالب تلویکا به دلایلی دلگیر شدم. تغییر رویکرد آقای شکوری (محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو و آپارات) در مورد مواجه با این پلتفرم تبلیغاتی است. من همیشه اعتقاد داشته و دارم و وقتی شما در چهارچوب قانون در کشور مشغول فعالیت هستی و قوانین به تو اجازه رشد دادند، اجازه نداری بهره مالی ببری و به قوانین جاری کشور دهن کجی کنی. تصور بنده این است که اگر احساس می کنی قوانین محدود کننده است، نباید فعالیت کنی یا اگر فعالیت میکنید و بهره مالی بسیار زیاد می برید حتماً در چهارچوب و با احترام به آن قوانین پیش بروید. بنده حقیر، قدر وسع و تاثیرگذاریم در دوره مدیریتم (در فیلیمو) تلاش داشتم برای حفظ سلامت این کسب و کار و جامعه با احترام به قوانین تصمیم گیری کنم. هیچ تصمیمی در مجموعه فیلیمو و تلویکا بدون تصمیم آقای شکوری گرفته نمی شود من دیدم که افرادی مثل صدف بیوتی به عنوان سفیر برند برای تلویکا فعالیت می نمایند و این قضیه راستش را بخواهید اتفاق درستی نیست و ممطمئنم تأثیر منفی خودش را روی کسب و کار فیلیمو خواهد گذاشت.
تبلیغات تلویکا توسط صدف بیوتی
با شرح این مستندات، با اهمیت ترین پرسش این است اگر هر کدام از پلتفرم های رقیب فیلیمو از چنین تبلیغاتی خارج از چهارچوب رسمی بهره مند شوند، با تصمیات سختی مواجه نخواهند شد. این وضعیت با عنایت به این که فیلیمو در چند سال قبل برای خیلی از آثارش پروانه تولید و نمایش دریافت نکرده، زمینه گسترش عبور از قوانین را در آینده توسعه نخواهد داد!؟
نکته مهمتر این است که فیلیمو که طی سه سال قبل و بصورت مستمر عملکرد فراقانونی خودرا دنبال می کند و تبدیل به یک سازمان تصمیم گیر شده به صورتی که می تواند برنامه گنگ را بدون مجوز تولید و پخش کند که البته با ورود قاطع دستگاه قضایی مواجه و توقیف می شود؛ اما می توان پیش بینی نمود که این نقطه پایان مسیر فراقانونی فیلیمو نخواهد بود.
یکی از این تبلیغات، پشتیبانی از کنسرت های شهرام شب پره است.
ویدئویی از یکی از کنسرت های شهرام شب پره در فضای مجازی منتشر شد که او مشغول تعریف کردن خاطره ای از ابراهیم حامدی معروف به ابی است. تبلیغات این پلت فرم زمانی پخش می شود که کنسرت متوقف شده و خواننده مشغول گفت و گو با حاضران است و او سخنانی را بر زبان می آورد که قابلیت وایرال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را دارد.
کاملا مشخص است سفارش دهندگان تبلیغات تلویکا روی بخش های پربازدید کنسرت حساب ویژه ای باز کرده اند و این تبلیغات ظاهرا با ویدئویی مردمی در صفحات اینستاگرام دست به دست می شود.
فیلیمو در سریال تاسیان ترانه های شهرام شب پره را در چارچوب وضعیت نمایشی یک جشن تولد تبلیغ می کند و از سوی دیگر از کنسرت او به صورت غیرمستقیم حمایت می کند. خلأ شواهد کافی برای ارتباط این دو پلت فرم همچنان ادامه داشت تا اینکه یکی از مدیران سابق فیلیمو و از سهامداران فعلی این پلت فرم از ارتباط این دو پلت فرم پرده برداشت.
احسان عمرانی از سهامداران فعلی و مدیران سابق فیلیمو که در سال ۱۴۰۱ از مجموعه مدیریت فیلیمو کنار گذاشته شد، اخیرا به شایعات در رابطه با ی رابطه تلویکا و فیلیمو تمام کرد و به طور رسمی اظهار داشت که تلویکا متعلق به مجموعه فیلیمو است.
او در رابطه با ی پیوند تلویکا و فیلیمو در مصاحبه با آن مدیا می گوید: به جهت مباحث مختلفی که در رابطه با ی کسب و کارهای ایرانی وجود دارد، تصمیم گرفته شد برای فعالیت در زمینه بین الملل، فیلیمو با نام دیگری تولیدات اختصاصی اش را برای مخاطبان خارج از کشور در دسترس قرار دهد تا بتوانند بوسیله مستر کارت و ویزا کارت خرید اشتراک صورت گیرد و ایرانیان خارج از کشور به محتواها دسترسی داشته باشند.

منبع:

1404/09/27
12:11:34
0.0 / 5
17
تگهای خبر: برنامه , تبلیغات , جشن , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
هنر شهر

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری - هنر شهر، نبض هنر خیابانی ، رنگ زندگی

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است