امپراتوری عادل فردوسی پور در جام جهانی ۲۰۱۸

امپراتوری عادل فردوسی پور در جام جهانی ۲۰۱۸ هنر شهر: «در جام جهانی، فارسی زبان هایی كه روی آنتن می روند فقط یك امپراطور دارند: عادل فردوسی پور!»



به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا، خبرآنلاین به نقل از روزنامه سازندگی نوشت: «امپراتوری عادل فردوسی پور. این را می توان از همین حالا برای اتفاقات تلویزیون در طول جام جهانی تیتر كرد. مسابقاتی كه حدود یك ماه دیگر آغاز می گردد و این دفعه بر خلاف ۴ سال قبل، عادل حدودا هیچ رقیب مشخصی ندارد. او ۲۰۱۸ را برای شبكه ۳ می سازد. ویژه برنامه اش هر شب قبل ساعاتی پیش از بازی دوم آغاز می گردد و تا حدودا تا نیمه های صبح روز بعد ادامه خواهد داشت. حدودا تا حوالی سحر كه ویژه برنامه های سحرگاه تلویزیون آغاز می شوند. درست مثل برنامه ۹۰ كه علی پروین درباره زمان پخشش می اظهار داشت: «۹۰ چیه بابا؟ برنامه شاطراست! اونا فقط می تونن ببیننش!»

چطور گولیت و روماریو در سیمای ایران دیده نشدند؟

۴ سال قبل برای جام جهانی و ویژه برنامه هایش شور حال عجیبی در تلویزیون وجود داشت. شبكه ۲ با داشتن اسپانسر تیم ملی یعنی فناپ، برنامه پر زرق و برق جام از نگاه ۲ را ساخت. برنامه ای كه از این اسپانسر و حسین هدایتی پول هایی هنگفت گرفت و در طول حدود یك ماه هر چه ستاره را فكر كنید از استودیوی تهران و سائوپائولو روی آنتن آورد.

از رود گولیت و كارمبئو گرفته تا ماتیوس و ریوالدو و روماریو. با این وجود این برنامه، برنامه تاپ جام جهانی ۴ سال قبل نشد. عادل فردوسی پور بود كه همان زمان توانست با امكانات محدودش، بی اسپانسر، مستقل و تنها به یاری تیم برنامه ساز خودش و رفقای خبرنگار رسانه ها كه دلی برایش ویدئوهای اختصاصی از مشاهدات شان می فرستادند، با اختلافی فاحش این رقیب غیر تخصصی را به حاشیه براند.

همان گروه از چند ماه قبل دوباره تلاش كردند تا بتوانند برای جام جهانی بسازند اما این دفعه اصغر پورمحمدی كه مدیر وقت شبكه سه بود از ۸ ماه مانده به جام جهانی كار را یكسره كرد و قرارداد تولید ۲۰۱۸ را با فردوسی پور بست.

امپراتوری عادل!

این بار تفاوت این بود كه فردوسی پور پس از آن تجربه ۴ سال قبل و تفاوتی كه داشتن اسپانسر با نداشتنش می توانست برایش تولید كند، خیلی زود اسپانسر اختصاصی اش را هم در كنار خود دید. همان گونه كه حالا در برنامه ۹۰ هم او دیگر اصلا مشكل مالی برای تجهیزات و دعوت از میهمان ها ندارد و این اتفاق سبب شده او برنامه های موفقی مثل ویژه برنامه قرعه كشی جام جهانی از روسیه را بسازد. برنامه ای با استودیوی اختصاصی در مسكو و گروه اعزامی ۳ نفره به سرپرستی محمدحسین میثاقی و حضور لوئیس فیگو در استودیوی برنامه تهران و حضور مهدی مهدوی كیا و علی دایی در مسكو.

جام جهانی در تلویزیون چه شكلی خواهد بود؟

تقریبا تمام بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ روی آنتن می رود. البته هنوز تقسیم بندی پخش بازی ها مشخص نمی باشد اما به صورت مشخص غیر از بازی های ایران كه بطور قطع از شبكه ۳ پخش می شود، در بازی های همزمان، یك بازی از شبكه ۳ و یك بازی از شبكه ورزش روی آنتن می رود. بازی های اول احیانا در شبكه ورزش خواهند بود و بازی های ساعت ۱۰ تا یازده شب اولویت پخش از شبكه ۳ را دارند كه حدودا همزمان با پخش برنامه ۲۰۱۸ عادل فردوسی پور هستند. تداخل هفته اول جام جهانی با ماه رمضان سبب گشته است تا شورای ورزش سیما تصمیم بگیرد فقط همین دو شبكه درگیر بازی ها باشند. هر دو شبكه ویژه برنامه مستقل داشته باشند. در شبكه ۳ كه مشخص است عادل فردوسی پور روی آنتن می رود و كارشناسان و میهمانان ویژه خودش را خواهد داشت.

شبكه ورزش هم فصل داغ فوتبالی را خواهد داشت. با اینكه هنوز مجریان این برنامه و تهیه كنندگانش مشخص نشده اند اما احیانا اجرای اصلی برنامه بر عهده رسول مجیدی باشد و یك كارشناس ثابت داشته باشد و در كنارش هم حتما مجریان مكملی چون مهدی توتونچی یا مجتبی پوربخش حاضر خواهند بود. درباره تهیه كننده برنامه هم به احتمال فراوان محسن وحدانی و مجتبی پوربخش كار تهیه كنندگی این ویژه برنامه را بر عهده داشته باشند.

دیگر شبكه ها مثل شبكه دو و شبكه اول سیما هم خیلی علاقه به ورود به جام جهانی داشتند كه البته این پروژه ها منتفی شده اما در این ایام بطور قطع جنگ های روزانه ای چون فرمول یك یا برنامه های صبحگاهی شبكه دو و ۵ هم به جام جهانی ورود خواهد داشت اما همه فقط تلاش می كنند حال و هوایی فوتبالی تر داشته باشند و اجازه ساخت برنامه تخصصی فوتبالی را ندارند.

تفاوت برنامه های ۲۰۱۸ و فصل داغ فوتبالی؟

بدون تردید برنامه فردوسی پور اصلی ترین برنامه ورزشی سیماست. حتی با روی كار آمدن فروغی در شبكه ۳ هم، همه می گویند اتفاقی برای این برنامه نمی افتد. مدیر جدید شاید فعلا در این فصل، در ترویج فرهنگ های ارزشی تاكید كند تا تواشیح در برنامه های ورزشی پخش كنند؛ مثل كاری كه در شب میلاد امام زمان (عج) برای پخش بازی های لیگ قهرمانان اروپا انجام داد اما خیلی در روند برنامه ها بعید است تغییراتی تولید كند.

فردوسی پور ولی برای برنامه اش با تجربه دو كار ۲۰۱۴ و ویژه برنامه قرعه كشی، احیانا تلاش می كند بیشتر فضای جام جهانی را همان گونه كه هست به استودیوی تهرانش بیاورد. خودش كه حاضر به حرف زدن نیست و تنها می گوید: «انشاءالله دو روز پیش از جام جهانی روی آنتن می رویم و تلاش می نماییم متنوع باشیم و مردم را راضی نگه داریم.» ولی او بطور قطع استودیوی مسكو خواهد داشت. درباره میهمانان سرشناس هم اصلا بعید نیست كه این اتفاق بیفتد. آنها هم ارتباطاتش را دارند هم خیلی دیگر برای برنامه مشكل اقتصادی ندارند. اتفاقی كه هیجان تماشای یك برنامه استاندارد را بالا می برد و سبب می گردد دوباره تلویزیون در پیك جام جهانی گوی سبقت را از نظر بیننده، از رقبای آن سوی آبی اش ببرد. چیزی كه بردی بزرگ برای مدیریت تلویزیون می گردد.

ولی فعلا تلاش كردند درباره میهمانان خارجی حرفی نزنند. شاید از جنجال های حضور فیگو در تهران و ماجرای دستمزدش می ترسند ولی آنها كلی كلیپ ویدئوی تولید شده هیجان ا نگیز خواهند داشت و گزارش های تولیدی از تمرینات و حال و هوای روسیه در جام جهانی.

در شبكه ورزش داشتن میهمان خارجی احیانا دشوار است اما آنها هم گروه پرتابل در روسیه خواهند داشت. امسال رسانه ملی گزارشگر به بازی ها نمی فرستد و باكسش را نخریده اما برای این برنامه هم شبكه ورزشی ها تلاش می كنند از فضای فن زون های داخلی در سطح شهر، هیجان فوتبال را به شبكه شان بیاورند و ساعت برنامه شان را هم به میانه روز آورده اند تا مخاطب شان را از مخاطب ۲۰۱۸ سوا كنند. با اینكه اقلا در ۱۰ روز اول در این شرایط رقیب سرسخت تری چون ماه عسل دارند.

با كنار هم قرار دادن این گمانه زنی ها می توان گفت در جام جهانی، فارسی زبان هایی كه روی آنتن می روند فقط یك امپراطور دارند: عادل فردوسی پور!»




1397/02/19
14:04:23
5.0 / 5
3771
تگهای خبر: آنتن , برنامه , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است