ابراهیم داروغه زاده خبر داد؛

روزهای آخر مسئولیتم در سازمان سینمایی است، مسئله انحرافی پول كثیف

روزهای آخر مسئولیتم در سازمان سینمایی است، مسئله انحرافی پول كثیف به گزارش هنر شهر ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی اختیاریه خبر از خداحافظی خود از سازمان سینمایی داد.



به گزارش هنر شهر به نقل از مهر، ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر كه شب گذشته ۱۶ اسفندماه میهمان برنامه «اختیاریه» با اجرای سیدمرتضی فاطمی بود كه در این برنامه درباره رفع توقیف فیلم های سینمایی در دوران مدیریت خود اظهار داشت: از ۵ فیلمی كه قول حل مشكل نمایش آنها را در ابتدای فعالیت كاری ام در سازمان سینمایی داده بودم، ۴ فیلم اكران شد: «خانه دختر»، «عصبانی نیستم»، «پارادایس» و «آشغال های دوست داشتنی». فیلم «خانه پدری» هم مجوز اكران برای «هنر و تجربه» گرفته و در تلاش هستیم با آقای عیاری به توافق برسیم كه به احتمال زیاد فیلم اوایل سال آینده روی پرده می رود.
داروغه زاده درباره رفع توقیف باقی فیلم ها بیان كرد: طبیعتاً مشكل نمایش همه فیلم ها نمی تواند حل شود و امكان دارد برخی فیلم ها پروانه نگیرند. مثل فیلم «كاناپه» آقای عیاری كه مشكل شرعی حجاب دارد و اختیارش دست سازمان سینمایی نیست. یا «گزارش یك جشن» كه با عنایت به آنكه زمانش گذشته است، كارگردان و تهیه كننده اش هم دیگر تمایلی برای اكران اثر نداشتند و داوطلب اكران نبودند.
دخالت گروه ها و نهادها در تصمیم گیری های سینما
وی با اشاره به اینكه در این سال ها هرچه قدر سینما مهم تر و تاثیرگذارتر شد، گروه ها و نهادهای بیشتری تلاش كردند در تصمیم گیری ها دخالت كنند، اظهار داشت: برخی نهادها از لحاظ قانونی می توانند دخالت كنند، مثل قوه قضائیه و برخی نمی توانند. این گروه ها و افراد وقتی فیلمی را نمی پسندند، می كوشند آنرا در نظر نهادهای قانونی نظام سیاه و آنها را نگران كنند. طبق قانون فیلمی حتی اگر پروانه نمایش داشته باشد، نمایشش می تواند توسط وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی برای مدتی نمایشش به تعویق بیفتد. بنابراین با فشار این گروه ها امكان دارد این اتفاق رخ دهد و بعد، رفع مشكل آن فیلم سخت می شود.
از همان ماه های نخست تلاش هایی برای حذفم صورت گرفت و الان هم این تلاش ها موفقیت آمیز بوده و به احتمال زیاد روزهای آخر حضورم در سازمان سینمایی را سپری می كنم داروغه زاده افزود: در مدت ۲۲ ماهی كه من مسئولیت داشته ام هیچ فیلمی توقیف نشده و فیلم هایی هم رفع توقیف شده اند و البته بابت این مورد هم هزینه هایی داده ام و به جاهایی احضار شده ام. اما من تا هستم مدافع قانون جمهوری اسلامی ایران هستم و هیچ مصلحتی را به جز آن قبول نمی كنم.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال كه چطور بدون مصلحت اندیشی هنوز مدیر هستید، اظهار نمود: برای همین هم من بقا ندارم چون صریح پای مواضع ام می ایستم و از همان ماه های نخست تلاش هایی برای حذفم صورت گرفت و الان هم این تلاش ها موفقیت آمیز بوده و به احتمال زیاد روزهای آخر حضورم در سازمان سینمایی را سپری می كنم.
داروغه زاده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره جدی نگرفتن جشنواره فیلم فجر از جانب سینماگران مطرح، بیان كرد: همواره سینماگران مطرح ما، جشنواره فیلم فجر را جدی می گیرند و امسال تمام سینماگران شاخصی كه فیلم داشتند از همه نسل ها در جشنواره حضور بهم رساندند. اتفاقاً اگر فیلمی انتخاب نشود، بسیار برای هیأت انتخاب حاشیه ایجاد می شود. فیلم هایی هم كه از قید جشنواره می گذرند، فیلم های كمدی و بدنه هستند كه در هیچ جشنواره ای اگر فرم هم پر كنند، انتخاب نمی شوند.
حاتمی كیا و فرهادی چرا داور فجر نشدند؟
وی درباره نپذیرفتن داوری فجر از جانب افرادی چون ابراهیم حاتمی كیا و اصغر فرهادی اظهار داشت: داوری كار سختی در سینمای ایران است و همه انتظار دارند برنده شوند و این شرایط سختی برای چهره های مطرح سینمایی به وجود می آورد ازاین رو این افراد از داوری پرهیز می كنند. آقای حاتمی كیا در هیچ جشنواره ای داوری نكرده است. آقای فرهادی هم در صحبتی كه با وی داشتم، اشاره كردند من ۳ سالی است كه حتی در جشنواره های خارجی كه فیلم های ایرانی حضور دارند، هم داوری را قبول نمی كنم. این بحثی است كه برای قضاوت عادلانه، افراد باید مناسبات سینمای ایران را كنار بگذارند و این شرایط را سخت می كند. اما آقای فرهادی هر فیلمی كه خودش ساخته در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.
به هیچ وجه دبیر جشنواره امكان دخالت در جوایز را ندارد چون گروه داوری مشخص و اعلام شده ای وجود دارد كه شخصیت های حقیقی هستند و اعتبار خویش را به خاطر دبیر مخدوش نمی كنند دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شایعاتی در خصوص پیش شرط برخی سینماگران برای حضور در جشنواره اظهار داشت: در این ۲ سالی كه من دبیر بودم كسی چنین پیش شرطی نداشته است. شأن سینماگران ایرانی بالاتر از این حرف ها است. بله همه انتظار دارند اما پیش شرطی وجود ندارد.
وی درباره تك خوانی زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر امسال توضیح داد: تك خوانی نبود. همخوانی گروه كُر زنان بود. كسانی كه در صف های جلوی سالن نشسته بودند صدای همه را می شنیدند اما به سبب عدم هماهنگی بین كارگردان برنامه و مسئول سیستم صوتی كه باید میكروفنی هم روبروی گروه كُر قرار می گرفت، صدای گروه كُر از خروجی پخش نشد و چنین شائبه ای را برانگیخت اما به هیچ وجه اتفاق هماهنگ شده ای نبوده و این كار غیرشرعی و غیرقانونی نمی تواند، با برنامه ای از پیش تعیین شده در افتتاحیه جشنواره فجر رخ دهد.
داروغه زاده در مورد دخالت دبیر جشنواره فجر در تركیب جوایز عنوان كرد: به هیچ وجه دبیر جشنواره امكان دخالت در جوایز را ندارد چون گروه داوری مشخص و اعلام شده ای وجود دارد كه شخصیت های حقیقی هستند و اعتبار خویش را به خاطر دبیر جشنواره مخدوش نمی كنند. اگر واقعاً دبیری بخواهد در داوری ها تأثیری بگذارد و راجع به فیلم مشخصی مثل «لاتاری» اعمال نظر كند، این مسئله را اعلام رسمی كه نمی كند و مخفیانه این كار را انجام می دهد. من ۲ دوره دبیر بودم و می توانید این مسئله را واضح از داوران بپرسید.
حساسیت هایی كه روی «لاتاری» بود
وی در پاسخ به این سوال كه آیا شما مخالف ساخت «لاتاری» بودید، اظهار داشت: شورای پروانه ساخت با این فیلم مسئله داشت و مثل باقی فیلم های دارای مسئله، ایرادات و اشكالات قبل از صدور پروانه با فیلمساز عنوان شد تا نهایتاً شورای پروانه ساخت را اقناع كردند. نكته ای كه دوستان داشتند این بود كه بحث عرب ستیزی بسیار در این فیلم برجسته نشود. در آن زمان این بحث مطرح بود كه به لحاظ امنیت ملی دوستان خودشان بروند استمزاج كنند و ببینند مسئله ای نداشته باشد كه به خلاف مصالح ملی نباشد. این حساسیت ها به تهیه كننده و كارگردان منتقل شد و بخشی هم اصلاح گردید. تهیه كننده و كارگردان این فیلم مورد وثوق سازمان سینمایی هستند و آنها هم تلاش كردند نگرانی ها را مرتفع كنند.
داروغه زاده در بخش دیگری از صحبت هایش درباره صفر بودن دستمزد دبیر جشنواره در برآورد مالی سال قبل این جشنواره توضیح داد: واقعاً دستمزدی دریافت نكردم. اگر دریافت كرده باشم سازمان بازرسی و … می توانند، اعلام كنند. سال قبل رئیس سازمان سینمایی تاكید داشت تا هزینه های جشنواره را كاهش دهیم و مدیریت نماییم. چون سال قبلش حدود ۱۴ میلیارد تومان برای جشنواره فجر هزینه شده بود و من با سیاست مدیریت هزینه ها دبیر شدم. همان روز اول برای مدیریت این حوزه، داوطلبانه اعلام كردم خودم هیچ برداشتی نمی كنم و به مدیرانم اعلام كردم شما هم دریافتی تان كاهش خواهد داشت. برآوردی كه ما از مدیرانمان گرفتیم ۵ میلیارد تومان بود و وقتی به سازمان عرضه دادیم كسی باورش نمی شد، و نهایتاً هم كمتر از این مقدار هزینه شد.
«پول كثیف» در سینما مسئله انحرافی است
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره ورود پول های كثیف در سینما خاطرنشان كرد: درباره اینكه این پول ها از كجا به سینما تزریق می شد، باید بدانیم فرض بر این است كه ما در یك حكومت اسلامی زندگی می نماییم كه مبتنی بر قانون است. یعنی قوه قضائیه، مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و … دارد. اگر كسی آزادانه در كشور در حال تجارت است و پرونده ای هم در دادگاه ندارد، از نظر ما حكم برائت دارد. افرادی هم كه پرونده دار بودند، در زمانی كه پرونده داشتند و تبرئه یا آزاد نشده بودند، فیلمسازی نكردند. وقتی كسی بعنوان متهم برایش پرونده تشكیل می شود، ولی با قرار وثیقه آزاد می شود و در واقع در مرحله بازپرسی است، استعلام هایی از قوه قضائیه می شود كه آیا این فرد ممنوع الفعالیت است یا خیر. اگر قوه قضائیه اعلام نماید مشكلی نیست، می تواند فعالیتش را ادامه دهد. اگر حكمی راجع به كسانی كه در حوزه سینما سرمایه گذاری كردند و تخلف مالی داشتند به ما ابلاغ شود، ما حتماً برخورد می نماییم.
كل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است. وقتی كسی ۱۱ هزار میلیارد تومان اختلاس كرده، چطور این میزان را با ۱۰ میلیارد تومان می تواند پول شویی كند؟ وی افزود: هرچند همه ما باید این دغدغه را داشته باشیم اما مسئله این است كه آیا دغدغه های شخصی ما می تواند فراتر از قانون باشد؟ ما باید دغدغه اصلی مان رعایت قانون باشد. از آن سو در نظر بگیرید آیا من حق دارم شهروندی را كه در سینما سرمایه گذاری می نماید، چون ظن می برم امكان دارد پولش سالم نباشد، از حقوق شهروندی اش محروم كنم یا به او تهمت بزنم. مگر كشور قانون ندارد؟!
داروغه زاده با بیان آنكه مسئله پول كثیف در سینمای ایران یك مسئله انحرافی است، بیان كرد: اگر واقعاً پول های زیادِ كثیفی در سینمای ایران وجود دارد و دستگاه های نظارتی و قضائی ما رسیدگی نكردند و نمی كنند، خیلی بد است. این یك مسئله انحرافی است. كل سرمایه در گردش سینمای ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است. وقتی كسی ۱۱ هزار میلیارد تومان اختلاس كرده، چطور این میزان را با ۱۰ میلیارد تومان می تواند پول شویی كند؟ پول شویی یعنی ما ۱۰ هزار میلیارد پول داریم ببریم جایی یك چرخشی انجام دهیم و برگردانیم.
وی در انتها صحبت هایش اظهار نمود: اصلاً بحث پول شویی با پول كثیف ۲ بحث كاملاً متفاوت می باشد. فردی ۱۱ هزار میلیارد متهم به اختلاس است، بانك سرمایه و وزارت آموزش و پرورش متهم اصلی هستند اما جالب است كه تمام رسانه ها آن ۱۱ هزار میلیارد و بانك سرمایه و وزارت آموزش و پرورش و … را ول كرده اند، چسبیده اند به یك پروژه نمایش خانگی كه كل این پروژه ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته و اتفاقاً بازگشت سرمایه هم داشته است و همین را دستاویز كرده اند و به تمام هنرمندان سینما توهین می كنند كه چرا پول گرفتید و فیلم خوب بازی كردید؟! هنرمند سینما باید پول بگیرد و فیلم بازی كند.
برنامه «اختیاریه» با اجرای سید مرتضی فاطمی، سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن شبكه ۵ سیما می رود.

1397/12/17
01:04:38
5.0 / 5
3735
تگهای خبر: آنتن , برنامه , تهیه كننده , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است