مهر سیمرغ ۳۸- شماره دهم؛

درخشش دوقلوهای دوست داشتنی در فجر۳۸

درخشش دوقلوهای دوست داشتنی در فجر۳۸ هنر شهر: نهمین روز اكران فیلم های سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت تحت تأثیر رونمایی از فیلم پوست و نشست رسانه ای متفاوت كارگردانان دوقلوی این فیلم قرار گرفت.



خبرگزاری مهر -گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه ای است كه به مرور متن و حاشیه سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر می پردازد.
هر روز بامداد می توانید با «مهر سیمرغ ۳۸» در جریان آخرین تحولات بزرگ ترین رویداد سینمایی كشور قرار بگیرید.
امروز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه و هم زمان با دهمین روز اكران فیلم های سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با شماره دهم «مهر سیمرغ ۳۸» همراه شوید. نامزدهای بخش های مختلف جشنواره سی وهشتم فیلم فجر امروز معرفی و برگزیدگان نهایی فردا شب و در چارچوب آیین اختتامیه این رویداد معرفی می گردند.
چهره روز؛ بهمن و بهرام ارك
بدون تردید می توان این برادر دوقلو را پدیده های جشنواره سی وهشتم فیلم فجر دانست. بهمن و بهرام ارك كه قبل تر با ساخت فیلم كوتاه «حیوان» توانمندی و خلاقیت خود در فضاسازی و فیلمسازی را ثابت كرده بودند و حالا نخستین ساخته بلند سینمایی خودرا در جشنواره فیلم فجر رونمایی كردند.
«پوست» را می توان محصول كوشش برای ارائه نسخه ای بومی از ژانر وحشت در سینمای ایران دانست. فیلمی متكی بر ظرفیت داستان ها و افسانه های بومی كه با محوریت یك روایت عاشقانه، تجربه ای تازه در سینمای ایران را به سرانجام رسانده است.
امتیاز بهمن و بهرام ارك اما تنها طراحی داستان و كارگردانی فیلم «پوست» نیست كه حضور آنها در نشست رسانه ای بعد از فیلم و كیفیت مواجهه شان با اصحاب رسانه، به وضوح نشان از ظهور استعدادهایی تازه و در عین حال محجوب در سینمای ایران داشت.

برادران ارك برخلاف بخش عمده ای از فیلمسازان جشنواره كه حین حضور در نشست رسانه ای آثارشان سوالات انتقادی را برنمی تابیدند و بعضاً با تندی پاسخگوی اصحاب رسانه بودند، خیلی از انتقادات را پذیرفته و در تشریح ابهامات موجود درباره فیلم از هیچ توضیحی دریغ نكردند و تن به اعتراف به اشتباه هم دادند!
تصویری كه شب گذشته و در چارچوب نشست رسانه ای فیلم «پوست» در حافظه اصحاب رسانه ثبت گردید، تصویر دو فیلمساز جوان، مستعد، خلاق و با اهمیت تر از همه دوست داشتنی بود كه نه فقط ادعایی درباره داشته های شان ندارند كه انگیزه بالایی برای بیشتر داشتن و كامل تر كردن سبك و سیاق فیلمسازی خود دارند.
بهمن و بهرام ارك كه فیلم «پوست» را به زبان تركی و با بهره گیری از ظرفیت بازیگران بومی منطقه زندگی خود مقابل دوربین برده اند، لااقل روی كاغذ شانسی برای عبور سلامت از هزارتوی اكران در سینمای ایران ندارند، اما ای كاش «پوست» در بهترین شرایط ممكن روی پرده برود تا این دو كارگردان جوان، با انگیزه ای دوچندان بتوانند برای فیلم دوم خود دورخیز كنند، فیلمی كه در لابه لای نشست پرشور فیلم «پوست» بهمن اشاره ای كوتاه به آن كرد اما از بیان جزئیات بیشتر درباره آن خودداری كرد.
در میان مخاطبان جشنواره سی وهشتم فیلم فجر، حتما كم نیستند آنها كه از همین امروز منتظر رونمایی از فیلم بعدی این دوقلوی دوست داشتنی در سینمای ایران هستند.حاشیه روز؛ پس لرزه های یك نشست
برگزاری نشست رسانه ای برای فیلم «شین» كه از آثار اكران شده در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر، فارغ از بازتاب گسترده ای كه سخنان شهاب حسینی داشت، از همان لحظه برگزاری با این ابهام جدی مواجه بود كه چرا فیلم اكران شده در بخش خارج از مسابقه باید از امتیاز برگزاری نشست رسانه ای بهره مند شود. ابهامی كه شب گذشته و بعد از اكران فیلم سینمایی «عنكبوت» در بخش خارج از مسابقه به صورت جدی تر عنوان شد چونكه برخلاف درخواست عوامل این فیلم، این دفعه مسئولان جشنواره با برگزاری نشست رسانه ای مخالفت كردند تا این «امتیاز» صرفا به نام یك فیلم در جدول برنامه های جشنواره سی وهشتم ثبت گردد.
اتفاق عجیب تر اینكه گزارش صحبت های شهاب حسینی امروز بعنوان تیتر و عكس اصلی روی جلد بولتن روزانه جشنواره ثبت شده و این اتفاق، نگاه ویژه مدیران جشنواره به یك سینماگر را بیشتر از پیش عیان كرد. به خصوص كه نشست های رسانه ای جشنواره حتی برای فیلم های راه یافته در دو بخش اصلی سودای سیمرغ و نگاه نو هم تا به امروز تبدیل به عكس و تیتر اصلی این رسانه رسمی جشنواره نشده بودند!تصویر شهاب حسینی روی جلد بولتن روزانه جشنواره سی وهشتم
فارغ از اظهارات شهاب حسینی كه بخش عمده ای از آن بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای هم پیدا كرد و نمی توان در اهمیت آن تردید كرد اما رویكرد مسئولان جشنواره در برخورد سلیقه ای با تخصیص یك ظرفیت ویژه به فیلمسازان و صاحبان آثار را می توان یك «بدعت» دانست كه بطور قطع در بلندمدت به نفع سینمای ایران نخواهد بود.
روز گذشته و در بازخوانی حواشی نشست فیلم سینمایی «شین» ضمن استقبال از این اتفاق تاكید كردیم كه مسئولان جشنواره باید سرفصل های قانونی برگزاری چنین نشستی را تبیین كنند تا دیگر فیلمسازان و سینماگران متقاضی هم امكان بهره مندی از آنرا داشته باشند اما چطور می توان پذیرفت به فاصله تنها یك شب، قواعد و قوانین برای برگزاری نشست رسانه ای یك فیلم اكران شده در بخش خارج از مسابقه بطور كامل تغییر كند.
فیلم «عنكبوت» در مقایسه با «شین» این امتیاز را داشت كه در بین ۵ فیلم بخش رزرو سودای سیمرغ حضور داشته باشد؛ پس چرا پس از رونمایی در جشنواره، و برخلاف فیلم «شین» از امكان نشست رسانه ای بی بهره ماند؟
نكته روز؛ مدعیان سیمرغ به صف می شوند
امشب و بعد از اكران آخرین فیلم جشنواره در پردیس سینمایی ملت، به سنت دوره گذشته جشنواره، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی وهشتم فیلم فجر، در یك نشست خبری نامزدهای بخش های مختلف جشنواره را معرفی خواهدنمود.
نرگس آبیار نویسنده و كارگردان سینما، تورج اصلانی كارگردان و مدیرفیلمبرداری سینما، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما، رضا پورحسین مدیر فرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و كارگردان سینما، سعید راد بازیگر سینما، محمدمهدی عسگرپور كارگردان و تهیه كننده سینما، طهماسب صلح جو منتقد سینما و مازیار میری كارگردان سینما، ۹ داوری هستند كه امسال ۲۳ فیلم بخش «سودای سیمرغ» و ۱۰ فیلم «نگاه نو» را داوری كرده اند و بر طبق نظر آنها امشب اصلی ترین مدعیان شكار سیمرغ معرفی می گردند.

نكته حاشیه ای درباره داوری فیلم های امسال، تاكید فراخوان بر حضور «حداكثر» ۲۲ فیلم در بخش «سودای سیمرغ» است كه در پروسه برگزاری جشنواره و به واسطه ورود با تأخیر فیلم «خورشید» مجید مجیدی و جایگزین شدن «پسركشی» محمدهادی كریمی، حالا تعداد آثار این بخش به ۲۳ فیلم رسیده و دبیرخانه هم توضیحی درباره شرایط داوری این دو فیلم نداده است.
با توجه به كیفیت فیلم های رونمایی شده در جشنواره سی وهشتم و سلیقه حاكم بر داوران جشنواره در دوره های مختلف، بنظر می رسد فیلم های «خورشید»، «شنای پروانه»، «روز صفر»، «درخت گردو» و «خروج» شانس های اصلی بر شكار سیمرغ های فجر در بخش سودای سیمرغ خواهند بود.
در بخش «نگاه نو» تنها یك سیمرغ اهدا می شود و باتوجه به ۱۰ فیلم پذیرفته شده در این بخش بنظر می رسد فیلم های «روز صفر»، «شنای پروانه» و «لباس شخصی» شانس بالاتری برای انتخاب به عنوان بهترین فیلم اول جشنواره امسال دارند.
پیشنهاد ویژه؛ خورشید
اگر پروژه بزرگ «محمد رسول الله(ص)» و فیلم مشاركتی «آن سوی ابرها» با سینمای هند را به حساب نیاوریم، مجید مجیدی بیشتر از یك دهه در مهمترین رویداد سینمای ایران، غایب بوده است. آخرین حضور مجیدی در جشنواره فیلم فجر به سال ۸۶ و رونمایی از فیلم «آواز گنجشك ها» برمی گردد كه ۴ سیمرغ بهترین كارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین تدوین و بهترین چهره پردازی را از آن خود كرد. مجیدی در این سال ها در چارچوب دو همكاری بین المللی را به سرانجام رساند و حالا باردیگر با «خورشید» به جشنواره فجر بازگشته است.
فیلمی با محوریت كودكان كار كه برخی انتظار دارند بازگشت مجیدی به سینمای اجتماعی مطلوب خود از جنس «بچه های آسمان» و «آواز گنجشك ها» باشد.

نكته قابل توجه درباره فیلم خورشید همكاری مجید مجیدی با نیما جاویدی در نگارش فیلمنامه است. سینماگر جوانی كه سال قبل با نگارش فیلمنامه و كارگردانی فیلم سینمایی «سرخ پوست» تبدیل به یكی از پدیده های جشنواره فجر شد و موردتحسین قرار گرفت.
در فیلم سینمایی «خورشید» جواد عزتی و طناز طباطبایی ایفاگر نقش های اصلی این فیلم هستند اما در تركیب بازیگران مهمترین چهره علی نصیریان است كه پس از شكار سیمرغ در جشنواره گذشته فیلم فجر، این دفعه نیز با نقش آفرینی غیرمنتظره در یك نقش فرعی در جشنواره فجر حضور دارد.

1398/11/21
14:25:18
5.0 / 5
3369
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
هنر شهر

هنر شهر

هنر و فرهنگ شهری

honareshahr.ir - تمامی حقوق مالکیت معنوی سایت هنر شهر محفوظ است