گران ترین آثار هنری سال ۲۰۱۹ را بشناسید

گران ترین آثار هنری سال ۲۰۱۹ را بشناسید به گزارش هنر شهر حراجی های بزرگ « ساتبیز» و «كریستیز» امسال هم گران ترین آثار هنری فروخته شده را در كارنامه خود ثبت كردند. از ۱۰ اثر هنری گرانی كه در سال ۲۰۱۹ فروخته شدند، ۹ اثر در نیویورك و توسط « ساتبیز» و «كریستیز» به فروش رفتند. آن یك اثر هنری دیگر هم در شعبه لندن حراجی «كریستیز» به فروش رفت.


به گزارش هنر شهر به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نت، آثار هنری كلاسیك معاصر با اختصاص دادن هشت اثر در لیست ۱۰ اثر هنری گران فروخته شده در سال ۲۰۱۹، امسال هم بازار هنر را در سلطه خود داشتند. هفت اثر از این لیست هم به دهه ۶۰ میلادی تعلق داشتند و تنها دو اثر آن در اواخر قرن نوزدهم خلق شده بودند.
تمامی آثار این لیست به استثنای یك اثر، تابلو نقاشی بودند و هیچ كدام از آنها به هنرمند زن تعلق نداشتند.
گران ترین اثر هنری یك هنرمند زن كه در سال ۲۰۱۹ فروخته شد، مجسمه ی «عنكبوت» اثر « لوئیز بورژوآ» بود كه در ماه «می» به قیمت ۳۲ میلیون دلار به فروش رسید و به پانزدهمین اثر گران قیمت این سال تبدیل شد.

در ادامه نگاهی داریم به گران ترین آثار هنری كه در سال ۲۰۱۹ به فروش رسیدند:


۱. «كومه های علف خشك» (۱۸۹۱) اثر «كلود مونه»


قیمت: ۱۱۰.۷ میلیون دلار
این نقاشی درخشان از چند كومه علف قبل از آن كه در بهار سال جاری در حراجی ساتبیز ركوردی را به ثبت برساند، به مدت سه دهه متوالی در یك مجموعه خصوصی نگهداری می شد. «كومه های علف خشك» برای آخرین بار در سال ۱۹۸۶ در حراجی كریستیز به قیمت ۲.۵ میلیون دلار به فروش رسید. این نقاشی رنگ روغن كه در سال ۱۸۹۰ توسط «كلود مونه» خلق شده است بعد از آنكه بهار امسال با قیمت ۱۱۰.۷ میلیون دلار به فروش رسید، به نخستین تابلو نقاشی سبك امپرسیونیسم كه به قیمتی بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته شده است، تبدیل شد. این تابلو نقاشی تنها یكی از ۲۵ مجموعه تابلو نقاشی این هنرمند است كه پشته های علف همسایه « مونه» را در فضایی باز به تصویر می كشد.
این اثر همچنین، گران قیمت ترین نقاشی فروخته شده « كلود مونه» در حراجی ساتبیز هم به حساب می آید. گفته می شود یك میلیاردر آلمانی به نام «هاسو پلتنر» این تابلو نقاشی را خریداری نموده است.
«كلود مونه» بنیانگذار سبك امپرسیونیسم فرانسوی و استاد نقاشی فضای باز بود كه در سال ۱۹۲۶ و در سن ۸۶ سالگی درگذشت.


۲. «خرگوش»(۱۹۸۶) اثر «جف كونز»


قیمت: ۹۱ میلیون دلار
این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۴۰ میلیون دلار در حراجی كریستیز نیویورك به مزایده گذاشته شد و بعد از یك كشمكش طولانی به قیمت ۹۱ میلیون دلار به فروش رسید. ازاین رو «خرگوش» ركورد اثر پیشین «جف كونز» یعنی «سگ بادكنكی» ۵۸.۴ میلیون دلاری را شكست و یك ركورد جدید دیگر را بعنوان گران ترین هنرمند زنده دنیا را كه پیش تر به «دیوید هاكنی» برای نقاش «استخر با دو پیكر» تعلق داشت، به خود اختصاص داد.



۳. « بوفالو ۲»(۱۹۶۴) اثر «رابرت راشنبرگ»


قیمت: ۸۸.۸ میلیون دلار
«بوفالو ۲» كه توسط یك مجموعه دار اهل شیكاگو به حراجی كریستیز نیویورك عرضه شد با فروخته شدنش به قیمت ۸۸.۸ میلیون دلار ركورد گران ترین اثر پیشین «راشنبرگ» كه ۱۸ میلیون دلار بود را در هم شكست. چند دلیل برای فروخته شدن این اثر با چنین قیمت قابل توجهی وجود دارد: این اثر در زمانی خوش آیندی خلق شده بود چونكه «راشنبرگ» در همان سال شیر طلایی بینال ونیز را به خود اختصاص داده بود و از نوشابه «كوكا كولا» گرفته تا «جان اف كندی» مملو از پیكرنگاری های كلاسیك آمریكایی است. این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۵۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شد، اما در نهایت به قیمت ۸۸.۸ میلیون دلار به فروش رسید. از آنجائیكه اغلب آثار تحسین شده ابتدایی این هنرمند در موزه ها و یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، فرصت های این چنین برای خریداری یكی از آثار «راشنبرگ» خیلی كم اتفاق می افتد و مجموعه داران این حقیقت را به خوبی می دانند.


۴. « كتری و میوه» (۱۸۸۸) اثر «پل سزان»


قیمت: ۵۹.۳ میلیون دلار
این تابلو نقاشی طبیعت بی جان قبل از آن كه به قیمت ۵۹.۳ میلیون دلار در حراجی كریستیز نیویورك فروخته شود توسط مجموعه داران و علاقه مندان هنری بسیاری بویژه از آسیا دنبال می شد. این تابلو نقاشی « سزان» تاریخچه پرآشوبی دارد: این اثر یك مرتبه در سال ۱۹۷۸ از خانه مجموعه داری ربوده شد و در سال ۱۹۹۹ باردیگر پیدا شد. در همان سال بود كه مالك پیشین این تابلو نقاشی آنرا از حراجی ساتبیز لندن به قیمت ۲۹.۵ میلیون دلار خریداری كرد.


۵.«زن و سگ» (۱۹۶۲) اثر «پابلو پیكاسو»


قیمت: ۵۴.۹ میلیون دلار
تابلو نقاشی « زن و سگ» دومین همسر « پیكاسو» را در كنار سگ محبوبش به تصویر می كشد. این حقیقت كه این تابلو نقاشی بعد از مدت طولانی به بازار هنر عرضه شده است (مالك ژاپنی پیشینش این تابلو نقاشی را به مدت ۲۹ سال نزد خود نگه داشته بود) مطمئنا به نفع تابلو نقاشی تمام شده است.

۶.«دو الویس پریسلی»(۱۹۶۳) اثر «اندی وارهول»


قیمت: ۵۳ میلیون دلار
در ابتدا قیمت تقریبی ۵۰ الی ۷۰ میلیون دلار برای این اثر تخمین زده شده بود و اولین پیشنهاد عرضه شده در حراجی كریستیز ۳۸ میلیون دلار بود.



۷.« صدمه زدن به كلمه رادیو ۲»(۱۹۶۴) اثر «ادوارد روشی»


قیمت: ۵۲.۵ میلیون دلار
این تابلو نقاشی كه كلمه «رادیو» را در حالیكه خمیده شده به تصویر می كشد با به فروش رفتنش ركورد گران ترین اثر پیشین این هنرمند را كه ۳۰ میلیون دلار بود با اختلاف بیشتر از ۲۰ میلیون دلار شكست. مدیر بخش آثار پساجنگ و معاصر حراجی كریستیز درباره تابلو نقاشی «رادیو» می گوید: «این اثر تمام و كمال « روشی» یك نمونه بارز از نقاشی های نوآورانه ی كلمه ای او است، اثری است كه « روشی» را بعنوان یكی از خلاق ترین و تاثیرگذارترین نقاشان نسل خود معرفی می كند.»



۸.« مطالعه ای برای یك سر» (۱۹۶۲) اثر «فرانسیس بیكن»




قیمت: ۵۰.۴ میلیون دلار
این تابلو نقاشی در گذشته تنها یك مرتبه برای عموم به معرض نمایش گذاشته شده است. رئیس بخش آثار معاصر حراجی ساتبیز این اثر را بعنوان یكی از برترین آثاری كه در ۲۰ سال گذشته در حراجی ساتبیز میزبانش بوده یاد كرد.



۹. «بدون عنوان» (۱۹۶۰) اثر « مارك روتكو»


قیمت: ۵۰.۱ میلیون دلار
موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسكو این تابلو نقاشی بدون عنوان را به قیمت ۵۰.۱ میلیون دلار در حراجی ساتبیز نیویورك به فروش رساند. مسئولان این موزه اعلام نمودند از سود حاصل از فروش این اثر هنری برای پر كردن جای خالی آثار هنرمندان زن و رنگین پوست در مجموعه خودشان استفاده می نمایند. به قول یك كارشناس هرچند همیشه تقاضا برای خرید آثار « روتكو» بالا بوده است این تابلوی بی عنوان « روتكو» چندان بی نظیر محسوب نمی گردد چونكه در غیر این صورت موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسكو آنرا نمی فروخت.



۱۰.« هنری گلدزالر و كریستوفر اسكات»(۱۹۶۹) اثر « دیوید هاكنی»



این اثر كه پس تابلو نقاشی «استخر» ۹۰ میلیون دلاری بعنوان یكی از مشهورترین آثار« هاكنی» شناخته می شود، یك مرتبه در سال ۱۹۹۲ به قیمت ۱.۱ میلیون دلار فروخته شده است. اینتابلو نقاشی كه از مجموعه تابلوهای «دو پرتره» وی است گران قیمت ترین اثری بود كه در حراج مجموعه «هفته قرن بیستم» ساتبیز در لندن به فروش رسید.



1398/10/01
11:45:28
5.0 / 5
4587
تگهای خبر: تصویر , رادیو , فروش , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است