آسیب شناسی نقش تبلیغات در تئاتر-۲

راه گرفتن تبلیغات شهری تئاتر از رابطه می گذرد، پدیده اینستاگرام

راه گرفتن تبلیغات شهری تئاتر از رابطه می گذرد، پدیده اینستاگرام هنر شهر: یك مدیر تولید و مجری طرح تئاتر با اشاره به اینكه تئاتر ایران در مرحله گذار قرار دارد، عنوان نمود تبلیغات تئاتری نیازمند ورود افراد متخصص است.


روح الله زندی فرد مجری طرح و مدیر تولید تئاتر درباره نقش تبلیغات در تئاتر و باب شدن تبلیغات مجازی در سال های اخیر به خبرنگار مهر اظهار داشت: آنالیز درستی از وضعیت تبلیغات نمایش های روی صحنه و میزان جذب مخاطب وجود ندارد مثلا یك متخصص نداریم كه اتفاقات را به درستی رصد كند تا ببینیم بعنوان نمونه وقتی پستی در فضای مجازی گذاشته می گردد تا چه اندازه در ترغیب مخاطبان موثر است و آنها را به خرید بلیت سوق می دهد. باید این مورد بررسی شود كه مثلا از هر ۱۰۰ نفر مخاطبی كه تبلیغ یك نمایش را دیده اند چند نفر به سامانه فروش مراجعه نموده و بلیت خریده اند. وی افزود: معتقدم كه فضای تبلیغات در تئاتر ما خیلی تجربی و غریزی جلو می رود و فیلترینگ تلگرام هم سبب شد حجم سنگینی از تبلیغات روی دوش اینستاگرام قرار بگیرد چونكه در چند سال قبل هم با آمدن اینترنت گوشیهای همراه از تاثیر روزنامه ها و خبرگزاری ها كمتر شده است. از طرفی حجم زیاد پیامك های تبلیغاتی با وجودی كه در دوره ای این پیامك ها تاثیر زیادی داشت، سبب شده خیلی از كاربران پیامك های تبلیغاتی گوشی هایشان را ببندند و بنابراین هم اكنون اینستاگرام صفر تا صد تبلیغات مجازی تئاتر را در بر گرفته است. زندی فرد درباره تاثیر تبلغات محیطی و كم رنگ شدن این نوع از تبلیغ بیان كرد: تبلیغات محیطی در تئاتر منحصر به پوستر و تراكت می گردد كه به نظرم تاثیرگذاری خودش را از دست داده است مگر اینكه خلاقیت ویژه ای برایش در نظر گرفته شود چون بعنوان مثال همان پوستری را كه مقرر است مخاطبان در یك كافه به صورت تصادفی با آن برخورد كنند و جذبش شوند پیش از آن در فضای اینستاگرام دیده است. این مدیر تولید تئاتر افزود: اما قضیه تبلیغات شهری متفاوت می باشد چون سازمان زیباسازی شهرداری تهران وظیفه اختصاص بنر به تئاتر را برعهده دارد اما این روزها این تبلیغات بسیار اندك شده و اصولا برای گرفتن تبلیغات شهری همه چیز مبتنی بر روابط است و اگر كسی دوست و آشنایی در این سازمان داشته باشد یا بتواند تعدادی از بلیت های كارش را در اختیار آنها قرار دهد، می تواند تعدادی بنر هم دریافت كند. وی درباره ضرورت شناسایی فضاهایی كه از لحاظ فرهنگی پذیرای تئاتر هستند، اظهار داشت: مساله دیگر این است كه مثلا شهرداری ۱۰ استرابورد شهری هم در اختیار یك نمایش قرار داد حالا باید دید این بنرها مقرر است در چه مكان هایی نصب شوند و مردم منطقه ای كه مقرر است این بنرها در آنجا قرار بگیرد تا چه اندازه نگرش فرهنگی دارند و تئاتر چقدر برایشان مهم می باشد. اگر مقرر است شهرداری در این حوزه كمك نماید باید فضاهای فرهنگی را رصد كند و بر این اساس استرابوردها را نصب كند نه اینكه در مكانی مثل خیابان شهریار كه محل رفت و آمد اهالی و علاقه مندان تئاتر است این كار را انجام دهد. اصولا برای گرفتن تبلیغات شهری همه چیز مبتنی بر روابط است و اگر كسی دوست و آشنایی در این سازمان داشته باشد یا بتواند تعدادی از بلیت های كارش را در اختیار آنها قرار دهد، می تواند تعدادی بنر هم دریافت كندزندی فرد خاطرنشان كرد: معتقدم تبلیغات تئاتر نیاز به ورود افراد متخصص دارد؛ كسانی كه ارتباطشان منحصرا به چند خبرگزاری و دو سه پیج اینستاگرام نباشد. ما در فضای مجازی خلاقیتی در ارائه و ساخت تبلیغات نمی بینیم البته درست است كه تبلیغ خلاقانه نیازمند هزینه است اما با درایت می توان راه كار مناسبی برای متفاوت بودن پیدا كرد. وی درباره تاثیر تبلیغات مجازی نسبت به تبلیغات قدیمی اظهار داشت: تبلیغات مجازی كم هزینه تر از تبلیغات شهری است و خروجی بهتری هم می دهد چون زمانی كه تبلیغات شهری را مورد استفاده قرار می دهیم، نمی توانیم از آن خروجی بگیریم و معلوم هم نیست كه چقدر تاثیر می گذارد اما فكر می كنم مهمترین مساله ای كه هنوز در تبلیغات تئاتر تاثیر دارد و تغییر نكرده است تبلیغات دهان به دهان توسط خود تماشاگران است كه این مورد به كیفیت یك تئاتر بازمی گردد ازاین رو شاید در تبلیغات تئاتر ضعف داشته باشیم اما در صورت با كیفیت بودن یك نمایش حتی بدون تبلیغاتی ویژه، یك اثر نمایشی می تواند مخاطب خودش را پیدا كند. وی متذكر شد: با افزایش سالن های تئاتر و تماشاخانه های خصوصی، اجراهای تئاتر هم بیشتر شده و این به آن مفهوم است كه آدم های بیشتری می توانند فارغ از كیفیتِ كارشان، راحت تر كار كنند و این مساله سبب شده كه در ازای بالا رفتن تعداد اجراهای تئاتر، مخاطبان با نمایش های مختلفی مواجه شوند كه از آنها رضایت ندارند اما در عین حال آثاری را كه دوست دارند به دوستان و اطرافیانشان معرفی می كنند. این مجری طرح تئاتر در انتها صحبت هایش بیان كرد: معتقدم ما در دوران گذار به سر می بریم و اتفاقات خوبی دارد در حوزه سالن داری، تولید تئاتر و بلوغ تماشاگران شكل می گیرد و به تبع تبلیغات تئاتر نمی تواند راكد بماند و باید در كنار آنها حركت نماید. تماشاگر تئاتر دارد روز به روز فهیم تر می گردد و می بینیم كه در چندسال گذشته با تعدد تماشاخانه های خصوصی و حضور چهره های شناخته شده، سالن دارها می توانستند با یك استفاده از چهره ها به راحتی سالن هایشان را پر كنند، اما هم اكنون این اتفاق نمی افتد و می بینیم خیلی هم از نمایش های اینچنینی استقبال نمی گردد و تماشاگر كیفیت برایش مهم می باشد و انتخاب می كند كه چه مدل كاری را در چه سالنی ببیند.

1397/06/03
19:10:01
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: پوستر , تئاتر , تبلیغات , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است